AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg har et spørsmål angående leie av leilighet, og om utleier har grunnlag til å kreve ekstra husleie pga. at en ekstra person ønsker å flytte inn. Har lagt ved utleiekontrakten som vedlegg. Vi er i all hovedsak tre jenter som skal leie en 4-roms leilighet, den månedlige husleien inkludert varmtvann utgjør 18.250,- Da jeg spurte om det var greit at en fjerde person flyttet inn fikk jeg beskjed om at husleien ville stige med 1000,- grunnet slitasje og økt forbruk av varmtvann. Ingen av oss er i slekt. Mitt spørsmål er da, har utleier rett til å kreve dette? Tusen takk for svar! Anonym poster: 571ca8601dfb73254932b4ab038741c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Del Skrevet 5. juni 2013 Kunne dessverre ikke legge ved kontrakten, men det står ikke opplyst noe sted at leiligheten er leid ut til tre personer. Anonym poster: cdea1f1aa14c8057f412e8357ab173cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2013 #3 Del Skrevet 5. juni 2013 Bor dere der alt og dere ønsker å ta inn en ekstra person eller er dere i ferd med å avtale leie og flytte dit? Hvos dere alt bor der kan andelen som gjelder varmt vann økes. Kr 1.000 er MYE varmtvann for en person. Hvis dere derimot er i ferd med å skrive kontrakt kan husverten sette leien som han vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Del Skrevet 5. juni 2013 Dere slipper i hvert fall veldig billig unna dersom dere får inn en person til permanent for bare en tusenlapp ekstra i måneden. Anonym poster: 9d3f5c08176e1c416a28c9fd8963e6f7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Del Skrevet 5. juni 2013 TS her. Vi har skrevet kontrakt, men vi flytter ikke inn før første juli. Anonym poster: cdea1f1aa14c8057f412e8357ab173cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Del Skrevet 5. juni 2013 Selvsagt kan dere ikke bare ta opp mennesker i andre menneskers husstand som det passer dere. Husleieloven sier klart og tydelig at det kun er slektninger i rett ned- eller oppadstigende linje, f.eks. foreldre, barn samt samboer/ektefelle som kan tas opp i leiligheten på den måten. Dersom utleier leier ut til 3 personer, og den ønskede fjerdemann ikke faller under nevnte beskrivelse, så har ikke vedkommende lov å bo der i det hele tatt, med mindre utleier selv ønsker å leie ut til 4 og går med på å gi en ny kontrakt for dette. I så fall kan utleier selvsagt sette opp husleia slik at vedkommende betaler like mye som dere andre om h*n så måtte ønske det. Hvis utleier leier ut til 3 og ikke vil leie ut til 4, så kan ingen andre enn dere som har kontrakt (unntaket blir da slektningene som er nevnt) bo der. Hva hadde dere forventet? Anonym poster: 3b773a141475bec7edcf5503cfba7cf3 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #7 Del Skrevet 6. juni 2013 TS her igjen. Sendte en e-post til Forbrukerrådet, dette var det jeg fikk som svar. Vil det da si at jeg kan kontakte huseier å si at det husleien ikke kan økes, iallefall da varmtvann og slitasje ikke vil tilsvare 1000.-/mnd. Kan jeg evt foreslå en lavere ekstrasum? Hva synes dere er rimelig? Hei! Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar. Forbrukerrådet arbeider aktivt for å ivareta forbrukernes interesser i husleieforhold. Dette gjør vi ved å arbeide forbrukerpolitisk med rammebetingelsene, og ved å utarbeide enkel og generell informasjon som kan hjelpe deg som forbruker å ivareta rettighetene dine. Forbrukerrådet behandler imidlertid ikke klagesaker som gjelder husleieforhold og kan heller ikke gå langt i å gi individuelle råd og veiledning på dette området. Vi håper likevel følgende generelle veiledning om opptak i husstanden kan være til hjelp: Husleieloven har regler om opptak i husstanden. I noen tilfeller vil det være nødvendig med samtykke fra utleier før noen kan flytte inn, i andre tilfelle er det ikke nødvendig. Personer som kan flytte inn uten utleierens godkjenning: Det følger av husleieloven at leietaker har rett til å ta opp i sin husstand ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje samt fosterbarn. Her er det ikke nødvendig med utleiers samtykke. Personer som kan flytte inn bare dersom utleieren godkjenner det: For at andre personer enn de som nevnt over skal kunne