Gå til innhold

Er dette normal trekkprosent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en 60% stilling, har regnet ut at jeg kommer til å tjene ca 126 000 i år, og har studiegjeld på 45 000.

Dette er første gang jeg bestiller skattekort. Jeg fikk kortet i posten i dag hvor det står at det skal trekkes 31 prosent. Mens på denne kalkulatoren http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1278-skatteberegning-for-lonnsmottakere-2013 ble det regnet ut at jeg skal trekkes 16,5 prosent.

Hva høres mest riktig ut her egentlig?

Anonym poster: c99f14844b16464335091f51cf9ada02

Videoannonse
Annonse
Gjest kiramin
Skrevet

Jeg er i en 60% stilling, har regnet ut at jeg kommer til å tjene ca 126 000 i år, og har studiegjeld på 45 000.

Dette er første gang jeg bestiller skattekort. Jeg fikk kortet i posten i dag hvor det står at det skal trekkes 31 prosent. Mens på denne kalkulatoren http://www.smartepen...smottakere-2013 ble det regnet ut at jeg skal trekkes 16,5 prosent.

Hva høres mest riktig ut her egentlig?

Det høres ganske normalt ut. Jeg blir trekt 16 prosent, og min inntekt er på 165 tusen i året ca. Jeg blei også trekt 50% i begynnelsen av dette året, så jeg blir trekt mye mindre pga jeg betalte for mye. Husk også at det er bedre å betale for mye en for lite. Før jeg ble trekt 50, altså i fjord ble jeg trekt 22% trur jeg det var. Samme inntekt da. Veninnen min også ble trekt 36 % og hun hadde vel 50 tusen eller noe rundt der mer en deg i inntekt.

Men om du er i tvil, så er det jo ikke værre enn å ringe til skatteetaten selv å høre.

Skrevet

Be om tabelltrekk istedenfor? Mye tryggere, med mindre man har råd til å bli trukket for mye for å være på den sikre siden.

AnonymBruker
Skrevet

Så 16,5% høres greit ut? Får jeg bestilt tabellkort på skatteetaten sine nettsider? Fant ikke noe om det.

Beklager at jeg spør litt dumt :S Jeg skal uansett innom kontorene dems i morgen og høre.

Skrevet

Er du sikker på at du ikke har fått skattekort med tabelltrekk allerede, og at de 31% som du nevner er det som skal trekkes av biarbeidsgiver?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke har fått skattekort med tabelltrekk allerede, og at de 31% som du nevner er det som skal trekkes av biarbeidsgiver?

Nettopp.

Det er nok dette TS misforstår.

Hun har nok fått et vanlig skattekort hvor "prosenten" er den delen av kortet som skal leveres biarb.giver.

Anonym poster: 09f74a4f905c117005ece9b899b419ce

AnonymBruker
Skrevet

"Leveres til hovedarbeidsgiveren"

Jeg var innom skatteetaten, og damen jeg snakket med syntes først at det hørtes mye ut, men da hun tastet videre på dataen sa hun at det var det jeg skulle trekkes.

Anonymous poster hash: c99f1...a02
AnonymBruker
Skrevet

Hva du trekkes varierer jo etter hvilke inntekter og fradrag du har, og hva du allerede har hatt og skattet hitill i år før du får et nytt skattekort.

Anonymous poster hash: 8adbc...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...