Gå til innhold

Eksen min ble sammen med meg pga jeg lignet på tidligere kjæreste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel.. Å få vite noe sånt er jo et realt slag i trynet. Betydde jeg egentlig ingenting for han gjennom forholdet vårt? Faen å.

Visste jo at jeg lignet på henne, men tenkte alltid at han tiltrektes felles typiske trekk. Hadde jo aldri i verden tenkt meg til at ekskjæresten hans var grunnmuren for forholdet vårt.

Føler meg uviktig og usynlig, som jenta som alltid er i bakgrunnen.

Anonym poster: 3b3938f3b0063d002293c2ac70c74dc9

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vel.. Å få vite noe sånt er jo et realt slag i trynet. Betydde jeg egentlig ingenting for han gjennom forholdet vårt? Faen å.

Visste jo at jeg lignet på henne, men tenkte alltid at han tiltrektes felles typiske trekk. Hadde jo aldri i verden tenkt meg til at ekskjæresten hans var grunnmuren for forholdet vårt.

Føler meg uviktig og usynlig, som jenta som alltid er i bakgrunnen.

Skjønner ikke helt...du skriver at han er eksen din? Når sa han det? Mens dere var kjærester? Hvordan sa han det, og hvorfor ?

Er dere like bare av utseende eller også personlighet?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt...du skriver at han er eksen din? Når sa han det? Mens dere var kjærester? Hvordan sa han det, og hvorfor ?

Er dere like bare av utseende eller også personlighet?

Ble nylig slutt mellom oss to. Fikk vite dette av felles bekjente.

Når jeg tenker over i ettertid, så faller alt på plass. Hvordan kan jeg ikke ha sett det? Han hintet flere gang til at vi lignet, både på utseende og personlighet. Var visst bl.a humøret og den formfulle kroppen (hans ord). Han sa at han ville leve resten av livet sitt med meg. Bullshit, jeg var bare et mellomstopp, en nødløsning.

Skrevet

mange blir tiltrukket av motsatt part fordi hun/ham ligner på den som blir tiltrukket - eller ligner på en av foreldrene, slik en versjon av dette er. Da er det ikke unaturlig om ulike kjærester til samme person faktisk til en viss grad ligner på hverandre, på den ene eller den andre måten.

En kompis av meg ble sammen med ei vakker jente som var ganske lav og hadde rene, karakteristiske trekk i ansiktet. Da de senere slo opp, ble han betatt av ei som ligna, men det tror jeg har med at det er dette han finner tiltrekkende. I dag er han sammen med ei lav, pen jente med rene trekk i ansiktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

mange blir tiltrukket av motsatt part fordi hun/ham ligner på den som blir tiltrukket - eller ligner på en av foreldrene, slik en versjon av dette er. Da er det ikke unaturlig om ulike kjærester til samme person faktisk til en viss grad ligner på hverandre, på den ene eller den andre måten.

En kompis av meg ble sammen med ei vakker jente som var ganske lav og hadde rene, karakteristiske trekk i ansiktet. Da de senere slo opp, ble han betatt av ei som ligna, men det tror jeg har med at det er dette han finner tiltrekkende. I dag er han sammen med ei lav, pen jente med rene trekk i ansiktet.

Ja, dette kjenner jeg meg igjen i selv! Vi har vel alle noen trekk man tiltrekkes ekstra av. Men casen er at han ordrett har sagt at han ble sammen med meg, rett og slett pga jeg lignet mye på eksen hans, som han ikke er over. Jeg, som det individet jeg er betydde vel ingenting, og det er hardt å la synke inn.

Skrevet

Uff. Høres fælt ut! Hvor lenge var dere kjærester?

Gjest anonym
Skrevet

Ja, dette kjenner jeg meg igjen i selv! Vi har vel alle noen trekk man tiltrekkes ekstra av. Men casen er at han ordrett har sagt at han ble sammen med meg, rett og slett pga jeg lignet mye på eksen hans, som han ikke er over. Jeg, som det individet jeg er betydde vel ingenting, og det er hardt å la synke inn.

Er han fortsatt ikke over henne? Eller ble han sammen med henne igjen etter deg?

Skrevet

Det er jo ikke unormalt å bli tiltrukket av en type person som deler visse kvaliteter, både fysiske og personlighetsmessige. Kanskje han selv tror at hun andre er grunnen, men "alle" sammenligner gamle kjærester med nye..

Skrevet

Mulig de negative kommentarene kom da forholdet var på hell.

Mange slår en plate for å tråkke en eks ned i gjørma.

Drit i det som blir sagt og gå videre.

Hans problem om han er en taper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo nesten være det styggeste man kan si til noen.

For som du sier, man får jo inntrykk av at det ikke har noe med sin egen personlighet eller eget utseende vedkommende er ute etter. Kun en billig surrogat liksom.

Men det er da du tar feil.. Du lar han påvirke mer enn han burde.

Du er jo selvsagt din egen person, gjerne langt bedre enn den andre og kanskje.

Hva ham klarer å "se" er det ikke noe noen kan gjøre noe med. Om han velger å se eksen sin i den nye, er jo det bare trist, men han ser vel ikke eksen sin skikkelig heller da.

Han ser ikke noen for hvem de egentlig er. Myser blindt rundt etter likhetstrekk og grasper etter dem?

Produktivt.

Anonym poster: c00a9edab207e1d38bd44fec647490fb

AnonymBruker
Skrevet

Mulig de negative kommentarene kom da forholdet var på hell.

Mange slår en plate for å tråkke en eks ned i gjørma.

Drit i det som blir sagt og gå videre.

Hans problem om han er en taper.

Dette må jo nesten være det styggeste man kan si til noen.

For som du sier, man får jo inntrykk av at det ikke har noe med sin egen personlighet eller eget utseende vedkommende er ute etter. Kun en billig surrogat liksom.

Men det er da du tar feil.. Du lar han påvirke mer enn han burde.

Du er jo selvsagt din egen person, gjerne langt bedre enn den andre og kanskje.

Hva ham klarer å "se" er det ikke noe noen kan gjøre noe med. Om han velger å se eksen sin i den nye, er jo det bare trist, men han ser vel ikke eksen sin skikkelig heller da.

Han ser ikke noen for hvem de egentlig er. Myser blindt rundt etter likhetstrekk og grasper etter dem?

Produktivt.

Takk, dette hjalp på selvfølelsen! Dere har rett, skal ikke la dette påvirke meg mer! Nå er jeg nødt til å gå videre. Tusen takk, dere :hug:

• Liker 1
Skrevet

Spiller det noen rolle? Det er jo uansett slutt mellom dere.

Forøvrig er det ganske normalt å ha en smak og bli tiltrukket av bestemte typer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle? Det er jo uansett slutt mellom dere.

Forøvrig er det ganske normalt å ha en smak og bli tiltrukket av bestemte typer.

Ja, spiller faktisk en rolle. Det såret meg og jeg følte meg liten, uansett om det er slutt. Ting kan såre i ettertid også.

Og ja, jeg vet det. Men det var ikke det som var saken (les lenger opp)

AnonymBruker
Skrevet

Det er to måter å se på dette altså.

Den ene er at vi har våre preferanser og vi styrer blindt etter dem. Dette betyr også forøvrig at alle leter etter likhetstrekk fra sine første erfaringer. Og her må en viss dominerende faktor og overbevise en om at det er dette som er riktig, selv om det egentlig er ikke er HELT riktig.

Den andre er at vi har våre preferanser fordi vi er født med dem. Og alle menneskene vi får gode opplevelser med påvirker til en viss grad, men de påvirker FORDI vi har våre preferanser og. Fordi vi SELV vil at de skal påvirke oss. Men vi velger det.

Så.. Ja, man sammenligner jo en ny med eksen sin. Dette er naturlig, da man både har preferansene og historien, men så kommer det til et punkt hvor historien betyr mer enn preferansene. Og man blir bare sittende fast og får ikke utviklet preferansene sine. For de er jo vel det, stadig i utvikling? Innenfor rimelige grenser da, betinget av preferansene sine gjerne. :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kjenner jo ikke alltid en person når man blir sammen, og tiltrekkes (som mange påpeker) ofte av visse trekke og typer. Også kan man kanskje si etter at forholdet ikke fungerte likevel, at det "bare" var pga likheter med eksen/noen man egentlig ble sammen... selv om man jo i starten stort sett i det minste HÅPER (og ofte føler?) at forholdet skulle bli bedre og vare lenge.

Men jeg skjønner jo at du er såret, trådstarter: For det første er det kjipt når man innser at noen en har vært sammen med tilsynelatende ikke brydde seg om hvem du egentlig var. For det andre er det ikke noe gøy å være sammen med noen som ikke er over eksen. Og for det tredje hadde jeg blitt lei meg om jeg fikk høre sånt via bekjente... Men hev deg over det :)

(Kjæresten min har forresten stort sett vært sammen med jenter med visse fellestrekk i utseendet. Jeg ser jeg ikke er veldig ulik de to eksene han har bodd sammen med (og fått barn med ei av dem) - men jeg ser ikke på det som noe negativt. I personlighet er jeg veldig forskjellig fra begge, selv om jeg tror jeg har en del felles interesser o.l. med mor til barnet hans. Det mest spennende for vår del er at begge disse forholdene var ganske så turbulente og ustabile med mye krangling, mens vi er kjempekompatible og har et veldig harmonisk forhold. Jeg er noen ganger redd for at han vil kjede seg eller trenger dramaet... men jeg tror ikke jeg har noe å være redd for)

Anonym poster: fffdb7252092fd991a148fad71326a87

Gjest Gjest
Skrevet

Han har altså da en type.. Ja, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Man kjenner jo ikke alltid en person når man blir sammen, og tiltrekkes (som mange påpeker) ofte av visse trekke og typer. Også kan man kanskje si etter at forholdet ikke fungerte likevel, at det "bare" var pga likheter med eksen/noen man egentlig ble sammen... selv om man jo i starten stort sett i det minste HÅPER (og ofte føler?) at forholdet skulle bli bedre og vare lenge.

Men jeg skjønner jo at du er såret, trådstarter: For det første er det kjipt når man innser at noen en har vært sammen med tilsynelatende ikke brydde seg om hvem du egentlig var. For det andre er det ikke noe gøy å være sammen med noen som ikke er over eksen. Og for det tredje hadde jeg blitt lei meg om jeg fikk høre sånt via bekjente... Men hev deg over det :)

Du har så veldig rett i alt du skriver her! Tusen takk. Greier ikke tenke rasjonelt i det øyeblikket jeg blir såret, men svarene deres har hjulpet meg :hug:

(Kjæresten min har forresten stort sett vært sammen med jenter med visse fellestrekk i utseendet. Jeg ser jeg ikke er veldig ulik de to eksene han har bodd sammen med (og fått barn med ei av dem) - men jeg ser ikke på det som noe negativt. I personlighet er jeg veldig forskjellig fra begge, selv om jeg tror jeg har en del felles interesser o.l. med mor til barnet hans. Det mest spennende for vår del er at begge disse forholdene var ganske så turbulente og ustabile med mye krangling, mens vi er kjempekompatible og har et veldig harmonisk forhold. Jeg er noen ganger redd for at han vil kjede seg eller trenger dramaet... men jeg tror ikke jeg har noe å være redd for)

Det er rart det der med tiltrekningsmønster og for et åpenbart faktum det er enkelte ganger.

Høres ut som et herlig forhold :)

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke at dette skal være et problem. Det er uansett en eks, som du ikke burde bruke energi på lenger. Eller kanskje du drømte om at dere ble sammen igjen, og at du egentlig var hans store kjærlighet.

AnonymBruker
Skrevet

:hug:

Så du sier man blir tiltrukket av vedkommende, fordi de ligner på noen andre, som minner om ens preferanser, og står løpet veldig langt ut. Alt dette her - etter man har blitt tiltrukket så er det ingen kontroll på det? Og.. Så når det går gale og man står der i ettertid, kan man si det hele, det store og det hele, var BARE pga likheter med eksen? Nei as. Det har jeg vanskelig for å tro på. Det jo være mer til det enn bare som så.

Men joda,

man HÅPER (og føler) at det skal bli bedre og vare lenge, men inntil et visst punkt. Når det er nok.

