Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg skjønner ingenting, så jeg håper dere kan hjelpe en stakkars mamma :)

Barnet mitt får ikke barnehageplass før høsten 2014. (eller er det noen barnehager som begynner opptak andre tider? Når må man i såfall søke om det?)

Mannens permisjon slutter i januar. Hvilke alternativer har vi da, fra januar til august?

Er det et alternativ at jeg søker om ulønnet permisjon disse månedene? Er det noe "alle" få innvilget? Jeg jobber i en statlig bedrift, om det skulle ha noe å si.

Får jeg da støtte hos NAV(kontantstøtte?) og når må jeg i tilfelle søke om dette?

Dette ble litt klønete formulert, men jeg forstår meg ikke på noe av dette :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har krav på inntil 2 år ulønnet permisjon i formidelse med at de har fått barn.

Du må allikvel søke arbeidplassen om dette, men de kan ikke uten svært tungtveiende grunn gi avslag på en slik søknad.

Er litt usikker på fra når du kan få kontantstøtte, men det er vel fra barnet er 1 år.

Søk så fort du har fått invilet permosjon uten lønn fra arbeidsplassen din.

Et annet alternativ kan jo være å benytte seg av dagmamma eller familiebarnehage i denne perioden.

Vet at vi kommer i samme situasjon - bare et år senere.

Vet foreløpig ikke hvordan vi skal løse dette heller, men se for meg at en dagmamma-løsning kanskje blir å foretrekke for vår del.

Ønsker deg lykke til!

Anonym poster: 6240e78df39bb6580832892a03444c01

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Er det ikkje opptak i januar i alle barnehagar no då?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Er det ikkje opptak i januar i alle barnehagar no då?

Er det? Jeg vet ikke.

Skrevet

Opptaket er i februar/mars (varierer litt i kommunene), men barnehagestart er i august. Går jo an å spørre om plass før, men du har ikke krav på plass før august. Slik er reglene - teit som det er, så da må en enten ta ulønnet permisjon eller ha dagmamma.

• Liker 1
Skrevet

Reglene er fortsatt slik at alle barn som fyller 1 år innen 1.september er garantert plass ved hovedopptaket. Bystyret i feks Oslo vil ha flere opptak, men det er fortsatt ikke klart når dette blir. Det er jo et helt håpløst system, vi får samme problemet i 2014.

Foreløpig så krysser vi selvsagt fingrene for en plass fra mars/april, men vi forbreder oss på at det ikke kommer til å skje. Mannen min har perm fram til midten av april, så hva vi gjør da får vi ta når den tid kommer... Regner med at jeg må jobbe redusert og få hjelp av besteforeldre i de månedene vi er uten barnehage.

Skrevet

Du har krav på ulønnet permisjon. Jeg fikk svar på søknad om kontantstøtte etter ca 3 uker, bare søk når det passer. Får pdd. 5000,- i mnd det første året så lenge ikke barnet er i barnehage (eller 2500,- om barnet har mindre enn 20timer plass).

Skrevet

De har ikke lov til å nekte deg så lange du søker i god tid før du skal ut i permisjon og permisjonen er i forlengelse av foreldrepermisjonen, altså både din og mannens del.

Kontaktstøtte må du søke om selv, og alle barn som ikke går i barnehage mer enn så og så mye, får kontantstøtte, uavhengig av om du er i permisjon eller ikke. Du kan få etterbetalt kontantstøtte for innilt tre måneder, men lurt å søke før hun fyller ett år, sånn at pengene kommer fra første dag.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvordan søker man om permisjon da? Direkte til arbeidsgiver? Er det et skjema for det, eller skriver man søknad selv? Eller varierer det avhengig av hvor man jobber?

Og blir det ikke veldig trangt økonomisk? 5000 er jo veldig mye mindre enn det jeg får nå.

Skrevet

Hvordan søker man om permisjon da? Direkte til arbeidsgiver? Er det et skjema for det, eller skriver man søknad selv? Eller varierer det avhengig av hvor man jobber?

Og blir det ikke veldig trangt økonomisk? 5000 er jo veldig mye mindre enn det jeg får nå.

Jeg ville bare spurt arbeidsgiver.

Når det gjelder økonomi kommer det jo an på hvor store faste utgifter dere har. Ellers gjelder det å være ute med sparing i god tid, og kutte kostnader der det er mulig. De fleste har endel å gå på når det gjelder forbruk.

Ellers er det jo en løsning å få noen andre til å passe barnet slik at du kan jobbe noe om det er aktuelt. Så lenge dere ikke har barnehageplass får dere kontantstøtte, altså om barnet blir passet av familiemedlemmer, dagmamma el.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg ville bare spurt arbeidsgiver.

Når det gjelder økonomi kommer det jo an på hvor store faste utgifter dere har. Ellers gjelder det å være ute med sparing i god tid, og kutte kostnader der det er mulig. De fleste har endel å gå på når det gjelder forbruk.

Ellers er det jo en løsning å få noen andre til å passe barnet slik at du kan jobbe noe om det er aktuelt. Så lenge dere ikke har barnehageplass får dere kontantstøtte, altså om barnet blir passet av familiemedlemmer, dagmamma el.

Får man kontantstøtte om man jobber, men barnet blir passet av dagmamma? Eller er det bare hvis man ikke er i jobb?

Beklager om spm er dumme altså, men jeg har virkelig ikke peiling :P

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Er det forresten slik at permisjon/kontantstøtte kun tildeles dersom man ikke får barnehagepass? Eller kan man velge å være hjemme med barnet?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan velge :)

Anonym poster: 21450ecdd2b07327c55700b4d0c1da89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får man kontantstøtte om man jobber, men barnet blir passet av dagmamma? Eller er det bare hvis man ikke er i jobb?

Beklager om spm er dumme altså, men jeg har virkelig ikke peiling :P

Man får støtte om barnet ikke er i barnehage, uavhengig av hvem som passer og hva man betaler/ikke betaler for det :)

Anonym poster: 21450ecdd2b07327c55700b4d0c1da89

Skrevet

Slik jeg har forstått det kan man velge å ha barnet fast hos dagmamma, bestemor el., jobbe som vanlig selv, og få 5000kr i kontantstøtte pr. mnd. Trenger ikke søke på barnehageplass en gang.

Har vurdert både dagmamma og bestemor, men endte opp med at barnet sannsynligvis er sikret mer tilrettelagt aktivitet og oppfølging i barnehage. Men det blir jo noe annet, siden vi har full barnehagedekning her.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Tusen takk for svar, dere. Føler meg litt klokere nå :)

Da kan dere sikkert noe om familiebarnehager også dere da. Søker man på de, på samme måte som vanlig barnehager? Har de også start på høsten, eller kan man begynne når som helst?

Skrevet

Tusen takk for svar, dere. Føler meg litt klokere nå :)

Da kan dere sikkert noe om familiebarnehager også dere da. Søker man på de, på samme måte som vanlig barnehager? Har de også start på høsten, eller kan man begynne når som helst?

Aner ikke, har bare kommunal barnehage her. :)

Skrevet

De fleste familiebarnehager har løpende inntak. Du må kontakte dem og spørre om de har ledig. Off. bhg har inntak samordna inntak en eller to ggr i året.

Skal du i ulønnet permisjon med omsorg for barn som grunn, må du gå rett fra din permisjon og i ulønnet. Du kan egentlig ikke ha et opphold der du jobber i mellomtiden. Men snakk med arb giver.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

De fleste familiebarnehager har løpende inntak. Du må kontakte dem og spørre om de har ledig. Off. bhg har inntak samordna inntak en eller to ggr i året.

Skal du i ulønnet permisjon med omsorg for barn som grunn, må du gå rett fra din permisjon og i ulønnet. Du kan egentlig ikke ha et opphold der du jobber i mellomtiden. Men snakk med arb giver.

Aha. Så jeg kan egentlig ikke jobbe mens far er i permisjon da? Da må vi begge gå hjemme sammen i 3 mnd?

Jeg skal spørre arbeidsgiver, men hun er så clueless når det gjelder slike ting, så det er best å ha så mye informasjon som mulig på forhånd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...