Gå til innhold

5åring får sjokolade, kjeks, is og brus hver dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere tenker kanskje at jeg overdriver, men det er ikke en overdrivelse. De dagene 5åringen ikke får direkte godteri, får den mat med masse sukker på. Det er barnet til min bror det er snakk om, og han blir jævlig sur og forbanna når jeg poengterer at dette er hverken sunt eller bra. Dama hans er likens, hennes argument er at femåringen fra spedbarn har vært småspist og det er vanskelig å få i ungen mat. Derfor har ungen fått spise som den ville fra den var ganske liten.

En vanlig dag er feks sjokoladekjeks til frokost, sjokomelk og smågodt til lunsj, middag spiser den jo litt av sammen med foreldrene, men hvis ungen heller vil i skapet og hente kjeks får den lov til det. Hvis de skal ut og kjører forbi eller til butikken, stopper de ofte for å kjøpe is, chips, eller brus. Det skjer ca annenhver dag, og jeg er sjokkert over hva det barnet spiser.

Jeg visste ikke at det var så ille før jeg måtte bo hos de i 2 uker pga huskjøp. Jeg har dermed prøvd å hjelpe til ved å lage frokostbord, middager, vaske litt og rydde osv. Men barnet vil jo ikke akkurat spise alt jeg lager, heldigvis er noen retter spennende, så det smakes på med iver.

Men altså, hvordan skal jeg få snakket med broren min og få prentet dette i hodet hans?

Det må nevnes at barnet var mye sykt som nyfødt, og det var en sjanse for at barnet kunne dødd den gangen. De er veldig overbeskyttende og passer på at femåringen har alt som trengs, og mer til..

Anonym poster: 04a0b06cd905051fb8c4c015a5d73fcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du hjemme hos dem hver dag?

Anonym poster: dfdacdf564b0988bb59a9f1dee8e8163

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig omsorgssvikt. Om det du beskriver er rett, så utsettes barnet for feilernæring, underernæring (mangel på viktige næringsstoffer), risiko for fedme og diabetes (både nå og senere i livet). Jeg ville sendt en bekymringsmelding til BV og også familiens fastlege. Det viktigste er at de får veiledning i kosthold, men det kan ingen gi om foreldrene ikke erkjenner problemet og ingen som kan hjelpe dem bet om det.

Anonym poster: 09171689c15e39456d4d9d9fe83e16a9

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig skadelig med et slikt kosthold. For voksne, og SPESIELT for små barn som skal vokse og trenger alle næringsstoffer de kan få. I tillegg er det viktig å tenke på at kostholdet i barndommen legger grunnlaget for fremtidig helse. Kreft i voksen alder kan ofte spores tilbake til elendig kosthold i barndommen.

Småspiste barn er det mange som har erfaringer med. Men man må prøve seg frem med sunne, gode alternativer.

Anonym poster: 51f4341ed0fc5411b6db4c8013d0ea22

AnonymBruker
Skrevet

De gjorde den feilen med å begynne med sukker i det hele tatt. Omsorgssvikt kalles det. Meld det inn tilBV selvom det kan være tøft. Gjør det rette for barnet.

Anonym poster: 54488309860d95b0c7b213eec439f89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...