Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2004 #1 Skrevet 10. april 2004 Han er litt kristen og liker tanken på at jeg skal gå oppover kirkegulvet. Jeg derimot er ikke kristen i det hele tatt. Jeg har ingen tro på kristendommen (jeg er buddhist). Hvordan gifter man seg da? Når den ene vil det ene og den andre det andre? Han vil ha prest og greier, hvit kjole, full kirke osv osv. Jeg vil ha det borgelig, med en som vier oss. Ikke i kirken, men gjerne på en øy et sted langt borte. Familien hans er kristen, min er alt fra kristen. Dette kan bli et problem når spørsmålet endelig kommer opp. Vi vil gifte oss en gang i fremtiden..
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2004 #2 Skrevet 10. april 2004 kan dere ikke bare ta og gjøre et komprimis...ta og gift dere borgelig så kan dere ha et kirke brullyp etter på. jeg hvet om folk som har gjort dette
Fakse Skrevet 10. april 2004 #3 Skrevet 10. april 2004 Da er egentlig valget enkelt. Det er ikke noen annen mulighet enn borgelig bryllup om ingen av dere skal gå i kompromiss med det dere tror på. En borgelig vielse er jo nøytralt, og ingen av dere vil da delta i en seremoni som dere ikke kan stå for. For å få han til å forstå kan du kanskje prøve å sammenligne med hvordan det ville være om du skulle presse han til en buddhistisk ekteskapsseremoni. Å få til en borgelig seremoni utendørs kan derimot være et problem. Han kan få mye av det han ønsker seg også i en borgelig seremoni. Er ingenting som hindrer deg i å ha en flott hvit brudekjole. Flere og flere byer får flotte seremonirom, der du både kan få orgelbrus, midtgang du kan gå opp og benkerader fulle av folk. Uansett er det viktigeste at dere finner noe dere begge kan leve med, og der ingen av dere går på tvers av det dere står for. Å starte ekteskapet med at den ene gir seg totalt over for den andres ønsker er ikke bra.
Saeria Skrevet 10. april 2004 #4 Skrevet 10. april 2004 Jeg må ærlig talt inrømme at jeg reagerte på a han er litt kristen. Enten er han det eller ikke. :-? Men nok om det. Hvorfor ikke vie dere human etisk? Etter sommeren en gang har human etisk forbund vull vigselsrett, så da kan dere kanskje gjøre det på den måten? I tillegg så er det som Fakse sier, at det ikke er noe i veien for at du kan gifte deg i hvit kjole, men fin musikk m.m. selv om du ikke gifter deg i kirken.
Bø Skrevet 11. april 2004 #5 Skrevet 11. april 2004 Jeg kjenner flere ateister som har giftet seg i kirken, ganske enkelt fordi det ikke har eksistert andre alternativer. Det kommer nok helt an på hvor man skal gifte seg. Det med utedørs bryllup kan være vanskelig å få til uansett. De som foretar vielser ønsker som regel ikke å farte rundt omkring for å gjøre dette. Mine venner som har giftet seg i kirken har snakket med presten om det på forhånd, sånn at han har formet talen sin iforhold til at han vier ikke-kristne. Man lover jo for Gud, men i disse tilfellene gjorde han et poeng ut av at de like mye lovde for forsamlingen som var tilstede. Jeg kan forstå dere begge, men hadde kanskje gått for kirke-varianten, dersom det var veldig viktig for den jeg skulle gifte meg med. Du bestemmer jo selv hva du legger i den kirkelige vielsen.
Catzy Skrevet 11. april 2004 #6 Skrevet 11. april 2004 I Japan hender det ofte at man har 3 vielser på samme bryllupsdag: En shintoistisk, en buddistisk og en kristen. De to første fordi det er religioner de fleste bekjenner seg til, den kristne fordi man vil ha hvit brud... Kanskje dere kunne gjort det samme? Han blir med på buddistisk vielse, og du blir med på kristen. Så får dere både i pose og sekk, og det blir kanskje lettere å velge "feil" vielse for begge. Catzy
la Flaca Skrevet 11. april 2004 #7 Skrevet 11. april 2004 Å få til en borgelig seremoni utendørs kan derimot være et problem. Neida - mange som har løyve til å vie. Tinghuset i Trondheim var litt motvillig da søsteren min ville gifte seg et annet sted enn i lokalene deres, men de gikk da med det.(dog var det litt frem-og tilbake i 3 måneder. Ellers er jeg enig i at borgerlig vielse er den eneste løsningen, i og med at den ikke inkluderer religion. Mannen min er ikke kristen, men ønsket seg kirkebryllup som seg hør og bør i hans familie. Det ble mange diskusjoner. Ikke alle har et standpunkt mht. kristendom og bryllup, men for meg var det fullstendig uaktuelt å gifte meg i kirken. Og jeg har ikke en gang en annen religion, som deg. Men jeg gjør ingenting jeg ikke kan stå for - og jeg er ikke kristen, ergo intet kirkebryllup. Men hvit brudekjole og full pakke hadde jeg da. Ser ingen grunn til at det skal forbeholdes bruden i kirka.
Bø Skrevet 11. april 2004 #8 Skrevet 11. april 2004 Kan noen forklare meg hvorfor det gjør noe å gifte seg i kirka selv om man ikke er kristen selv? Jeg er ikke kristen, men det hadde ikke gjort meg noe å gifta meg i kirka. I den situasjonen lover jeg overfor min mann, og de som er tilstede, at vi skal dele gode og onde dager og IKKE overfor Gud. Hva er problemet med det? Ettersom man ikke tror på noe, så skjønner jeg ikke problemet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå