Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre når man har en samler i nær familie/vennekrets?

Ser at denne personen ikke har det bra. All fritid går til å flytte på ting, finne ting, kjøpe ting og å utføre redningsprosjekter for bebyggelsen på eiendommen. Det går på liv og helse løs og snart mister h*n langtidskjæreste.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, vi har forsøkt å rydde opp. Jeg bor ikke i samme by som personen og det er da vanskelig å stille opp så mye som jeg burde.

Dette er jo en diagnose med dårlige utsikter og om kjæresten forsvinner, så forsvinner også mye av presset til forandring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite en kan gjøre.Det må være personen selv som ønsker behandling.

Tvangsbehandling der en kaster ut ting,vil kunne gjøre større skade enn godt.

En skal ikke være behandler med mindre en er utdannet til det.

AnonymBruker
Skrevet

Med samler mener du hoarder som på de tv seriene som "Hoarder: buried under things"? Alle de programmene om hoarding gjørt det krystallklart at hoarderen må selv ønske forandring. At det ikke hjelper med mas fra familie når hoarderen selv ikke ser noe merkelig ved oppførselen.

Anonym poster: ec5bf8ae95bb7e3d3ff78ad1648b30c8

Skrevet

Lite en kan gjøre.Det må være personen selv som ønsker behandling.

Tvangsbehandling der en kaster ut ting,vil kunne gjøre større skade enn godt.

En skal ikke være behandler med mindre en er utdannet til det.

Det blir jo som å si at man ikke skal trøste en som er deprimert. Har forsøkt å drive organiseringshjelp og gi gode tips, men jeg tror ikke så mye har skjedd siden sist.

Å rote rundt i bakenforliggende årsaker tør jeg ikke begi meg ut på. Ihvertfall ikke mer enn å gi små hint om at noe er galt (slik at personen kanskje skjønner at det er noe der som må jobbes med). Ser på slike TV-programmer og de har gjerne en behandler + organiserer. Jeg kan vel være organiserer?

Har ingen planer om å bruke tvang, da tror jeg h*n hadde drept meg :(

Skrevet (endret)

Med samler mener du hoarder som på de tv seriene som "Hoarder: buried under things"? Alle de programmene om hoarding gjørt det krystallklart at hoarderen må selv ønske forandring. At det ikke hjelper med mas fra familie når hoarderen selv ikke ser noe merkelig ved oppførselen.

Anonym poster: ec5bf8ae95bb7e3d3ff78ad1648b30c8

Jepp, akkurat sånn. Men det er ikke snakk om døde katter og avføring, altså :fnise:

Hender jeg kommer over en episode som treffer spikern på hodet. Type samler og voldsom fornektelse.

Endret av amonyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...