Jeg har litt vanskeligh for å holde meg nøytral nå i forhold til deg merker jeg.

Men når man prøvd mange nok ganger. Men hvor mange ganger skal man prøve? (Jeg synes det var tøft av deg faktisk, at du ville prøve en siste gang). Og noen ganger vet man ikke heller når man burde slutte å prøve. F.eks når psykopater styrer forholdet med jernhånd og har både hjernevasket og undertrykket damen, men hun tror hun gjør det bra ved å bli i forholdet. Ved å prøve. Å tro det kan bli bedre..

Inntil det er nok. Men når er det nok?

AnonymBruker
Skrevet

Så du sier man blir tiltrukket av vedkommende, fordi de ligner på noen andre, som minner om ens preferanser, og står løpet veldig langt ut. Alt dette her - etter man har blitt tiltrukket så er det ingen kontroll på det? Og.. Så når det går gale og man står der i ettertid, kan man si det hele, det store og det hele, var BARE pga likheter med eksen? Nei as. Det har jeg vanskelig for å tro på. Det jo være mer til det enn bare som så.

---

Jeg tror at ofte blir en jo tiltrukket av visse ting - enten det er noen typer utseende en liker, eller personlighet, humor, ting som vil være positive eller negative i lengden. Men mange ganger gir jo forelskelsen eller interessen seg fort når man blir bedre kjent med vedkommende, hvis man finner ut at man ikke er på nett, er for forskjellige, kjeder seg osv. Så en viss kontroll har en jo. Min erfaring etter hvert er også at noe av det som faktisk gjør meg forelska og villig til å satse er at jeg får en GOD følelse av å være sammen med en person. At det gir meg glede og energi. Det motsatte er både et dårlig tegn og turn off, men jeg har måttet lære av erfaring. Men det er helt klart sånn at noen ganger tiltrekkes man av, og aksepterer, ting som ikke er bra for en.

For at det skal vare må det jo gjerne være noe mer enn fellestrekk med overfladiske preferanser der. Nå er jo innlegget mitt rettet spesielt til trådstarter som har opplevd akkurat det at eksen påstår han ble sammen med henne bare fordi hun liknet hans eksskjæreste. At man likner i utseende eller i enkelte egenskaper betyr jo absolutt ikke at ikke hver person man har vært sammen med har vært unik og tilført en erfaringer og opplevelser ikke de andre kunne gitt en. Men noen folk er kjipe og

----

Men joda,

man HÅPER (og føler) at det skal bli bedre og vare lenge, men inntil et visst punkt. Når det er nok.

Jeg har litt vanskeligh for å holde meg nøytral nå i forhold til deg merker jeg.

Men når man prøvd mange nok ganger. Men hvor mange ganger skal man prøve? (Jeg synes det var tøft av deg faktisk, at du ville prøve en siste gang). Og noen ganger vet man ikke heller når man burde slutte å prøve. F.eks når psykopater styrer forholdet med jernhånd og har både hjernevasket og undertrykket damen, men hun tror hun gjør det bra ved å bli i forholdet. Ved å prøve. Å tro det kan bli bedre..

Inntil det er nok. Men når er det nok?

----

Jeg henger ikke helt med her, merker jeg. At jeg prøver hva da en siste gang? Jeg vet at kjæresten min har noen preferanser når det gjelder utseende, men det viktigste i forholdet vårt er kontakten vi har mentalt, at vi er på nett og har det morsomt, fint og avslappet sammen. At han har kranglet med noen av eksene sine er nå så, det gjorde jeg med min eks også. Det er forskjellige ting som har vært problemet i de ulike forholdene, det hadde heller vært et faretegn om det var det samme, og at man alltid la skylden over på eksene. Men det ble kanskje en digresjon. Jeg tror at om man føler man ikke ER der man egentlig vet man skulle vært i et forhold, men hele tiden må "prøve", "vente", "jobbe", da er det et dårlig tegn. Selvsagt må man anstrenge seg litt i et langvarig forhold, men om man aldri/sjelden er der at man har trygg grunn, så må en lære seg å reagere på det...

Anonymous poster hash: fffdb...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...