AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Jeg lurer på om jeg har en brystbetennelse på vei, men det har vart en stund nå uten å bryte ut. Er generelt ganske øm i brystene ved berøring og så får jeg vonde stikninger i brystene innimellom, som ved smerter når utdrivningsrefleksen setter igang, bare utenom amming. Får samme smertene i begynnelsen av ammingen også, men smertene er da mildere. Kan det være en brystbetennelse på gang? Hva annet kan det evt være? Anonym poster: 13d49218cccb54ae2176214cd1bddba6
Kissin Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Det kan ikke være utdrivningsmerter da? Jeg hadde det veldig i begynnelsen, nå kjenner jeg det bare som svakt sviende når melken renner. Hvor lenge har du ammet? Jeg hadde lenge ømme bryster, men det har også blitt bedre nå (har ammet i 4 mnd). Det er to ulike "typer" brystbetennelse. Tette melkeganger og betennelse forårsaket av bakterier. Begge deler arter seg slik at man får røde områder på brystene og lett hevelse, men ved bakteriell så får man i tillegg feber og influensafølelse i kroppen. Jeg har hatt brystbetennelse med gule stafylokokker to ganger og det kjenner man for å si det sånn. Ut i fra hva du skriver så høres det nesten ut som utdrivningsmerter, du kan jo lese mer om det her: http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Har utdrivningssmerter ja, men har samme smertene, bare sterkere, uten at jeg ammer også. Har ammet i 4 uker, så ikke så lenge Ts Anonym poster: 13d49218cccb54ae2176214cd1bddba6
Kissin Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Har utdrivningssmerter ja, men har samme smertene, bare sterkere, uten at jeg ammer også. Har ammet i 4 uker, så ikke så lenge Ts Anonym poster: 13d49218cccb54ae2176214cd1bddba6 Er det sånn at du får smerter sånn helt plutselig og så går det over, eller er det smerter hele tiden? Jeg opplever flere ganger om dagen at jeg får utdrivningssmerter uten at jeg en gang har vært borti de. Hvis jeg da ser nedi bhen så står melkespruten rett ut og jeg kjenner at brystene blir helt harde. Så går det over like plutselig som det kom. Hvis det ikke er dette, så kan du kanskje ta kontakt med en ammehjelper, ammepoliklinikk (hvis det er på sykehuset du fødte) eller helsestasjonen. Etter hva jeg har lest på ammehjelpen så kan smerter generelt i brystene vanligvis komme av - brystbetennelse (du skrev ikke noe om du hadde noen av symptomene jeg nevnte) - brystspreng og overproduksjon av melk - utdrivning Sitter det mer i brystknoppene er det oftest - sår/sårhet pga feil sugetak/ammestilling - sopp - Raynauds fenomen (brystknoppen blir hvit) Jeg slet veldig med amming de første 2 månedene og hadde mye vondt i både brystknoppene og selve brystene. Problemene mine kom av feil sugetak og sår på brystknoppene. Hadde som sagt 2 runder med brystbetennelse og etter siste antibiotikakur så grodde sårene. I løpet av disse ukene leste jeg utrolig mye om amming og har stort sett lest alt på ammehjelpen sine sider. Anbefaler virkelig å lese der og evt ta kontakt med en ammehjelper. Fikk også veldig god hjelp på ammepoliklinikken på sykehuset. Håper virkelig du finner ut av årsaken! Hvis det "kun" er utdrivningsmerter så pleier det å bli bedre etter hvert og det er helt ufarlig selv om det selvfølgelig er veldig ubehagelig!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #5 Skrevet 6. juni 2013 Hmmm, høres ut som om det bare er utdrivningssmerter da, for det kommer og går fort over. Får ikke harde bryster da, og lekker ikke, men det er jo ikke blitt noe verre. Forresten så har småen faktisk feil sugetak, men jeg er ikke sår og hun legger fint på seg, så helsesøster mente det ikke gjorde noe. Har prøvd alt for å få henne til å gape over mer av brystet, men enten får jeg henne ikke til å gape eller så drar hun seg ut på brystet om hun faktisk gjør det. Anonym poster: 13d49218cccb54ae2176214cd1bddba6
marihihia Skrevet 6. juni 2013 #6 Skrevet 6. juni 2013 Hvis det hadde vært brystbetennelse hadde du ikke vært i tvil! Da hadde du hatt høy feber og veldig vondt! Jeg satt i bilen å gråt til sykehuset fordi det var så vondt i puppene at bilen beveget seg synes det høres ut som utdrivningssmerter. Bruker du ullinnlegg? Det kan meg med det:) 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #7 Skrevet 6. juni 2013 Hvis det hadde vært brystbetennelse hadde du ikke vært i tvil! Da hadde du hatt høy feber og veldig vondt! Jeg satt i bilen å gråt til sykehuset fordi det var så vondt i puppene at bilen beveget seg synes det høres ut som utdrivningssmerter. Bruker du ullinnlegg? Det kan meg med det:) Klart man kan være i tvil, brystbetennelse kommer i forskjellige grader og er ikke like hos alle. Jeg gikk i 2 døgn med ømme bryster som ble verre og jeg var veldig i tvil på om det var det. Plutselig satte feberen inn og jeg fikk 40 i feber. Men jeg hadde aldri veldig harde pupper eller "klumper" som de snakker sånn om. Like fullt noe dritt og fryktelig slitsomt. Anonym poster: c0a6309779ae1222aa459ecb84cf39f5
Vera Vinge Skrevet 7. juni 2013 #8 Skrevet 7. juni 2013 Ts spurte jo om begynnende brystbetennelse, så da kan man være usikker, ja. Jeg hadde begynnende brystbetennelse flere ganger den perioden hvor jeg hadde tette melkeganger nesten hele tiden. Ved tette melkeganger blir jo brystet klumpete eller hardt, men for min del kom mistanken om brystbetennelse både når det var helt tett og når det ikke var det. Hadde da røde partier på brystet og kjente at allmenntilstanden var svekket. Tok ikke tempen, men vil anslå at jeg hadde lett feber. Men for min del handlet smertene enten om at det var så ømt når jeg beveget meg eller kom borti klumper eller de røde partiene (det røde kjentes ut som blåmerker). Jeg kjente aldri noen stikning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå