Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ikke sånn lenger at babyer skal unngå viss mat for å unngå allergi? Melk, jordbær etc.

Det er vel andre grunner for det med melk? I alle fall det jeg har lest. Får ikke linket nå, er på mobil.

Er det noe du ikke gir barnet? (Bortsett fra evt godis).

Jeg gir ikke honning. Ellers får han smake det meste. Også litt is. Ikke sjokolade og brus da...

Baby er ca 10 mnd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fortsatt spise på seg allergi, jo. Og honning skal de ikke spise pga fare for botulisme.

Jeg gir ikke egg, melk, gluten, sitrusfrukter, nøtter, løk, hvitløk, krydder, banan, grønne epler, mango, tomat, fisk eller skalldyr. I tillegg veldig lite rødt kjøtt.

Anonym poster: f6b94ed8416b3ad84764b405617a9de6

Skrevet

Honning gir jeg som sagt ikke.

Rart det ikke opplyses mer om på helsestasjonen etc om disse andre matvarene da. Hvordan vet man det?

Gjest Clafoutis
Skrevet

Honning gir jeg som sagt ikke.

Rart det ikke opplyses mer om på helsestasjonen etc om disse andre matvarene da. Hvordan vet man det?

I følge min helsestasjon stemmer det i hvert fall ikke at man kan spise på seg allergier. Dette var noe man trodde før, men nyere forskning har tilbakevist det.

Vi hadde barseltreff på helsestasjonen da babyene var 4 måneder hvor hovedfokus var innføring av fast føde, og generelt om kosthold for barn. Det ble da presisert at matvarer som fisk, egg og sitrusfrukter kun var nødvendig å være forsiktig med dersom man hadde allergi mot disse matvarene i nær familie, slik at det var økt sannsynlighet for at barnet skulle være allergisk.

Ellers skulle man, som du nevner, ikke gi honning, være forsiktig med kumelk frem til 1 år (men kan gi litt fra 10 mnd) og ikke gi spinat eller salat pga de inneholder for mye nitrat for små barn.

Gjest Magdalene
Skrevet

Holder baby på 8mnd unna kanel, honning, salt og melk (og selvfølgelig godteri og andre drikker enn vann og MME)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke spise på seg allergier. Enten er man allergisk, eller så er man ikke. Men allergien slår ikke ut før man utsettes for det man er allergisk mot. Så om man unngår ting som er typiske allergener til babyen er større, har fått modent tarmsystem og bedre immunforsvar, så slipper man kanskje å reagere like ille. Man blir f.eks ikke allergisk mot katter av å ha en katt, men er man allergisk så får man jo reaksjoner. Om man er følsom for gluten, så vil ikke kroppen reagere før man begynner å spise større mengder av det. Man spiser ikke på seg glutenallergi, men spiser man mer reagerer man mer.

Jeg har ei med atopisk eksem. Typiske "følgesykdommer" for det er eggallergi og følsomhet ovenfor f.eks sitrus, jordbær og tomat. Derfor ventet jeg lenge før jeg ga noe som inneholdt dette. Egg var jeg ikke klar over før vi var til allergiutredning, da hadde jeg bedt om utredningen nettopp fordi hun reagerte så kraftig når hun fikk egg første gang (masse eksem, oppkast og diare).

Anonym poster: e76bef6cbff85d6f28887fec25e05499

• Liker 2
Skrevet

Godt å høre at jeg har forstått rett og fortsatt kan gi mini all mat :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fortsatt spise på seg allergi, jo. Og honning skal de ikke spise pga fare for botulisme.

Jeg gir ikke egg, melk, gluten, sitrusfrukter, nøtter, løk, hvitløk, krydder, banan, grønne epler, mango, tomat, fisk eller skalldyr. I tillegg veldig lite rødt kjøtt.

Anonym poster: f6b94ed8416b3ad84764b405617a9de6

Hva er det ungen din får da? Du har jo skrevet ned de viktigste matvarene.

Min lille får smake på alt (utenom brus ogsånn selvsagt). Det er bra for de å få smake på alt, ellers ender man vel opp med de verste kresne barna. Og de matvarene du har skrevet har jo masse næringsstoffer som man trenger!

Anonym poster: 826ed52bdec114479c7038d5c4f673ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11064338

AB#1 høres ganske hysterisk ut, hvis jeg skal være ærlig - med mindre barnet faktisk har fått påvist allergi mot alle disse tingene. Leste denne artikkelen i går, som nevner at 1 av 5 barn i Oslo går på allergidietter, og bare en liten andel av disse har allergier. Det dukker opp unger som er feilernærte fordi foreldrene har bestemt seg for å holde dem unna store matgrupper, uten å konsultere fagfolk først. Det er én ting å sette seg selv på rare dietter fordi man tror man kanskje følte seg litt bedre, noe helt annet å påføre barn store diettrestriksjoner - de skal tross alt vokse og utvikle seg, og fortrinnsvis utvikle et normalt forhold til mat og kropp i samme slengen.

Anonym poster: db1956cb55c6c2651c2d4ae4d3232180

AnonymBruker
Skrevet

De "nye" rådene tilbakeviser gamledagers råd om å unngå enkelte matvarer i frykt for å unngå allergi, da man har forsket på det og tilbakevist teorien.

Det man skal unngå er av årsaker som fordøyelse/større konsentrat av stoffer(dette med spinat gjelder forøvrig også for voksne, det skal helst ha et oppkok om man spiser det daglig), samt honning.

Det har ingenting med allergi å gjøre.

Anonym poster: d20af7830e021a23ad310a126c061195

AnonymBruker
Skrevet

Edit; en ting som er fornuftig å unngå som både voksne og barn kan utvikle allergi av er parfymerte produkter i kremer etc - fordi man kan utvikle parfymeallergi over tid om man bruker det jevnlig og hyppig. Men det er ikke matrelatert.

Anonym poster: d20af7830e021a23ad310a126c061195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...