AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Hei! Jeg holder på å søke barnehageplass til min nyfødte. Tenkte å ha henne i bhg 3 dager i uka det første året. Hun vil være 1 år og 3 mnd når hun begynner. Vi har en gutt på 2 år nå, som har 100% plass men er hjemme minst en dag i uka. Tenkte å søke gutten min ned til 4 dager i uka, hvilke erfaringer har dere med dette? Tilfelle han ikke får 100% igjen, så er det ikke krise for meg. Jeg har mulighet til å være hjemme med han en dag i uka til han begynner på skolen. Men vil gutten gå glipp av noe om han har fri en dag når han blir 4-5 år? Hva med når lillesøster begynner tre dager, blir det sårt for han å gå i bhg den ene dagen han må gå uten lillesøster? Tenkte å diskutere dette med bhg, men fint å høre erfaringer herfra også Anonym poster: 01559f996d679a83f0c2320c0c016691
Britt Banditt Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Jeg tror det bare er bra for gutten å få en dag fri fra barnehagen (samtidig som jeg syns det er bra for barna å gå i barnehage også, i hvert fall de som er over 2-3 år ). Jeg ville også gjort det samme for min treåring om jeg hadde mulighet
Gjest Marmot Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Én fridag i uka går fint, men jeg ville ikke valgt noe mer. De som går deltid faller utenfor sosialt, ikke nødvendigvis at de får dårligere sosiale ferdigheter, men at de ikke blir en like stor del av gjengen som de som er der hver dag. De går glipp av opplevelser som danner fellesskap.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Én fridag i uka går fint, men jeg ville ikke valgt noe mer. De som går deltid faller utenfor sosialt, ikke nødvendigvis at de får dårligere sosiale ferdigheter, men at de ikke blir en like stor del av gjengen som de som er der hver dag. De går glipp av opplevelser som danner fellesskap. Er dette jeg tenker på også. Sparer 200 kr i mnd på å ha han hjemme en dag, så tror det blir full bhgplass på han så kan jeg ha han hjemme den/de dagene det passer oss. Men 3 dager på en 1 åring er greit? Ts Anonym poster: 01559f996d679a83f0c2320c0c016691
Gjest Marmot Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Jeg har valgt full plass til min sønn helt fra start, selv om han i realiteten har hatt 1-2 dager fri hver uke. Det er greit å ha fleksibiliteten. 1-åringer lever mye mer her og nå, så de går ikke glipp av ting på samme måte. Dersom det blir problematisk med bare 3 dager for 1-åringen, er det fordi det gir lite rutiner og forutsigbarhet. Det var også noe av grunnen til at jeg valgte full plass for sønnen min helt fra start. I begynnelsen var han i barnehagen 2-4 timer hver dag, bare for å bli kjent og trygg der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå