Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med overskriften, og dette var det eneste jeg kom på, hjernen står på pause, så beklager.

Jeg og min mann har vært gift i 5 år, og kjøpte ny leilighet i populært område, så å si ganske sentralt. På de 4 årene vi har bodd har så har leiligheten steget i verdi, den bare stiger og stiger. Selv om den var helt ny da vi kjøpte den, så har vi gjort en del innvendig, peis, varmepumpe, satt opp dobbel glassdør i gangen osv. Utvendig har vi påkosta persienner på alle vinduene.

Det siste året har vi tenkt litt på hus, egentlig mer og mer, hus er jo vår drøm.

Men vi er usikre hvor mye lån vi hadde kunnet få av våres bank.

Når man skal få greie på lån, best å bruke sin egen bank, eller sjekke det ut med flere forskjellige banker?

Hvordan gå fram? Vil gjerne ha tips. :)

Hilsen ei som drømmer om hus;)

Anonym poster: b200ddf5d38b8f68be79ad8f0852bc3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan være greit å sjekke med flere banker iallefall så dere vet hvor dere står, så om dere har ett godt kundeforhold til derres nåværende bank så kan dere si at vi får så så gode vilkår hos en annen bank, ønsker dere å fortsatt ha oss som kunder så må dere minimum matche det

Ellers så er det bare å ta med selvangivelsen og 2 siste lønnslipper å spørre på hvor mye dere får i lån så dere kan begynne å se etter hus :)

Greit å vite hvillken prisklasse man kan lete i :)

Endret av Bjørn88
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Men om vi får lån av våres bank, la meg ta et eks. bare, 2 mil. Vi kan vel ikke forvente å få f.eks 3mil. i en annen bank? Hvem bank har best lånevillkår?

Skrevet

Du kan nok ikke forvente enn sånn drastisk forskjell, men for å ta ett eksempel: Når jeg skulle kjøpe min første leilighet for 2 år siden så gikk jeg til den banken jeg hadde vært kunde i siden før jeg kunne å gå, der fikk jeg til svar, 900 000 uten kausjonist basta bom, ingen sjangs å få noe mer før jeg gikk ti en annen bank å fikk til svar at 1,2mill var ikke noe problem og endte opp med 1 350 000 etter litt fram og tilbake.

Hvilken bank som har de beste vilkårene er vanskelig å si for ditt spesifikke tilfelle, du må nok bare spørre om et tilbud hos flere for å samenligne

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da skjønner jeg litt mer. Får vel bare ta en dag av gangen og ringe et par banker, så ser vi hva vi ender opp med til slutt. Takker for nyttig info. :)

Skrevet

Regn med at dere kan få ca 3,5 ganger samlet brutto inntekt i lån. Legg til det dere vil ha som egenkapital etter å ha solgt leiligheten, så vet dere hvilken prisklasse dere kan finansiere.

Når det gjelder valg av bank: Sjekk renten på finansportalen.no. Begynn gjerne med egen bank, men dere må ikke forvente bedre rentevilkår selv om dere er "gamle kunder"... Er dere i Statens Pensjonskasse får dere et uslåelig tilbud på opp til 1,7 mill pr medlem .

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange selskaper som shopper rundt hos bankene for deg. Du sender de alle papirene du ville ha sendt til hver bank, de presenterer din økonomiske situasjon til alle bankene de har avtale med og får mest mulig penger til best mulige betingelser. Det er helt gratis for deg, de får provisjon fra banken du inngår avtale med. Vi brukte Eiendomsfinans og var veldig fornøyd med å slippe å gjøre jobben selv. Fikk også låne mye mer enn da vi gikk rett til bankene.

Anonymous poster hash: 8e33e...fa9

AnonymBruker
Skrevet

penger.no gjør det mulig å sende lånesøknad til tre banker samtidig, og få en vurdering fra dem.

Veldig lettvindt, og jeg brukte det den da jeg skulle ta opp mitt første lån. Når jeg snakket med de forskjellige bankene var de veldig opptatt av hva slags betingelser jeg fikk fra de andre, for de visste jo naturlig nok at jeg sjekket flere ;)

Anonymous poster hash: 302f0...37d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...