flytte inn, må utleieren godkjenne det. Ønsker leietaker at en person skal flytte inn, må man derfor skriftlig be om utleierens godkjenning. En slik godkjenning kan imidlertid bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det. Dersom leietaker har sendt en skriftlig søknad om godkjenning av opptak i husstanden og utleieren ikke besvarer denne innen en måned etter at søknaden er mottatt, skal passiviteten regnes som godkjenning. Dersom du har latt noen personer flytte inn i leiligheten i strid med disse reglene, vil det kunne være å anse som et brudd på leiekontrakten, og det kan medføre at utleieren får rett til å si deg opp/heve leieavtalen. Opptak i husstanden gir ikke utleier grunnlag til å øke husleien. Du kan lese mer om husleie på våre internettsider, se http://www.forbrukerrådet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig Vi håper dette vil være til hjelp. Anonym poster: cdea1f1aa14c8057f412e8357ab173cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #8 Del Skrevet 6. juni 2013 Tuller du? 1000kr er da virkelig ingenting for en ekstra person. Anonym poster: 9e1993c0f16a59a49f5d7621d7067b9d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #9 Del Skrevet 6. juni 2013 TS her igjen. Sendte en e-post til Forbrukerrådet, dette var det jeg fikk som svar. Vil det da si at jeg kan kontakte huseier å si at det husleien ikke kan økes, iallefall da varmtvann og slitasje ikke vil tilsvare 1000.-/mnd. Kan jeg evt foreslå en lavere ekstrasum? Hva synes dere er rimelig? Anonym poster: cdea1f1aa14c8057f412e8357ab173cd Det som er rimelig er om dere eier skam, oppfører dere som folk og takker høyere makter for at dere slipper unna med bare en tusenlapp ekstra. Det dere tenker å gjøre her er noe de aller fleste, utleiere og andre (jeg er ingen utleier selv), synes er utrolig ufint. Anonym poster: 9d3f5c08176e1c416a28c9fd8963e6f7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. juni 2013 #10 Del Skrevet 6. juni 2013 18.250,- i måneden er en ganske heftig husleie! Forstår godt at dere gjerne vil få inn en person ekstra. Over 6000,- pr pers pr måned i kollektiv! Jeg vet at det er vanlig praksis at man betaler ekstra for ekstra personer i studentleiligheter. Tror ikke TS bør bråke for mye med forbrukerråd, etc for å "skremme" huseieren. Ender bare med at han finner noen andre leietagere. Vil tro boligsituasjonen er ganske desperat om dere gikk med på denne leien i utgangspunktet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 6. juni 2013 #11 Del Skrevet 6. juni 2013 TS her igjen. Sendte en e-post til Forbrukerrådet, dette var det jeg fikk som svar. Vil det da si at jeg kan kontakte huseier å si at det husleien ikke kan økes, iallefall da varmtvann og slitasje ikke vil tilsvare 1000.-/mnd. Kan jeg evt foreslå en lavere ekstrasum? Hva synes dere er rimelig? Anonym poster: cdea1f1aa14c8057f412e8357ab173cd Det ser faktisk slik ut. Men vil du virkelig skape strid med huseier for så lite? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #12 Del Skrevet 8. juni 2013 1000 kr for en ekstra person inn, er ingen ting. Sambo fikk beskjed om å betale 4000 kr mer i husleie når jeg flyttet inn der. Det var da bi ble samboere, og utleier sto på trappa og sa til sambo at han kunne bare kjøre meg rett hjem, for i det huset (hvor sambo bodde) hadde jeg ingen verdens ting å gjøre uten utleiers samtykke! Da satt jeg i bilen, vi skulle opp å lage mat vi. Anonymous poster hash: ec43f...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #13 Del Skrevet 8. juni 2013 18.250,- i måneden er en ganske heftig husleie! Forstår godt at dere gjerne vil få inn en person ekstra. Over 6000,- pr pers pr måned i kollektiv! Jeg vet at det er vanlig praksis at man betaler ekstra for ekstra personer i studentleiligheter. Tror ikke TS bør bråke for mye med forbrukerråd, etc for å "skremme" huseieren. Ender bare med at han finner noen andre leietagere. Vil tro boligsituasjonen er ganske desperat om dere gikk med på denne leien i utgangspunktet. Dette er helt vanlig leie i feks Oslo. Anonymous poster hash: b0162...9c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 8. juni 2013 #14 Del Skrevet 8. juni 2013 TS spør faktisk ikke om 1000 kr er mye eller ikke, men om utleier har lov til å ta mer leie enn det som står i kontrakten - som allerede er underskevet (slik jeg tolker det). Er det kjæresten til en av dere som skal flytte inn? I så fall trenger dere ikke godkjenning. Ellers ga forbrukerombudet et godt svar. Ta det opp med huseier på en vennlig måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #15 Del Skrevet 8. juni 2013 Huseier må da vel ha lov til det? Er jo økt slitasje på leiligheten, økt bruk av vann osv. Jeg fikk beskjed om det samme da spørsmålet var om en venn kunne flytte inn sammen med meg og en annen i ei 4-roms leilighet Husleien blir jo mindre for alle fire uansett om husleien stiger med en 1000 lapp Anonymous poster hash: ec43f...5ab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #16 Del Skrevet 8. juni 2013 Føler meg nesten unik som faktisk ville betalt høyere husleie på eget initiativ om strømmen var inkludert og en kjæreste flyttet inn. Anonymous poster hash: 9e199...b9d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #17 Del Skrevet 10. juni 2013 1000 kr for en ekstra person inn, er ingen ting. Sambo fikk beskjed om å betale 4000 kr mer i husleie når jeg flyttet inn der. Det var da bi ble samboere, og utleier sto på trappa og sa til sambo at han kunne bare kjøre meg rett hjem, for i det huset (hvor sambo bodde) hadde jeg ingen verdens ting å gjøre uten utleiers samtykke! Da satt jeg i bilen, vi skulle opp å lage mat vi. Anonymous poster hash: ec43f...5ab Det er et problem at mange huseiere har så dårlig oversikt over regelverket og ikke klarer "gi slipp" på det de leier ut. Når leietaker heller ikke vet, er det jo ikke rart det blir mange håpløse situasjoner.Anonymous poster hash: ef8be...204 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #18 Del Skrevet 10. juni 2013 Tuller du? 1000kr er da virkelig ingenting for en ekstra person. Anonym poster: 9e1993c0f16a59a49f5d7621d7067b9d Det som er rimelig er om dere eier skam, oppfører dere som folk og takker høyere makter for at dere slipper unna med bare en tusenlapp ekstra. Det dere tenker å gjøre her er noe de aller fleste, utleiere og andre (jeg er ingen utleier selv), synes er utrolig ufint. Anonym poster: 9d3f5c08176e1c416a28c9fd8963e6f7 1000 kr for en ekstra person inn, er ingen ting. Sambo fikk beskjed om å betale 4000 kr mer i husleie når jeg flyttet inn der. Det var da bi ble samboere, og utleier sto på trappa og sa til sambo at han kunne bare kjøre meg rett hjem, for i det huset (hvor sambo bodde) hadde jeg ingen verdens ting å gjøre uten utleiers samtykke! Da satt jeg i bilen, vi skulle opp å lage mat vi. Anonymous poster hash: ec43f...5ab Man kan ikke bare ture frem og gjøre akkurat som man vil. Det er en grunn til at man bar et lovverk å forholde seg til! Jeg blir helt sjokka over hva man prøver seg på/ finner seg i... Det er ikke greit å utnytte leieboere og lure seg unna lovverket.Anonymous poster hash: 1616f...6ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #19 Del Skrevet 10. juni 2013 Man kan ikke bare ture frem og gjøre akkurat som man vil. Det er en grunn til at man bar et lovverk å forholde seg til! Jeg blir helt sjokka over hva man prøver seg på/ finner seg i... Det er ikke greit å utnytte leieboere og lure seg unna lovverket.Anonymous poster hash: 1616f...6ca Det er ikke snakk om å bli lurt, huseier skulle jo bare leie ut til tre personer i utgangspunktet, og person nummer fire faller ikke under lovverket over hva som er lov å ta inn i varmen uten at huseier kan legge seg i det. Må være lov for folk å lage avtaler og kompromisser uten å bli noen hespetre. Anonymous poster hash: 9e199...b9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #20 Del Skrevet 10. juni 2013 Det er ikke snakk om å bli lurt, huseier skulle jo bare leie ut til tre personer i utgangspunktet, og person nummer fire faller ikke under lovverket over hva som er lov å ta inn i varmen uten at huseier kan legge seg i det. Må være lov for folk å lage avtaler og kompromisser uten å bli noen hespetre. Anonymous poster hash: 9e199...b9d Hva vet du om det?? I og med at det er 3 soverom og 3 personer, så regner jeg med at person nr 4 er en kjæreste, og da er det fritt frem å flytte inn.Anonymous poster hash: 1616f...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå