AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Long story short. En god venn av meg har glemt å betale ned på et kredittkort, og dermed er huset h*nnes lagt til salg på Finn.no. Ektefellen er mye i utlandet og er ikke til noen økonomisk støtte til tross for at huset er begges, forholdet er ikke på det beste, så h*n har ikke sagt det til h*n enda. I dag ringte en av barna deres og sporte om de virkelig skulle selge huset da det lå ute på Finn? Da fant ektefellen det ut. Det er snakk om 110.000,- som må betales så kjapt som overhodet mulig. Denne gode vennen min har møte med banken på Fredag, og håper på å få et ekstra lån til å betale ned denne gjelden, så huset ikke blir solgt. Har fra før i overkant av 500.000,- i lån. Jeg lurer på om det er sannsynlig at h*n får dette lånet, eventuelt hva annet en kan gjøre? Jeg har selv bestemt meg for at min gode venn får 12.000 av mine penger nå denne mnd, men det er enda en lang vei til 110.00,-..... Tips og råd, takk! Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Hvorfor i huleste skal du låne bort penger til en venn som har store gjeldsproblemer? Du vil aldri se de pengene igjen? Når skal folk skjønne at de aldri skal låne bort penger?! Anonym poster: 48198efaf89789bec7f7b2ffa399f436 17
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Fordi jeg er glad i denne vennen, er vel mer en gave enn et lån så det gjør ingenting om jeg aldri ser pengene igjen så lenge de er øremerket "hus" :-) Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191 4
NTMannen Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Hvorfor i huleste skal du låne bort penger til en venn som har store gjeldsproblemer? Du vil aldri se de pengene igjen? Når skal folk skjønne at de aldri skal låne bort penger?! Anonym poster: 48198efaf89789bec7f7b2ffa399f436 Like barn leker best.... Ikke mer å si om den saken.... 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Jeg ser i grunn etter serriøse svar her, så det hadde vært fint med spydigheter en annen plass med mindre det er til å lære av :-) Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191 2
Adhara Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Jeg tviler på at det er bare kredittkortgjelda som gjør at hun mister huset, det ligger nok et langvarig mislighold av penger bak. Hvorfor betaler ikke ektemannen sin del av de 110 000? Har hun solgt unna det hun kan? Har hun bil hun kan selge så hun kan spytte inn de pengene i avdraget på huset? Andre verdisaker? 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Long story short. En god venn av meg har glemt å betale ned på et kredittkort, og dermed er huset h*nnes lagt til salg på Finn.no. Ektefellen er mye i utlandet og er ikke til noen økonomisk støtte til tross for at huset er begges, forholdet er ikke på det beste, så h*n har ikke sagt det til h*n enda. I dag ringte en av barna deres og sporte om de virkelig skulle selge huset da det lå ute på Finn? Da fant ektefellen det ut. Det er snakk om 110.000,- som må betales så kjapt som overhodet mulig. Denne gode vennen min har møte med banken på Fredag, og håper på å få et ekstra lån til å betale ned denne gjelden, så huset ikke blir solgt. Har fra før i overkant av 500.000,- i lån. Jeg lurer på om det er sannsynlig at h*n får dette lånet, eventuelt hva annet en kan gjøre? Jeg har selv bestemt meg for at min gode venn får 12.000 av mine penger nå denne mnd, men det er enda en lang vei til 110.00,-..... Tips og råd, takk! Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191 Hus går ikke på tvangssalg bare ved å "glemme kredittkortregningen". Her har personen glemt å betale flere purringer, mange inkassovarsler og inkassokrav før det har gått så langt. Det er en veldig dårlig kanal å be om råd til dette på, vi kan overhodet ikke svare på om din venn kan få det lånet. Det kommer helt an på andre betalingsanmerkninger, inntekt, egenkapital i huset etc etc etc Hun kan få gjeldsveiledning hos NAV eller i banken. Anonym poster: e9f2c51e528c84d5c253d8b66944817f 12
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Jeg tviler på at det er bare kredittkortgjelda som gjør at hun mister huset, det ligger nok et langvarig mislighold av penger bak. Hvorfor betaler ikke ektemannen sin del av de 110 000? Det kan nok stemme, men jeg har ikke orket å grave mer enn nødvendig. Og nei du, det må gudene vite. Ektefellen tenker nok mest bare på seg selv, desverre. Takk for svar :-) Har hun solgt unna det hun kan? Har hun bil hun kan selge så hun kan spytte inn de pengene i avdraget på huset? Andre verdisaker? Hus går ikke på tvangssalg bare ved å "glemme kredittkortregningen". Her har personen glemt å betale flere purringer, mange inkassovarsler og inkassokrav før det har gått så langt. Det er en veldig dårlig kanal å be om råd til dette på, vi kan overhodet ikke svare på om din venn kan få det lånet. Det kommer helt an på andre betalingsanmerkninger, inntekt, egenkapital i huset etc etc etc Hun kan få gjeldsveiledning hos NAV eller i banken. Anonym poster: e9f2c51e528c84d5c253d8b66944817f Nei, det tenker jeg og. Men jeg har grunnleggende informasjon ihvertfall. Takk for svar ihvertfall :-) Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Jeg tviler på at det er bare kredittkortgjelda som gjør at hun mister huset, det ligger nok et langvarig mislighold av penger bak. Hvorfor betaler ikke ektemannen sin del av de 110 000? Har hun solgt unna det hun kan? Har hun bil hun kan selge så hun kan spytte inn de pengene i avdraget på huset? Andre verdisaker? Glemte av å svare deg, jeg. Ektefellen er nok mest opptatt av seg selv, desverre. Dårlig til å være med å betale på noe som helst som ikke angår h*n. Jeg har faktisk glemt å spørre om dette, men skal ta det opp med personen senere, uten tvil. Takk for serriøst svar :-) Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 De 500.000, er det forbrukslån? Det er fullt mulig å få hjelp av banken, men da er kravet at dårlig betalingsadferd endres, fra nå av. Forberedelsen til møtet må være at vedkommende setter opp et budsjett på inntekter og utgifter slik at banken ser at en har oversikt. Det er mange advarsler som her er ignorert før det kom så langt som til annonse på Finn. Det er helt nødvendig at vedkommende forstår at det å ignorere faktura, purring, inkassovarsel, inkasso, varsel om tvangssalg og deretter oppstart av gjennomføring av tvangssalget. Jeg forstår at det her selvsagt er skjedd panikkhandlinger, men poenget er at det må faktisk ta helt slutt. Du er en god venn som ønsker å hjelpe, men i tillegg til penger bør hjelpen bestå i hjelp til å forstå hvordan dette fungerer og hvordan man unngår å komme i samme situasjonen igjen. Jeg vet det finnes rådgivere der ute som kan hjelpe - og banken kan sikkert også gir råd. Hvis ikke adferden endres er vedkommende i samme situasjonen igjen om kort tid.
Testosteron Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Denne gode vennen min har møte med banken på Fredag, og håper på å få et ekstra lån til å betale ned denne gjelden, så huset ikke blir solgt. Har fra før i overkant av 500.000,- i lån. Jeg lurer på om det er sannsynlig at h*n får dette lånet, eventuelt hva annet en kan gjøre? 500 000 i lån er lite når man eier et hus. Da skulle det ikke være noe problem å få refinansiert kredittkortgjelden hos en bank, for banken får jo pant i huset. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 De 500.000, er det forbrukslån? Det er fullt mulig å få hjelp av banken, men da er kravet at dårlig betalingsadferd endres, fra nå av. Forberedelsen til møtet må være at vedkommende setter opp et budsjett på inntekter og utgifter slik at banken ser at en har oversikt. Det er mange advarsler som her er ignorert før det kom så langt som til annonse på Finn. Det er helt nødvendig at vedkommende forstår at det å ignorere faktura, purring, inkassovarsel, inkasso, varsel om tvangssalg og deretter oppstart av gjennomføring av tvangssalget. Jeg forstår at det her selvsagt er skjedd panikkhandlinger, men poenget er at det må faktisk ta helt slutt. Du er en god venn som ønsker å hjelpe, men i tillegg til penger bør hjelpen bestå i hjelp til å forstå hvordan dette fungerer og hvordan man unngår å komme i samme situasjonen igjen. Jeg vet det finnes rådgivere der ute som kan hjelpe - og banken kan sikkert også gir råd. Hvis ikke adferden endres er vedkommende i samme situasjonen igjen om kort tid. Tusen takk for flotte råd og ord, Blondie65! Dette skal jeg ta ut og levere rett til personen det gjelder, så h*n får lese det selv :-) Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 500 000 i lån er lite når man eier et hus. Da skulle det ikke være noe problem å få refinansiert kredittkortgjelden hos en bank, for banken får jo pant i huset. Det er det personen skal i møte om nå på fredag, håper på det beste for jeg vet at vedkommende kommer til å skjerpe seg etter dette smellet. Tusen takk for svar. Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Tror dere det er mulig å få en avtale med Lindorf om å betale en engangssum nå på 50.000,-, for så å betale 10.000 i mnd i 6 mnd? Eller vil dere tro det er uaktuelt? Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Det er nok Lindorff som kan svare på det. Nøkkelen er å dokumentere planen før man skal i møte med dem. Lag budsjett, vis at dette er alvor.
Bjørn88 Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Tror dere det er mulig å få en avtale med Lindorf om å betale en engangssum nå på 50.000,-, for så å betale 10.000 i mnd i 6 mnd? Eller vil dere tro det er uaktuelt? Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191 Det burde nok gå greit uten at jeg kan garantere noen ting. Kjenner et par som har hatt gjeldsproblemer og ått ordnet nedbetalingsplaner og da har det vært snakk om 18-48mnd nedbetalingstid på summer som ligner dette
Gjest Bud Skrevet 6. juni 2013 #17 Skrevet 6. juni 2013 Du glemmer ikke at du har 110 000.- i kredittkortgjeld! Du låner aldri bort penger til noen som ikke har evne til å betale det de har i gjeld fra før!
orgus Skrevet 6. juni 2013 #18 Skrevet 6. juni 2013 Det er vel rimelig standard at banken ikke utgir noen form for lån så lenge man har betalingsanmerkninger, noe man har når det foreligger et tvangssalg. Lindorff har vel også da tatt pant i leiligheten, slik at de har rett på penger før banken ved et eventuelt lån. 2
nojac Skrevet 6. juni 2013 #19 Skrevet 6. juni 2013 En god venn av meg har glemt å betale ned på et kredittkort, og dermed er huset h*nnes lagt til salg på Finn.no. Anonym poster: de9062fb7a297620dcf1dc06c0ca9191 Hvis det er DET hun har fortalt deg, er hun ikke glemsom, men en løgner. Ingen hus er noensinne solgt på finn.no på grunn av en glemt regning. Kanskje en grunn til at ektefellen har stukket til utlandet? Hvis vi snakker om et normalt hus i Norge, er en belåning på 500 000 svært lav. Men ingen banker gir boliglån til folk med betalingsanmerkninger. Kanskje Bank2 er et unntak, de har visst spesialisert seg på kunder andre ikke ville ha. Renten blir jo deretter, men sannsynligvis bedre enn kredittkortgjeld. Men påstanden om at de bare har 500 000 i boliglån er kanskje ikke mer troverdig enn grunnen til at huset er på tvangssalg?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #20 Skrevet 6. juni 2013 Å gi "lån" til folk som overhode ikke klarer å styre penger ( hus på tvangssalg, 100 000 i forbruksgjeld) er det samme som å gi alkohol til en alkoholiker. Anonym poster: ddee437c92a3a8b3b9439ecf2c5272fb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå