Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette:

Jeg begynte i ny jobb i slutten av november i fjor. Har ca 6000 opptjent i feriepenger fra 2012. Jeg jobber fulltid og har fastlønn (400 000 i året). Jeg jobber i en privat bedrift.

Hva skjer for min del i juni? Får jeg lønn som vanlig, eller får jeg lønn i tillegg til feriepengene opptjent i fjor? Eller får jeg kanskje bare feriepengene?

Jeg har ikke avtalt avvikling av ferie.

HJELP!!

Anonym poster: 078480b7879289c75c64853148473ae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får vel (så vidt jeg vet) både lønn og feriepenger.

Feriepengene skal du jo ha uansett om du har tatt ut ferie eller ikke, og du skal jo selvfølgelig ha betalt for det du har jobbet den siste måneden, så lønn skal du også ha.

Endret av Antheia
AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg tenkte, men så leser jeg så mye forskjellig ang dette. Noen steder står det at du får bare feriepenger, og noen steder står det at du får det som utgjør mest, altså er mest gunstig av de to. Glemte å legge til et spørsmål til; blir det trukket full skatt i juni? halv skatt? eller ingen skatt?

TS

Gjest winston
Skrevet

Du får jo lønn for det du jobber. Tar du ferie, skal feriepengene dekke det.

Skrevet

Det var det jeg tenkte, men så leser jeg så mye forskjellig ang dette. Noen steder står det at du får bare feriepenger, og noen steder står det at du får det som utgjør mest, altså er mest gunstig av de to. Glemte å legge til et spørsmål til; blir det trukket full skatt i juni? halv skatt? eller ingen skatt?

TS

Er full skatt i juni (med mindre det stedet du jobber har en egen avtale på dette). Halv skatt i november/desember (alt etter som når du får lønn).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hørte fra andre i familien at det er "vanlig" med halv skatt i juni og at hvis ikke annet er avtalt kommer feriepengene med lønnen i juni. Hm ..

TS

Skrevet

Normalt får du ikke lønn i juni fordi vi trekkes i lønn for ferie. Feriepengene skal dekke ferien. Når folk er nyansatte, som du regnes som i og med du ikke har full opptjening av feriepenger så har ofte bedriftene fleksible ordninger. Jeg vil råde deg til å snakke med lønningsavdelingen din om hvordan dette er der du jobber.

Du vil uansett bli trukket i lønn for dn ferien du skal ha i 2013, men dere kan f.eks. gjøre en avtale om at du kun har to ukers ferie i år og vil dermed kun bli trukket for to uker og ikke fem uker, som er normalt.

Skrevet

Du blir ikke trukket i skatt for feriepengene du får utbetalt i år, men får skattetrekk på eventuell vanlig lønn du får i juni.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen. Det er jo alt blitt trukket skatt av feriepengene, så skjønner at de evt kommer uten (enda et) skattetrekk. Men hvis det er sånn at jeg får vanlig lønn så er den altså ikke skattefri?

Litt komplisert å forklare her, men lønningskontoret er ikke tilgjengelig for spørsmål for tiden.

TS

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at vanlig lønn i juni ikke er skattefri. Det er ditt lønningskontor som best kan svare på praksis hos dere, eller din nærmeste leder.

Det er kjipt å ikke ha full opptjening på feriepengene, så håper du får en ordning som funker for deg.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar Serafina. Og ja, håper på full lønn eller full lønn + de 6000 jeg har opptjent i fjor. Virker som det er litt diffust reglement rundt feriepenger. hmm..

Halv skatt hadde heller ikke gjort noe :-)

TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er halv skatt en måned i året og det er desember,

Man får lønn for 12 måneder i året fratrukket 5 uker (eller eventuelt 4 uker og 1 dag) ferie. Ferien trekkes enten i juni eller i juli. Trekkes den i juni får man feriepenger og lønn fratrukket ferieukene denne måneden. Trekkes den i juli får man feriepenger og lønn for juni måned og verken feriepenger eller lønn i juli. Dette siste er ganske vanlig i produksjonsbedrifter som stenger produksjonen i juli. Det finnes også andre ordninger.

Dersom man ikke har full feriepengeopptjening kan ikke bedriften kreve at du tar ut full ferie. I slike tilfeller må man selv avtale med lønningskontoret hvor mye ferie som skal trekkes. Hvis det i din bedrift er feriepengenutbetaling og trekk for ferie i juni vl du da få lønn og feriepenger minus eventuelt trekk for noe ferie (f.eks tilsvarende antall dager som du har opptjent ferie til) eller ikke noe trekk for ferie. Hvos du ikke får trelk for ferie og likevel velger å du ta ut ferie senere skal denne trekkes av lønnen den måneden du tar den ut.

Skrevet

Lønn utbetalt i juni er ikke trekkfri, nei. Det er kun utbetaling av feriepenger som er trekkfri. Dette reguleres av skattebetalingsloven og er derfor ikke noe lønningskontoret styrer (med mindre du ber om at det trekkes ekstra).

Ved fastlønn er det normalt at man ikke får utbetalt lønn i juni, kun feriepenger opptjent foregående år. Dette forutsetter jo at det skal avvikles ferie. Dette er jo normalen, men siden du er nyansatt og derfor ikke har opparbeidet deg feriepenger til å dekke full ferie, er du ikke pliktig til å ta ut mer ferie enn opptjente feriepenger dekker (du verden for en knotete setning det ble...).

Dersom du ikke tar ut full ferie skal du selvsagt ha lønn for den tiden du jobber. Siden dette ikke er normalen, vil jeg tro at dette er noe du bør avtale med leder/lønningskontor for å unngå at du trekkes for full ferie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så i og med at jeg ikke skal avvikle ferie kommer jeg til å få vanlig lønn både juni og juli? Hva skjer da med de 6000 jeg har opptjent i feriepenger fra i fjor? kan jeg be om å få det utbetalt når som helst?

TS

Skrevet

Man betaler skatt på både lønn og feriepenger - dvs, alt blir regnet med på selvangivelsen, men man betaler ikke forskuddsskatt på lønna/feriepengene man normalt får i juni. Så vidt jeg har forstått får man en lønn i året som man slipper å betale forskuddsskatt av.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke diffust regelverk rundt feriepenger. Det står i klartekst i ferieloven hvordan dette skal være.

Men dessverre er forståelsen av hva feriepenger og ferietid er mildest talt diffus rundt omkring hos de som skal motta dette. Og noen ganger gjelder dette ønningekontoret også.

Jeg aner ikke hvor du har fått det fra at det er halvskatt i juni - det har jeg aldri hørt om.

AnonymBruker
Skrevet

Flere i familien hevder at det ikke blir trukket skatt av lønningene deres i juni..men jeg tenker nå at det er fordi de får feriepenger, og ikke vanlig lønn. Evt som petterm sier, at det er regulert/beregnet skattefri mnd i juni slik at du dekker den skatten resten av året?

TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Så i og med at jeg ikke skal avvikle ferie kommer jeg til å få vanlig lønn både juni og juli? Hva skjer da med de 6000 jeg har opptjent i feriepenger fra i fjor? kan jeg be om å få det utbetalt når som helst?

TS

Hjelpe meg.

Hvor mange ganger skal vi si dette: FERIEPENGER og LØNN minus FERIETID - unntatt når du SELV har avtalt med lønnskontoret/din leder at du ikke skal ta ut ferie - blir utbetalt i juni.

Du må altså gjøre det klart at du ikke skal ha ferie ellers blir du trukket. Det skal holde å snakke med din nærmeste leder (siden lønningskontoret er opptatt).

Skrevet

Vi får halv skatt i desember og "skattefrie" feriepenger, men dette dekkes inn av skattetrekket de andre månedene.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager hvis jeg virker litt treig, Blondie65 - ikke helt mitt felt dette.

Men tusen takk for at du tok deg tid.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...