Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Vi hadde svigers på besøk og det ble servert is. Svigerfar lot baby få smake. Jeg prøvde forsiktig å protestere, men ble veldig fort avfeid. Vi hadde nettopp snakket om at hun ikke har fått smake på noe annet enn melk, enda. Det er sikkert ingen krise, men hvor strenge er dere på slike smaksprøver? Skal jeg bare la de holde på? Og hvor går i så fall grensa på hvor mye de gir henne og hva de gir henne? Hun er 5 mnd, forresten. For noen dager siden, etter besøket introduserte vi henne for grøt for første gang.
Gjest Clafoutis Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Jeg er egentlig veldig streng på dette, i hvert fall så lenge han er under året. Men besteforeldrene, og spesielt svigermor, synes jeg og mannen er temmelig håpløse som er så strenge, og jeg vet at de har stukket til ham både kjeks og is ved flere anledninger (han er nå 8,5 mnd). Så lenge det ikke blir store mengder, men kun en liten smak i ny og ne, har jeg imidlertid ikke giddet å gjøre noe nummer ut av det, vil heller bevare husfreden
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Jeg er egentlig veldig streng på dette, i hvert fall så lenge han er under året. Men besteforeldrene, og spesielt svigermor, synes jeg og mannen er temmelig håpløse som er så strenge, og jeg vet at de har stukket til ham både kjeks og is ved flere anledninger (han er nå 8,5 mnd). Så lenge det ikke blir store mengder, men kun en liten smak i ny og ne, har jeg imidlertid ikke giddet å gjøre noe nummer ut av det, vil heller bevare husfreden Hehe, ja det var egentlig det jeg tenkte også, og sa derfor veldig forsiktig ifra. Det har vært litt anstrengt mellom oss hele tiden, så jeg må liksom velge mine kamper. Derfor lurte jeg på om dette er noe å kjempe mot, eller om jeg bare skal la det være. Det er ikke så ofte vi treffes, så det blir jo ikke snakk om store mengdene uansett.
Gjest oreokaka Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Jeg tror ikke jeg selv kommer til å lage så veldig mye styr ut av SMÅ smaksprøver (så lenge det ikke er godteri, sterk mat osv), men jeg forstår om folk ikke liker at det blir gitt ut smaksprøver. Men det er vel kanskje lett å si nå som jeg ikke har barn da
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Jeg er ikke så streng på smaksprøver. Tror det er lurt å introdusere de for mange og nye smaker mer hensyn til allergi. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det jo lurt at man får smaksprøver så lenge man ammer også? Anonym poster: 2690d9fbf5066577cd457f695c131708
Schadenfreude Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Når baby kun er 5 måneder og ikke har smakt annet enn mm/mme ville jeg vært ganske streng, ja. Jeg har selv måttet høre mange kommentarer om dette, at det ikke er så farlig osv, men det har jeg gitt blanke i så lenge jeg mener at babyen ikke har godt av det. Senere, når ungen er vant med forskjellig mat og det ikke er noen grunn til at noe skal unngås (feks kumelk når de nærmer seg året) tar jeg ikke så tungt på det. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Jeg hadde flydd i taket! Fordi jeg mener at 5 måneder er altfor tidlig når de ikke skal ha kumelk før de er 1 år!! Og fordi jeg ikke har lyst til å introdusere sukker før De omtrent ber om det selv! Hadde svigers gjort noe sånn så skulle det jammen blitt lenge til neste gang de fikk se barnebarnet sitt! Anonym poster: d3896d1915b7285fcac163ca4e8c4240 4
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Vel, jeg vet om en mor som gav babyen på fire mnd sjokomelk...
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Når baby kun er 5 måneder og ikke har smakt annet enn mm/mme ville jeg vært ganske streng, ja. Jeg har selv måttet høre mange kommentarer om dette, at det ikke er så farlig osv, men det har jeg gitt blanke i så lenge jeg mener at babyen ikke har godt av det. Senere, når ungen er vant med forskjellig mat og det ikke er noen grunn til at noe skal unngås (feks kumelk når de nærmer seg året) tar jeg ikke så tungt på det. Hadde det vært mine egne foreldre, så hadde jeg nok vært mye mer tydelig på at jeg ikke syns det var greit. Men syns det er så vanskelig med svigers. Det er liksom deres måte å skjemme bort barnebarnet sitt på. Og mannen min sa ingenting. Tror ikke han tenkte over at det var et problem engang Syns det var ekstra rart siden vi nettopp hadde sittet å snakket om at hun ikke hadde fått smakt på noe enda.
*Frida* Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Is til baby på 5 måneder er ikkje ok, og du gjer rett i å protestere. Likevel er dette så lite (type smake på skeia?) at eg ikkje hadde gjort meir enn det.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Jeg hadde flydd i taket! Fordi jeg mener at 5 måneder er altfor tidlig når de ikke skal ha kumelk før de er 1 år!! Og fordi jeg ikke har lyst til å introdusere sukker før De omtrent ber om det selv! Hadde svigers gjort noe sånn så skulle det jammen blitt lenge til neste gang de fikk se barnebarnet sitt! Anonym poster: d3896d1915b7285fcac163ca4e8c4240 Er jo mest barnet du straffer på den måten der da, ved ikke å la det se besteforeldrene.. Anonym poster: 4f44acc981a15da2756a0297b0fc041b 7
Hedda-78 Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 Is er jo egentlig kun kumelk og sukker, og det skal ikke en 5 mnd gammel baby ha! Jeg hadde protestert, men ikke akkurat stormet fram og røsket skjeen ut av hånden til bestefar. En ørliten smak hadde jeg sett mellom fingrene på, men dersom de hadde fortsatt etter det, hadde jeg satt foten ned. 2
funfacts Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Vi er veldig strenge på det, og selv om vår datter nesten er 1,5 år nå, så er det fortsatt ikke ok at andre forer opp henne med søtsaker (hun får nesten ikke noe av oss heller). Hun fikk ikke noe "usunt" om jeg kan kalle det det før hun ble 1 år, og jeg har ofte hørt hvor fæle vi foreldre er som ikke gir vår datter f.eks is. Men dette handler ikke om det, det er vi som oppdrar barne våre, og om dem er uenige er det greit, men fæle foreldre er vi ikke. Ønsker du ikke at barnet ditt skal få is, så si i fra. Husk at det er du som representerer og taler for ditt barn, så man må tørre å si ifra om noe ikke greit! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Hos oss hadde det ikke vørt ok. Men man velger sine kamper, kanskje spesielt med svigers. Anonym poster: c389c566d2ae7693da66d1d0f8260f8c
Kissin Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Vi har sagt klart i fra til våre familier at babyen ikke skal ha smaksprøver. Det er vårt barn og vi som bestemmer hva han skal ha. Ser ikke poenget med å la babyen smake på feks is. "Se han liker is, hahaha", hvem liker ikke is da?! Det beste han vet er jo søt morsmelk så skjønner ikke hvorfor det er så gøy å skulle gi usunne og spesielt søte ting. Når man er i startfasen med fast føde er det også utrolig viktig å gi kun en ting av gangen i tilfelle babyen reagerer på noe. Da vet man jo akkurat hva som utløste det. Antar at det var fløteis som ble servert, og kumelk skal jo ikke barn ha før de er nærmere 1 år. Synes det er respektløst at folk ikke kan høre på foreldrene, uansett hvor uenige de er... 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Det var fløteis ja. Skal si i fra ordentlig neste gang, om det gjentar seg. Eller enda bedre, få mannen min til å si fra.
Gjest pysepusen Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 Slikt er ikke greit når babyen er fem måneder. Jeg hadde gitt klar beskjed på det. Min oldemor kan ikke la være å gi slike søte smaksprøver til barna, konsekvensen er at hun ikke får holde barna når det er søtt i nærheten. Hun får bli så sur hun bare vil, ingen får gi mine barn is når de er fem måneder, eller annet søtt.
Stinelin Skrevet 5. juni 2013 #18 Skrevet 5. juni 2013 Jeg bor veldig tett på svigers, og har hatt noen slike situasjoner. Jeg har som praksis at jeg er ganske rund i kantene, men om det er noe jeg ikke tillater sier jeg klart i fra slik at ingen er i tvil. Ikke noe hinting, heller ikke sure miner for den del, men en beskjed som de ikke misforstår. Har egentlig ikke noe å si hva det gjelder, hovedsaken er å enten la det passere, eller si klart fra om man ikke synes det er greit. Svigermor er veldig grei og godtar det vi sier, spesielt når vi forklarer hvorfor vi mener det. Svigerfar er verre, men han har skjønt at om han ikke hører etter fører det til at vi fjerner gutten fra situasjonen. Jeg har faktisk sagt at "Nei, vi får finne på noe annet vi da, om det å sitte her medfører at han skal fores med bløtkake. Han er forresten klar for lunsj/ middag/ dupp " Ikke sur eller noe, bare klar på at det ikke er aktuelt, og at vi faktisk går om han ikke godtar dette. Vi har faktisk et helt greit forhold, tror han egentlig liker at han vet hvor han har meg. Samme når han skal "trene på å gå" med gutten som ikke vil, lære han å spytte ut maten når han spiser osv. Jada, veldig glup fyr. Men han lærer fort altså, for han vil jo veldig gjerne være sammen med barnebarnet. Jeg har snakket om mannen om dette slik at vi er på samme planet, men han har nok litt vanskeligere for å være like klar overfor faren sin, så jeg får den rollen. Svigermor er også på vår planet og synes det er greit med klare beskjeder. Men så er jeg altså avslappet på det meste, så det er ikke mange slike situasjoner. 1
Mohair Skrevet 5. juni 2013 #19 Skrevet 5. juni 2013 Jeg ville sagt ifra med en gang sånn at de skjønner at det ikke er greit å gi barnebarnet hva som helst. En unge på fem måneder trenger ikke is!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #20 Skrevet 5. juni 2013 Jeg hadde ikke flydd i taket av en bitteliten mengde, og om de treffes sjeldent hadde jeg latt det fare. Men innvendig hadde jeg sannsynligvis vært ganske sur og vært ekstra obs i liknende situasjoner. Anonym poster: 918d39c145a67327ef5089862ed1f01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå