Gå til innhold

Hvorfor handler folk antikvitet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere mennesker som har handlet f. eks. antikk sofa. Hvorfor velger de å handle antikvitet? Er det fordi det er billigere enn f. eks å handle på Ikea? Folk som kjøper antikk sofa kjøper enten steinharde sofaer som gir rompeverk når man sitter i dem eller møllspiste, mugne gamle fillesofaer som stinker utover hele rommet.

Kjenner også flere som har antikke tallerkener og kopper. Hvordan er det å ikke ha råd til å handle nye tallerkener og kopper? Føler de seg vel med å servere gjestene kaffe i billige, slitte kopper fra 1800-tallet eller 40-tallet?

Det verste er at jeg vet om velstående folk (som tjener 1 million i året) som kjøper antikk. Hvorfor kjøpe det billigste når man har råd til dyrere og finere?

Anonym poster: cf42c41efa575ee89e4a4c1b985ff29c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nyere og dyrere er ikke alltid bedre.

Anonym poster: 12925e1cb02b75e362db944fbc03fa3e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en hobby. Er ikke akkurat noen vits i å bruke penger på å samle frimerker heller, men folk gjør nå det med glede også.

Anonym poster: b3a57496f76171d9e6dccff84beea293

AnonymBruker
Skrevet

Mener du bare antikke ting eller mer vanlige brukte ting da? Jeg personlig elsker å gjøre kupp i bruktbutikker og sånn. Når det er snakk om rike mennesker så handler det vel ofte om å samle. Jeg regner med at du vet at verdien på et gammelt kaffesett kan være VELDIG mye høyere enn de dyreste og nye du finner i butikken.

Også er det jo miljøvennlig, og moro å ha noe som ikke alle andre har. Nostalgisk.

Du høres ut som en ganske klysete person egentlig (med liten sans for hva som er verdifullt og ikke).

Anonym poster: 360f3bbae14cf25bef31baa426eb975f

• Liker 12
Gjest Aegon Targaryen
Skrevet

Det verste er at jeg vet om velstående folk (som tjener 1 million i året) som kjøper antikk. Hvorfor kjøpe det billigste når man har råd til dyrere og finere?

Det er noen ting du kanskje burde være klar over.

Nyere ting er ikke nødvendigvis bedre

og dyre ting er ikke nødvendigvis finere

og gamle ting er ikke nødvendigvis billige

Og folk kan bruke pengene sine på hva de vil.

• Liker 7
Skrevet

Det er noen ting du kanskje burde være klar over.

Nyere ting er ikke nødvendigvis bedre

og dyre ting er ikke nødvendigvis finere

og gamle ting er ikke nødvendigvis billige

Og folk kan bruke pengene sine på hva de vil.

Men kjøper folk antikke sofaer fordi de ikke har råd til dem på Ikea?

Skrevet (endret)

Kanskje fordi de synes de er rett ut lææækre! :skya:

Antvikiteter er jo ofte en investering, og ofte ikke helt billige. Bruktsaker er often noe litt annet. Og ikke noe billigere en IKEA lenger heller. :opplyser:

Endret av Cordelia
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi de synes de er rett ut lææækre! :skya:

Antvikiteter er jo ofte en investering, og ofte ikke helt billige. Bruktsaker er often oe litt annet. Og ikke noe billigere en IKEA lenger heller. :opplyser:

Trodde antikvitet var kjempebillig, Har sett sofaer til noen få hundre spenn og Fretex tar aldri overbetalt.

Skrevet

Trodde antikvitet var kjempebillig, Har sett sofaer til noen få hundre spenn og Fretex tar aldri overbetalt.

:fnise:

• Liker 6
Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

.....og Fretex tar aldri overbetalt.

Veeel, det gjør det så absolutt i mange tilfeller.

Bare noen få ansatte har/får muligheten til å lære om antikviteter og annet.

Et pent vinglass kan enten være fabrikkglass (pressglass) fra Ikea, eller håndblåst krystall.

Det er forskjell på steintøy, fajanse og porselen -og kommer porselenet fra en kjent fabrikk og ble laget på 1800-tallet i begrenset opplag, vil det selvsagt ha større verdi for samlere.

Kjent design, forskjellige materialer (ikke alltid det vi anser som kvalitet/hardført), kjente designere/kunstnere, spesielle fabrikker -og ikke minst begrenset opplag, vil øke verdien på alle objekter fordi de er ettertraktet av mennesker som ønsker å kjøpe.

Og så til poenget:

Det er bare et par-tre ansatte i en fretex-butikk som er faste ansatte med lønn. De andre jobber i kortere perioder og er på tiltak, altså enten på arbeidstrening gjennom nav for/etter en psykisk/fysisk lidelse eller lignende, eller er innsatte i åpent fengsel (og fortsetter evt. med arbeidstrening i etterkant).

Det er på grunn av "gjennomtrekket" av ansatte, stort sett bare de faste ansatte som har gått kurs/tatt utdannelse/har peiling på alt som finnes av objekter de selger, og ikke mange av dem heller kan skilte med bred kunnskap.

Feilprising forekommer i stor skala, forskjellen på fretex og mange andre bruktbutikker er at de selger "alt" som kommer inn. (Egentlig bare rundt 90%) Dvs. de selger både antikviteter og generelle brukte gjenstander. Og det er jammen meg ikke lett å skille eller vite alltid.

På andre bruktbutikker eller antikvitetsbutikker, har eieren ofte kjøpt inn varene de igjen selger. Varene kommer ofte fra dødsbo, men også fra private kunder som tar kontakt for å selge. Eieren vil da forsøke å kjøpe for minst mulig, slik at de kan sette prisen høyest mulig i egen butikk -den samme meglingen om prisen vil jo skje enda en gang, når en ny kjøper kommer innom butikken og vil ha varen til laveste pris. Eieren vil stort sett ende opp med noe midt i mellom, noen ganger går de med tap, andre ganger får de solgt til innkjøpspris.

Fretex får alle varene sine gratis, og selv om de har blitt mer bevisste i dag er det større sjans får både å gå på en smell, og finne en skatt, på akkurat fretexbutikkene.

Endret av Oblivion
Skrevet

Kjenner flere mennesker som har handlet f. eks. antikk sofa. Hvorfor velger de å handle antikvitet? Er det fordi det er billigere enn f. eks å handle på Ikea? Folk som kjøper antikk sofa kjøper enten steinharde sofaer som gir rompeverk når man sitter i dem eller møllspiste, mugne gamle fillesofaer som stinker utover hele rommet.

Kjenner også flere som har antikke tallerkener og kopper. Hvordan er det å ikke ha råd til å handle nye tallerkener og kopper? Føler de seg vel med å servere gjestene kaffe i billige, slitte kopper fra 1800-tallet eller 40-tallet?

Fordi antikke ting har "sjel". De er ofte resultater av fordums håndverk. De brukte kanskje uker på utskjæringene og detaljene. Det var ekte håndverk. Man kan ikke sammenligne en skjenk fra Ikea og en rokokkoskjenk fra 1800 tallet. Rokokkoskjenken er like fin om ikke finere enda, tror du Ikeaskjenken din vil være like fin om 200 år? Antikke ting er ikke billige, jeg har sett gamle franske møbler på Finn til 20 000-30 000. Elsker antikke ting. Skulle ønske jeg hadde huset fult!

• Liker 3
Gjest Oblivion
Skrevet

Mange kjøper for nostalgi, eller fordi de synes det er pent. Andre vet at de kan kjøpe antikviteter som en investering -verdien av det de kjøper vil kanskje øke, om den fortsatt er i god stand når de velger å selge den.

I mange tilfeller blir det også sett på som høyere status om man eier noe av historisk betydning, eller av en kjent kunstner. Selv om din oldefar og Edward Munch malte med samme pensel, på samme lerret, med samme maling -har Munch blitt anerkjent for sin kunstneriske stil, og mange av hans malerier er i dag verd millioner, mens din oldefars maleri sannsynligvis kun er av nostalgisk interesse for din egen slekt og familie.

Å eie et maleri av Munch vil dermed være status å ha på veggen for mange med penger til å kjøpe et.

Jeg liker brukte møbler, men kjøper stort sett ikke det jeg regner som antikviteter. Jeg har noen spesielle epoker jeg liker bedre enn andre, og kjøper det jeg ønsker å eie -både fordi det er mer miljøvennlig å ta i bruk noe gammelt, og fordi jeg liker stilen.

Skrevet

Nyere er ikke alltid bedre, og for meg virker en ganske så stakkarslig om en kun har ting fra ikea. Jeg liker møbler ol som har en sjel eller noe spesielt ved seg, og i dagens masseproduserende samfunn er dette en mangel, da alt ser likt ut. Mitt hjem skal være unikt og ikke noe du kan se i et reklameblad. Forøvrig eier jeg også et gammelt service som har en verdi på minimum 15.000 kr som er over 70 år gammelt. Er det stakkarslig av meg å bruke det til finere anledninger eller er det flottere med et service fra ikea til 200 kr?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nyere er ikke alltid bedre, og for meg virker en ganske så stakkarslig om en kun har ting fra ikea. Jeg liker møbler ol som har en sjel eller noe spesielt ved seg, og i dagens masseproduserende samfunn er dette en mangel, da alt ser likt ut. Mitt hjem skal være unikt og ikke noe du kan se i et reklameblad. Forøvrig eier jeg også et gammelt service som har en verdi på minimum 15.000 kr som er over 70 år gammelt. Er det stakkarslig av meg å bruke det til finere anledninger eller er det flottere med et service fra ikea til 200 kr?

Hæ?

Mener du at serviset fra Ikea er billigere enn det antikke serviset? Trodde det var omvendt! Trodde gamle, brukte ting var billigere enn nye ting!

Gjest Animula
Skrevet

Tuller du? Dette høres ut som en trolletråd ;)

Antikviteter virker som en litt misbrukt betegnelse nå for tiden, men i Norge brukes ordet egentlig for gjenstander som er minst hundre år gamle. Sjeldenhet, kvalitet og etterspørsel kan gjøre antikviteter mye dyrere enn moderne ekvivalenter.

• Liker 5
Gjest Aegon Targaryen
Skrevet

Jeg kan ikke se hva det har å gjøre med hva jeg skrev

Skrevet

Hæ?

Mener du at serviset fra Ikea er billigere enn det antikke serviset? Trodde det var omvendt! Trodde gamle, brukte ting var billigere enn nye ting!

Selvfølgelig er det billigere. Er jo bare masseprodusert, og når mange kjøper det blir det selvsagt billig. Antikviteter er mye dyrere enn dagens masseproduserte ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antikviteter selges sjelden på Fretex.

Anonym poster: 43d1b61d5b66ef6fd99385a595b14a2f

• Liker 2
Gjest Oblivion
Skrevet

Antikviteter selges sjelden på Fretex.

Anonym poster: 43d1b61d5b66ef6fd99385a595b14a2f

Feil -det selges massevis av antikviteter gjennom Fretex. De holder til og med auksjoner på enkelte antikviteter som har spesiell samleverdi.

Men rett skal være rett, Fretex får inn/tar inn alt, og dermed så selger de også en overvekt av "vanlig" krimskrams og brukte ting. De leverer også inn enkelte gjenstander av spesiell historisk verdi til riksantikvaren, så disse kommer aldri ut for salg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...