Amidala Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Min mor døde i 2004 og eide et hus i særeie. Min far og mor var ikke gift, men samboere. Jeg er enebarn og arvet derfor dette. Men jeg har ikke fått ordnet med at papirene står i mitt navn enda. Min far har brukt dette huset til frididshus til nå. Nå mener han at han har rett til å bo der i uskiftet bo da reglene for samboere og uskiftet bo er forandret. Men kan han dette når de reglene nettopp er kommet og min mor døde i 2004?
Gjest SweetSunshine Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Hvem er det huset står på egentlig? Hva ble gjort i 2004?
Amidala Skrevet 5. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2013 Det står på meg men har ikke sent inn navneendring på skjøtet. Men det er jeg som har betalt arveavgift.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Snakk med skifteretten sikker på at dem kan hjelpe deg i denne saken Anonym poster: 037c8a53dc5ee218f5f430fe74d6712f
Miah Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 (endret) Om du har arvet huset så er det vel ditt, og da hjelper det ikke at faren din i ettertid kommer og vil sitte i uskiftet bo? Altså, huset er jo allerede ditt? Reglene som er kommet nå (er det kommet nye regler?) kan jo ikke endre et oppgjør som allerede er avsluttet. At huset var moren din sitt særeie har forresten ingenting å si. Faren din ville riktignok mest sannsynlig hatt rett til å skifte i uskifte, sjekk arveloven § 28 c. Samtidig står det videre i arveloven § 28 g at; "Ein attlevande sambuar som vil nytte retten til uskifte, skal innan 60 dager etter dødsfallet [...] sende melding til tingretten med opplysning om namn og alder på arvingane og om opphaldsstaden deira og " osv osv. Poenget er; Det må skje innen 60 dager etter moren din døde. (Skal sies at jeg ikke kan særlig mye om dette, men slik jeg leser loven ser den fristen på 60 dager ganske klar ut). Endret 5. juni 2013 av Miah
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Hvis foreldrene dine var samboere så har de ikke "særeie" i lovens forstand, det er det bare ektefeller som kan ha. Jeg regner med at det du tenker på er at moren din var eneeier, men heller ikke det har så mye å si for din fars rett til å sitte i uskifte etter al. § 28 c bokstav a, da han uansett har rett til å sitte i uskifte med den felles bolig. Men som Miah sier er fristen ute uansett. Såvidt jeg vet finnes det ingen unntak fra denne regelen, så du har loven på din side. Anonym poster: ceff67ced636f57b3ac3226e5cdb38e2
Testosteron Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 (endret) Min mor døde i 2004 og eide et hus i særeie. Min far og mor var ikke gift, men samboere. Jeg er enebarn og arvet derfor dette. Men jeg har ikke fått ordnet med at papirene står i mitt navn enda. Min far har brukt dette huset til frididshus til nå. Nå mener han at han har rett til å bo der i uskiftet bo da reglene for samboere og uskiftet bo er forandret. Men kan han dette når de reglene nettopp er kommet og min mor døde i 2004? Nei. Det kan han ikke, for da moren din døde, hadde ikke samboere rett til å sitte i uskiftet bo. Regelen som gir samboere med felles barn rett til å overta visse eiendeler udelt, kom 19. desember 2008 og trådte ikraft 1. juli 2009. Dette står i arveloven: "Kapittel III A. Rett til arv og uskifte på grunnlag av sambuarskap. Kapittelet føyd til med lov 19 des 2008 nr. 112 (ikr. 1 juli 2009, etter res. 19 des 2008 nr. 1528). Reglane gjeld for rett til arv og uskifte etter arvelater som døyr etter at lova her er sette i kraft." http://www.lovdata.n...03-005-005.html Når det gjelder tinglysing, så er det en smal sak å få det gjort. Du fyller bare ut et skjema som heter hjemmelserklæring i to eksemplarer, legger ved en kopi av skifteattesten, som viser at du har arvet moren din, og sender dokumentene til Statens kartverk, 3507 Hønefoss. http://www.statkart....eiendom-bokmal/ Endret 5. juni 2013 av Testosteron
Testosteron Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Det står på meg men har ikke sent inn navneendring på skjøtet. Men det er jeg som har betalt arveavgift. Hva mener du med at huset står på deg? Er hjemmelsovergangen fra moren til deg tinglyst i grunnboken? Man bruker ikke skjøte på hjemmelsoverganger fra en død person til arvingene. Da bruker man et skjema som heter hjemmelserklæring, og det finner du her: http://www.statkart.no/Eiendom-og-areal/Tinglysing-av-eiendom/Hvordan-tinglyse/Tinglyse-ny-eier/Arv-skifte-og-uskifte/ Man betaler ikke arveavgift for å tinglyse dette skjemaet. Da påløper det tinglysingsgebyr, som er på kr 1 060. Du skal ikke betale dokumentavgift siden du er barn av avdøde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå