Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Kjæresten min skal i fengsel, og han fikk vite i dag at straffen er foreslått til 90 dager.. Jeg lurer på om det er mulig at han kan slippe ut før med god oppførsel osv? Eventuelt hvor lenge, 1 mnd? Videre lurer jeg på hva jeg skal fortelle mine foreldre.. Tror ikke et fengselsopphold vil være så populært.. Har noen av dere opplevd at kjæresten el. har vært i fengsel? Del gjerne erfaringer
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Hva gjorde han da? Anonym poster: 60d45d78e740656029ee4832566e7230 4
LittleJ Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Hvordan kan han vite at han skal inn? Kan jo hende straffen blir betinga hvis han ikke har fått den enda... Man slipper ikke ut på god oppførsel for 90 dager =P 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Det kommer helt an på hva han skal i fengsel for. Var en ung mann jeg ble venn med for et par-tre år siden som måtte sone pga ubetalte bøter og fyllekjøring - og han fikk fotlenke. Kan hende kjæresten din kan få det også? Anonym poster: aa5a1d21e306b20ff1112a5aabd9a014
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Dette forutsetter jo at han blir dømt og at dommeren sier seg enig i aktors påstand og legger seg på samme nivå, samt at straffen blir ubetinget. Men, dersom det blir 90 dager ubetinget: Du kan vente ham ut etter to måneder. Litt kortere dersom han har sittet i varetekt og/eller må vente lenge på soning. Anonym poster: c82e269c80d25562dc79d5221c1ae5ff 3
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Han og en kompis oppbevarte 450 g hasj i leiligheten hans. Han visste kun om 200 g, og den dagen politiet kom så hadde kompisen tatt med seg 250 g for å overraske kjæresten min.. Han var på politistasjon i dag og skrev under på siktelsen, og han skal i rettsmøte om 1 uke.. I papirene han fikk med sto det "straffeforslag: fengsel 90 dager" .. Over dette står det "utgangspunktet må være ubetinget fengselsstraff når overtredelsen gjelder så stort kvantum hasj som i dette tilfelle", men politiet tenker at alt var hans og kompisen, selv om kompisen alene sto for 250 g.. Tror du kjæresten min kan få forlenke også? Hvordan kan han eventuelt gå frem for å få det? Kan han dra på jobb da? Han har skjerpet seg og kommer aldri til å gjøre noe sånt igjen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Dette forutsetter jo at han blir dømt og at dommeren sier seg enig i aktors påstand og legger seg på samme nivå, samt at straffen blir ubetinget. Men, dersom det blir 90 dager ubetinget: Du kan vente ham ut etter to måneder. Litt kortere dersom han har sittet i varetekt og/eller må vente lenge på soning. Anonym poster: c82e269c80d25562dc79d5221c1ae5ff Men er dette noe han må søke om? Leste at man kunne få slippe 1/3 av straffen, hvis man søkte om det.. Og må det være noen grunn? I så fall hva da? Er det noe som kan virke formildende på straffen? Hadde han ikke erkjent seg skyldig måtte han sittet 120 dager. Og det er 1 år siden hendelsen skjedde.. Er dette lenge å vente? I mellomtiden har han fått seg jobb og sluttet med hasj..
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Det står "siktede kommer 2 dager i varetektsfradrag", selvom han kun har sittet 12 timer på glattcelle. Han har heller ingen krav på offentlig oppnevnt forsvarer, men han har en egen advokat som er kjent med saken. Kan det være noen fordel å ta med henne på rettsmøte? Han har tidligere fått en bot på 4500 for 0,5 g hasj i 2011.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Jeg vet ikke reglene for hvem som kan få fotlenke, men dersom han kan få det så blir det som fengsel, bare at han får være hjemme i stedet for et fengsel. Han får vel kanskje en eller to meter han kan bevege seg utenfor huset og ellers må han være hjemme. Går han utenfor grensene så får politiet melding om det og da åker han rett inn... Anonym poster: aa5a1d21e306b20ff1112a5aabd9a014
Sugerøret Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Da hadde jeg dumpet han. Enkelte ting kan jeg ikke godta. Hasj/Dop er en ting. 18
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Jeg vet ikke reglene for hvem som kan få fotlenke, men dersom han kan få det så blir det som fengsel, bare at han får være hjemme i stedet for et fengsel. Han får vel kanskje en eller to meter han kan bevege seg utenfor huset og ellers må han være hjemme. Går han utenfor grensene så får politiet melding om det og da åker han rett inn... Anonym poster: aa5a1d21e306b20ff1112a5aabd9a014 Så han får ikke jobbe? Uansett vil det være mye bedre om han kan sone hjemme.. Kan jeg komme på besøk da?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 Men er dette noe han må søke om? Leste at man kunne få slippe 1/3 av straffen, hvis man søkte om det.. Og må det være noen grunn? I så fall hva da? Er det noe som kan virke formildende på straffen? Hadde han ikke erkjent seg skyldig måtte han sittet 120 dager. Og det er 1 år siden hendelsen skjedde.. Er dette lenge å vente? I mellomtiden har han fått seg jobb og sluttet med hasj.. Hvis dette er en tilståelsesdom, og han har skrevet under på papirer der han sier seg enig i forslaget om 90 dager ubetinget fengsel, da skal det mye til at det blir annet enn 90 dager ubetinget. Man kan bli prøveløslatt etter at to tredjedeler av straffen er sonet. Dette kan han ikke be om før han har sonet 60 dager, men det passer jo med to tredjedeler her. Søknadsprosessen tror jeg er ganske enkel, men dette vil han få informasjon om i fengselet. Det kan da være han må rapportere til politiet den siste måneden, den måneden han er ute på prøve, og da også være upåvirket av rusmidler (herunder også f.eks. alkohol). At det har tatt lang tid før saken kommer opp og at han har fått litt orden på livet kan i prinsippet være positivt, men det er ikke særlig relevant når han allerede har fått tilbud om redusert straff i bytte mot tilståelse og forenklet rettergang - og tatt imot dette tilbudet. Det er også derfor han ikke har rett på forsvarer betalt av det offentlige. Han kan godt ta med en advokat dit, men ut fra det du beskriver virker det som om han har en avtale med politiet om å erklære seg skyldig i bytte mot at de legger ned påstand om ikke mer enn 90 dager. Da vil advokaten være overflødig, så lenge han tenker å overholde sin del av avtalen, uten at det skader å ha henne med seg. Anonym poster: c82e269c80d25562dc79d5221c1ae5ff
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Da hadde jeg dumpet han. Enkelte ting kan jeg ikke godta. Hasj/Dop er en ting. Ser den, jeg godtar heller ikke hasj osv. Men så er han ferdig med det nå og skal ta straffen sin for det. Alle kan gjøre feil, bare så det er sagt
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Hasjtapere fortjener lengst mulig straff. Anonym poster: 83e87ef0b4ac6aac9ec497551ea29b91 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Med en straff på under fire måneder ubetinget kan han søke om å sone med fotlenke hvis han bor i et av følgende fylker og har en jobb å gå til på dagen: Vestfold, Oslo, Hedmark, Oppland, Rogaland, Troms, Nordland, Sogn og Fjordane, Hordaland, Aust-Agder, Vest-Agder, Akershus. Søknadsskjemaet for dette sendes til regionskontoret, og selve skjemaet finner du her: http://img3.custompublish.com/getfile.php/1104471.823.yyaqyfwuxe/soknad_elektronisk.doc?return=www.kriminalomsorgen.no Det er imidlertid ikke så mange her til lands som får sone slik, det er fortsatt et prøveprosjekt. Tror ikke du skal vente at det vil skje, de aller færreste får dette. Anonym poster: c82e269c80d25562dc79d5221c1ae5ff 2
The Kitten Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Så han får ikke jobbe? Uansett vil det være mye bedre om han kan sone hjemme.. Kan jeg komme på besøk da? Selvfølgelig er det bedre for dere, men her har kjæresten din gjort noe kriminelt og skal straffes for det. Da kan man ikke basere seg på hva som er best for dere. 12
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 Selvfølgelig er det bedre for dere, men her har kjæresten din gjort noe kriminelt og skal straffes for det. Da kan man ikke basere seg på hva som er best for dere. Fotlenke er oftest også samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det koster en formue å ha noen fengslet, legg til risiko for å miste jobb og da ende opp arbeidsledig, risiko for å bli dradd inn i hardere miljøer osv.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #18 Skrevet 5. juni 2013 For en sjarmerende kjæreste... Og oppbevaring/røyking av hasj er jo ikke en menneskelig feil, men et valg man tar med åpenbare konsekvenser. Å gi tilbake feil beløp i vekslepenger er en feil. Anonym poster: d4a1652bee4bf84f329ab5b8636c02e6 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #19 Skrevet 5. juni 2013 Det er 90 dager, det går dritfort, la det ligge. Anonym poster: 1a06997fc5826ca0aa3a8f664efc0777 1
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #20 Skrevet 5. juni 2013 Hvis dette er en tilståelsesdom, og han har skrevet under på papirer der han sier seg enig i forslaget om 90 dager ubetinget fengsel, da skal det mye til at det blir annet enn 90 dager ubetinget. Man kan bli prøveløslatt etter at to tredjedeler av straffen er sonet. Dette kan han ikke be om før han har sonet 60 dager, men det passer jo med to tredjedeler her. Søknadsprosessen tror jeg er ganske enkel, men dette vil han få informasjon om i fengselet. Det kan da være han må rapportere til politiet den siste måneden, den måneden han er ute på prøve, og da også være upåvirket av rusmidler (herunder også f.eks. alkohol). At det har tatt lang tid før saken kommer opp og at han har fått litt orden på livet kan i prinsippet være positivt, men det er ikke særlig relevant når han allerede har fått tilbud om redusert straff i bytte mot tilståelse og forenklet rettergang - og tatt imot dette tilbudet. Det er også derfor han ikke har rett på forsvarer betalt av det offentlige. Han kan godt ta med en advokat dit, men ut fra det du beskriver virker det som om han har en avtale med politiet om å erklære seg skyldig i bytte mot at de legger ned påstand om ikke mer enn 90 dager. Da vil advokaten være overflødig, så lenge han tenker å overholde sin del av avtalen, uten at det skader å ha henne med seg. Anonym poster: c82e269c80d25562dc79d5221c1ae5ff Skjønner ikke helt hva du mener.. Han har ikke gjort noen "avtale". Han tilsto den dagen for et år siden, og i dag var han nede på politistasjonen for å skrive under noen papirer. Det var ikke sånn at han hadde noe valg om å møte opp og skrive under eller ikke. Men tilbake til mengden. Slik saken er beskrevet er det kun nevnt 450 gram, men kjæresten min visste jo kun om 200 gram hvor halvparten av disse var hans.. Burde han ikke da bare få en dom for 100 gram? Eventuelt 200, siden det var alt han visste om? "Kompisen" hans har sagt at han skal til politistasjon i morgen og forklare at 250 gram visste kun han om og ikke kjæresten min. Hadde noen jeg kjenner hatt med seg 250 gram hasj jeg ikke visste om inn i leiligheten min hadde jeg faen ikke gått i fengsel for de!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå