Gå til innhold

Hvor lang inngangsmusikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal bruke musikkanlegg i vielsen vår, og spille en sang under inngangen som i utgangspunktet varer ca 4 minutter. Det tar vel ca bare tretti sekunder fra vi starter å gå til vi er fremme, så sånn sett er jo sangen altfor lang. Bør vi mikse den på forhånd slik at den blir passe lang, eller kan den spilles helt ut? Blir det rart å bare sitte der og vente på at den skal bli ferdig, liksom..? (Musikken er helt nydelig, så jeg synes på en måte det er synd å kutte den.)

Anonym poster: 0d99ff2ae6411401e6937a7e5ac830dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere bare kan la den spille ut hvis den er fin hele veien. :-) Dersom dere har brudepike kan dere la henne gå frem alene først, mens du starter når hun er fremme, så tar det litt lenger tid. :-)

• Liker 1
Skrevet

Syntes det blir best at den lengste delen av ventinga blir før du går inn i så fall. Så kan du finne ut korti i sangen du bør begynne å gå. Fin om den spiller i få sekunder etter du har satt deg også:)

Skrevet

Jeg synes det er finest når det spilles litt etter at brudeparet har kommet inn og satt seg. 4 minutter er egentlig ikke all verden når alt kommer til alt. Noen toner før dere går inn, og deretter 2 min med musikk etter at dere er "fremme" er bare fint synes jeg.

Skrevet

ja, la gjerne musikken spille litt før dere går inn, og så kan dere gå saaakte :)

Gjest Adriane
Skrevet

Blir noenlunde samme opplegg her, og jeg tenker at musikken nok kommer til å spille kanskje... ca 2,5 minutt etter at jeg har kommet frem. Så skal man sette seg osv, veksle noen blikk med brugdommen, kanskje se litt på gjestene - de minuttene tror jeg går fort :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tenkt på dette og den inngangsmusikken jeg har valgt skal få lov til å bli fadet ut (=skrudd sakte ned) når jeg har satt meg. Det er for mange nerver og slikt til at jeg og mine gjester skal orke å høre musikkstykket helt ut, men med fading blir det en naturlig overgang. Det også naturlige deler i musikken og det er bare første del som er passende inngangsmusikk. Vil ikke at noen skal sitte der og tenke "kom i gang, da!".

Skrevet

Jeg har tenkt på dette og den inngangsmusikken jeg har valgt skal få lov til å bli fadet ut (=skrudd sakte ned) når jeg har satt meg. Det er for mange nerver og slikt til at jeg og mine gjester skal orke å høre musikkstykket helt ut, men med fading blir det en naturlig overgang. Det også naturlige deler i musikken og det er bare første del som er passende inngangsmusikk. Vil ikke at noen skal sitte der og tenke "kom i gang, da!".

Jeg tror nok ingen av gjestene vil tenke det... Musikk er jo en veldig naturlig del av en vielse og for de aller fleste, også hyggelig å høre på. 2 minutter er overhode ikke lang tid :-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill så langt. I vårt musikkstykke er det ikke noe tidspunkt det er naturlig å fade ut, for det bygger seg opp mot en "storslagen" avslutning. Så jeg tror nok det blir best å spille musikken helt ut. Får heller ta oss litt ekstra god tid før vi begynner å gå :)

Jeg er også redd for at gjestene skal bli utålmodige etter at vi har satt oss, men det skal vel noe til, kanskje. Det er jo ingen som skal rekke noe tog ;)

Ts

Anonym poster: 0d99ff2ae6411401e6937a7e5ac830dc

Skrevet

Når man er i kirken er det nydelig å sitte der og høre musikken og se det forventningsfulle brudeparet syns jeg ... få skikkelig tid til å beundre alle detaljer, klærne, ansiktene, forloverne, eventuelle brudebarn ... høre musikk og leke med egne tanker ... det er ofte mye prat i kirken, så ikke bekymre deg for at det blir for mye musikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å timet det slik at musikken ikke varer så lenge etter at dere har satt dere. Kanskje pga at jeg selv har vært organist, og da var det viktig å time brudemarsjen slik at man runder av når brudeparet har møttes ved alteret. Men det er kanskje annerledes med en brudemarsj enn et vanlig musikkstykke.

Uansett, i mitt eget bryllup, var nervene i høyspenn og jeg følte litt på at alle bare ventet på at musikken skulle slutte og vielsen skulle begynne da jeg og mannen sto sammen ved alteret. hehe, men jeg er ikke en så avslappet person at jeg klarer å bruke tiden til å se forelsket på min kommende mann, eller la øynene vandre smilende rundt på forsamlingen, mens jeg vet at ALLE i salen/kirken har blikket festet rett på meg/oss. :-P

Anonym poster: 9207567d46b5f3977be062aae69d4193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...