Gå til innhold

Det begynte å ryke av russebilen.


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

De begynte å ryke av russebilen vår her forleden. Men så fylte vi på litt vann på radiatoren, så ble det bra igjen. Trengs det å fylle på vann ofte på gamle biler? Går det an å få et forvarsel når det begynner å bli lite vann eller må vi sjekke selv? Kan motoren ødelegges hvis det blir for varmt og det begynner å ryke? Det lukta fortsatt litt rart av bilen et par-tre timer etter at vi hadde fylt på vann.

Vet ikke om dette er riktig sted å poste dette innlegget, men jeg prøver :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Hulderjenta
Skrevet

Hvis motoren koker til stadighet, kan du fint klare å ødelegge den.. Viktig å ha nok kjølevæske! Gamle biler har en tendens til små lekkasjer her og der, slik at du må etterfylle kjølevæske/vann. Sjekk jevnlig vannmengden i beholderen når motoren er kald, dvs før du skal ut å kjøre.

Også viktig å sjekke oljen, så du vet at det er nok motorolje. Hvis du har oljelekkasje (også typisk for gamle biler) og går tom for olje slik at motoren skjærer seg (som det heter), kan du bare hive bilen i bosset..

Stell godt med bilen! :D

Og kjør med vett!

:vinke:

Gjest Anonymous
Skrevet

uff uff uff... kjenner meg igjen i dette.. åå nå kom minnene tilbake i fra min russe tid.. selv hadde vi en mercedes og den aller første kvelden vi skulle ut å råne så røyk det som et uvær i fra panseret., akkurat samme feil som dere hadde... vi kunne kjøre med den men ikke lange strekninger. så vi kom oss til tryvann men måtte praktisk talt stoppe hver 100 m og fylle på med vann og ha med vann i bilen.... for å fylle på! men vi kom oss aldri til stavanger da hadde vi aldri kommet frem med stopp hvert femte minutt og bilen hadde blitt ødelagt... det jeg ikke husker nå er hva det var som var feilen, men det er hundre prosent sikkert samme feilen som dere har fått... mest sannsynlig har dere også en van eller noe mindre enn en buss for det er vanlig feil på slike biler.. men det er en helvetes dritt jobb og dyrt å få i oren, så jeg anbefaler dere å få den raskest inn på et verksted fo rå få glede av den i russetiden... lykke til... og gled deg masse!!!!!

hm var det noe med kondens greiene? husker ikke jeg.. ble sittende og tenke nå

Gjest Anonymous
Skrevet
De begynte å ryke av russebilen vår her forleden. Men så fylte vi på litt vann på radiatoren, så ble det bra igjen. Trengs det å fylle på vann ofte på gamle biler? Går det an å få et forvarsel når det begynner å bli lite vann eller må vi sjekke selv? Kan motoren ødelegges hvis det blir for varmt og det begynner å ryke? Det lukta fortsatt litt rart av bilen et par-tre timer etter at vi hadde fylt på vann.

Vet ikke om dette er riktig sted å poste dette innlegget, men jeg prøver :wink:

Det kan være to grunner til at man må fylle på vann. Enten er det en lekkasje i kjølesystemet, eller så koker vannet bort fordi det er noe galt med termostaten eller motoren.

Kjølesystemet skal ikke lekke uansett bilens alder, og ja, motoren kan ta alvorlig skade av overoppheting.

Fyll på vann, la motoren gå på tomgang i noen minutter, og se om det drypper. Hvis så er tilfellet, bår dere sjekke alle slanger samt radiatoren for lekkasje. Morkne gummislanger er ikke noe ukjent fenomen på eldre biler.

Hvis det ikke drypper, rus motoren litt. Masse hvit eksos? Da lekker motoren innvendig, sannsynligvis fordi toppakningen er ødelagt. I følge ekspertene skal ma da ta av motortoppen, slipe denne eller få den slipt på et verksted, og deretter sette på ny pakning. I praksis kan man utmerket godt hoppe over slipingen (spesielt på en gammel bil) og i stedet bruke noe tetningsmasse på den nye pakningen. Bare bruk noe som tåler høy varme.

Hvis det verken drypper eller er vanndamp i eksosen, men motortemperaturen blir i høyeste laget og vannet forsvinner sakte men sikkert, er det nok termostaten. Termostatens oppgave er å åpne seg ved en gitt temperatur, slik at mer vann sirkulerer gjennom radiatoren. Gjør den ikke det, kan det fort bli i varmeste laget.

Termostaten kan man ta ut og teste ved å legge den i en kasserolle med vann som man varmer opp på komfyren. Når vannet nærmer seg kokepunktet, skal termostaten åpne seg. Hvis ikke, er det bare å bytte den.

Gummislanger, slangeklemmer, toppakning, teningsmasse og termostat er noe man kan få for en billig penge på Biltema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...