Gå til innhold

Bidragsforskudd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi ordner barnebidrag for våre barn gjennom nav. Nå harjeg fått svar på bidragsforskudd, og det er 1070 pr barn. Vil det si at jeg får bare det, eller får jeg mer??? Synes det var veldig lite.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det du vil få om bidraget er satt lavere enn dette, eller bidrag ikke blir betalt. Dette er din garantisum.

Mange av oss får dessverre ikke dette en gang da vi tjener normalt.

Anonym poster: 78a381b33a33e9fe269046f5c9e73745

Gjest Gjest
Skrevet

Vi ordner barnebidrag for våre barn gjennom nav. Nå harjeg fått svar på bidragsforskudd, og det er 1070 pr barn. Vil det si at jeg får bare det, eller får jeg mer??? Synes det var veldig lite.

Litt mer innformasjon har vært på sin plass.

Mottar du bidragsforskudd er ikke bidragsmottaker bidragsdyktig helt eller delvis. Det kan osgå være den ikke vil betale bidraget.

I såfall vil NAV etter hvert forsøke kreve inn bidraget og du får etterbetalt.

Gjest Gjest
Skrevet

Er bidragsforskudd bare en del av bidraget jeg får,eller er det det eneste jeg får?

Noen som vet?

ts

Gjest Gjest
Skrevet

Du vil nok få mer av bidragsyter, men ikke av staten.. BY må tilbakebetale det du får + resterende beløp om det blir mer..

Har du oversikt over hvor mye av din egentjente lønn du må bruke på barnet ? Altså om du trekker bort barnetrygden , bidragsforskuddet, evnt overgangsstøtte?

Tror neppe du må ut med så mye mer.. Hus og hjem måtte du jo hatt uansett ..

Skrevet

Litt mer innformasjon har vært på sin plass.

Mottar du bidragsforskudd er ikke bidragsmottaker bidragsdyktig helt eller delvis. Det kan osgå være den ikke vil betale bidraget.

I såfall vil NAV etter hvert forsøke kreve inn bidraget og du får etterbetalt.

Vi hadde en privat avtale hvor vi begge hadde regnet oss fram til samme sum, men så begynner far til barna å mene at han betaler altfor mye (selv om vi kom fram til samme sum)

Jeg ville opprinnelig ha bidraget regnet ut av nav, men det ville ikke han, så jeg ga meg. Men nå er han interessert i å få ned summen. Og i dag fikk jeg vedtak om bidragsforskudd, og det er jo under enn halvparten av summen fra før... Må jo være mer enn 1070 pr barn? Vi harnormale inntekter begge to.

Gjest Gjest
Skrevet

Dytter denne..

Får man førstet vedtak om bidragsforskudd, og senere får man mer? Forskuddet er vel ikke det man får?? Noen som VET dette?

AnonymBruker
Skrevet

Bidragsforskudd er en vits, fikk en stund utbetalt 700 kr. Det er ikke mange kroner,

så plutselig tjente jeg for mye til at jeg fikk noe i det hele tatt. At man ikke

engang får betalt minstebidrag, når pappan ikke er bidragspliktig er rart synes jeg.

Og nei man får ikke mer enn dette bidragforskuddet............

Anonym poster: 458854793961100d90ad2fa0699d7e91

Gjest Gjest
Skrevet

Bidragsforskudd er en vits, fikk en stund utbetalt 700 kr. Det er ikke mange kroner,

så plutselig tjente jeg for mye til at jeg fikk noe i det hele tatt. At man ikke

engang får betalt minstebidrag, når pappan ikke er bidragspliktig er rart synes jeg.

Og nei man får ikke mer enn dette bidragforskuddet............

Anonym poster: 458854793961100d90ad2fa0699d7e91

Det kan ikke stemme. Bidragsforskudd er likt for alle, bare forskjell i redusert (710 kr), vanlig (1070) og forhøyet (1430) forskudd. Det vil si at man får mer enn det i bidrag pr barn. Har jo hørt om mange som får ca 2500 kr pr barn.

Jeg har ikke peiling på dette, bare spør..

Skrevet

Bidragsforskuddet er vel bare garantisummen som staten forskuddterer. Bidragsyter skal betale oveskytende av fastsatt bidrag. Er det fastsatt 2500 kr, så er det den summe du skal ha. Men det avhenger altså om by betaler.

Dvs. at du kan får forskuddet på en fast dato, mens resten kommer når by har betalt. Er han flink å betaler ved fortall kommer det kanskje samlet.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Bidragsforskuddet er vel bare garantisummen som staten forskuddterer. Bidragsyter skal betale oveskytende av fastsatt bidrag. Er det fastsatt 2500 kr, så er det den summe du skal ha. Men det avhenger altså om by betaler.

Dvs. at du kan får forskuddet på en fast dato, mens resten kommer når by har betalt. Er han flink å betaler ved fortall kommer det kanskje samlet.

Men jeg har ikke fått noe beskjed om noe annet enn bidragsforskuddet... Kommer det flere vedtak da, på det resterende?
Skrevet (endret)

Men jeg har ikke fått noe beskjed om noe annet enn bidragsforskuddet... Kommer det flere vedtak da, på det resterende?

Du må sette fram krav om bidrag via NAV. Har du gjort det?

Endret av Kontormus
Gjest Marmot
Skrevet

Dytter denne..

Får man førstet vedtak om bidragsforskudd, og senere får man mer? Forskuddet er vel ikke det man får?? Noen som VET dette?

Da jeg søkte om at NAV skulle sette bidrag, fikk jeg først vedtak om bidragsforkudd, og så gikk det helt år før jeg hørte noe mer. Da hadde de avgjort bidraget og far opparbeidet seg bidragsgjeld på over 40.000,- Jeg tipper det er det samme som skjer hos deg, og da er det bare for deg å smøre deg med tålmodighet og for far å begynne å spare.

Skrevet

Ok, jeg overså at du skrev at de behandlet bidragssaken din.

Det tar nok litt lenger tid fordi BY får en 14-dagers frist (eller lenger hvis han ber om det) til å legge frem dokumentasjon på inntekt. En søknad om bidragsforskudd er lettere å behandle fordi det er kun din inntekt de trenger å vite.

Skrevet

Takk for opplysninger! Da går jeg ut fra at jeg etter hvert får mer enn dette bidragsforskuddet. Eksen min har ikke hørt noe fra nav ennå. Da vi søkte fikk vi høre at det er opptil 3 mndbehandlingstid. Og nå er det gått 3 uker..

ts

Gjest Marmot
Skrevet

De sa 3 mnd. behandlingstid til meg også, men det tok altså et år. Jeg spurte litt rundt og det var visst ikke uvanlig. :sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 6 måneder...

Anonym poster: 40a12a55f963a71815e71fc9d336150d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...