Gå til innhold

Er ikke barnehagepersonalet opplært i å se hvor alvorlig en skade er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hentet jenta vår idag så sa de at hun lå inne og sov (alle var ute, ingen voksne inne), hun var trøtt, og hun hadde hatt et uhell der hun hadde kræsjet med trehjulsykkel.

Jeg gikk inn, og hun sov skikkelig tungt. Hun hadde en enorm kul og sår i hodet, såret var det bare satt en plasterlappe over. Fikk vekket henne, og hun gråt videre (var helt utgrått fra før av).

Ringte faren hennes, også ringte jeg lege. Bars rett på legevakta der det ble konstantert hjernerystelse, og hun måtte sy noen sting!

Kjenner jeg er alvorlig irritert over at de hverken ringte oss foreldrene, eller til lege da det skjedde!!

Vurderer å sende en klage på barnehagen. Ville dere gjort det?

For det første så varslet de ikke. For det andre så lot de en 3-åring som hadde skadet seg stygt i hodet ligge ALENE uten tilsyn og SOVE!! Det er jo en kjent sak at en med hjernerystelse ikke skal sove uten tilsyn, men vekkes regelmessig.

Anonym poster: 5d31f27c8710d8e099dfe711cac2d69b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var rart at de ikke ringte ja.

Men de er ikke helsepersonell og kan derfor ikke ta medisinske avgjørelser. Men de burde absolutt ringt dere.

Barnehageansatte bør ha førsthjelpskurs på barn og de bør ha litt kunnskap om vanlige sykdommer og skader, men det er ikke noe krav.

Anonym poster: 5e09b3c7f2ff54d930b92d004bcf0201

Skrevet

Ja, klag på barnehagen - dette er ikke ok! Kanskje du bidrar til at de får noen til å komme innom å kurse dem.

Det minste de kunne gjøre var å kontakte dere foreldre for å fortelle og be dere ta henne med til lege, for sikkerhets skyld.

Hadde dette skjedd i den barnehagen jeg jobber i, ville jeg satt pris på å få tilbakemelding om hva som skjedde - for du kan regne med at ledelsen ( forhåpentligvis) ikke tar så lett på det.

• Liker 19
Skrevet

Jeg hadde jeg laga rabalder. Rett og slett. Uakseptabelt.

• Liker 8
Skrevet

Det var rart at de ikke ringte ja.

Men de er ikke helsepersonell og kan derfor ikke ta medisinske avgjørelser. Men de burde absolutt ringt dere.

Barnehageansatte bør ha førsthjelpskurs på barn og de bør ha litt kunnskap om vanlige sykdommer og skader, men det er ikke noe krav.

Anonym poster: 5e09b3c7f2ff54d930b92d004bcf0201

Vi skal ikke ta medisinske avgjørelser, men vi kan gjerne ringe foreldre og be dem eller tilby oss om å ta barnet med til lege.
  • Liker 7
Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg ville også lagd rabalder

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde tatt dette opp med barnehagen! Når barna skader seg sånn så skal de ringe til foreldre!

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen mine barn gikk i så ringte de heller en gang for mye enn en for lite, heldigvis! De hadde og en policy med å ta et barn som hadde slått hodet kraftig rett til legevakt mens de ringte foreldrene, hodeskader bør taes alvorlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Greit nok at barnehagepersonalet ikke er helsepersonell, men trodde de fleste voksne ville ha sett alvoret med en så stor kul med et så stort sår som krevde narkose og flere sting (siden hun er så lita så valgte legen å legge henne i narkose sånn at det ble sydd penest mulig pga arr).

Forskjell på et skrubbsår på kneet og dette her!

Anonym poster: c54765197bbb5fd916166f4fae08cb8e

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Det hadde jeg klaget på, ja. Helt uakseptabelt at noen ligger inne og sover alene selv uten skade, og enda verre når det er grunnlag for å mistenke hjernerystelse.

• Liker 1
Skrevet

Enig med TS. Jobber selv i barnehage, og der er vi opplært til at usikkerhet er ensbetydende med å ta kontakt med foreldre/helsepersonell.

Når det er sagt hadde vi noen foreldre en gang som sendte barnet sitt i barnehagen med hull i hodet. Vi ble nødt til å sende barnet hjem med beskjed om å ta barnet til legen. Så feilen kan bli gjort begge veier, selv om det forventes mer av en barnehageansatt ettersom det tross alt ikke er våre barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde alle visste at man ikke skulle la noen sove når de har slått hodet, tretthet (og kvalme) er jo klare tegn på hjernerystelse.

Anonym poster: a4d4399fc95cf90b07d0a849cfa3f23b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ble faktisk sjokkert av det du skriver. De burde absolutt ringt deg!! Og "alle" vet at unger ikke skal sove etter de har slått hode. Uten at noen følger godt med og vekker de med jevne mellomrom.

Anonym poster: 6917d236aa7eff7837f3af230d03c7c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De er dessverre ikke opplært i det nei. Heller ikke lærere, trenere etc. av de som jobber med barn og unge. Det burde de vært! Hjernerystelser blir dessverre oversett av mange!

Anonym poster: a045da85883ac47a3ee35a4ed6fee12d

AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Jeg vurderer å søke om å bytte barnehage. Ikke bare pga denne hendelsen, det er mye sløvhet ute og går der. Stort gjennomtrekk av assistenter, og lite oversikt.

Dette var den berømmelige dråpen i glasset.

Det blir å klage i morgen den dag!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De er dessverre ikke opplært i det nei. Heller ikke lærere, trenere etc. av de som jobber med barn og unge. Det burde de vært! Hjernerystelser blir dessverre oversett av mange!

Ts;

Jeg trodde alle som jobbet med barn hadde grunnleggende førstehjelpskurs jeg?

AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Jeg trodde alle som jobbet med barn hadde grunnleggende førstehjelpskurs jeg?

Nei, de har dessverre ikke det. Som lærer hadde jeg en elev som klagde på hodeverk. Det viste seg at hun hadde slått seg hodet på håndballtrening, svimt av, hadde hukommelsestap, men treneren som fikk med seg alt mente hun burde fortsette å trene.. En kunst og håndtverklærer bare ga et plaster til en jente som stakk seg med kniv godt inn i hånden og fortsatte timen, det ble heldigvis oppdaget neste time, og hun ble sent på legevakten for å sy. Det er nok av slike historier. Vi burde hatt et skikkelig førstehjelpskurs!

• Liker 3
Skrevet

Jeg brakk leggen tvers av i barnehagen, jeg satt flere timer og gråt. En av barnehagetantene dro opp dressen og sa at det ikke var noe å bekymre seg for "for jeg hadde jo ikke noe sår" (hadde strømpebukse). Da jeg til slutt kastet opp tok de meg med til FASTLEGEN. Husker fortsatt turen, en stor dame på rundt 150 kilo satt foran meg med setet helt bak, så benet var i klem.

Som sagt.. brudd tvers over, mamma fikk ikke beskjed før jeg hadde gips..

• Liker 6
Skrevet

Helt uakseptabelt! Slik skal det ikke være i det hele tatt!

Skrevet

Alle barnehager skal ha førstehjelpskurs for alle ansatte hvert år. Men med stort gjennomtrekk av personal er det fort gjort at noen mangler kurs.. Selv om alle i utgangspunktet skal ha.

Send en skriftlig klage til styrer med kopi til kommunens barnehageansvarlig. Det er veldig alvorlig at de gjør slike feil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...