Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning - hvilke symptomer fikk du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har økt risiko for å få svangerskapsforgiftning, er nå i uke 33. Håper jo jeg slipper unna, men prøver å være obs på symptoer... Man blir jo litt paranoid og finner jo alltid noen sumptomer som kan være forgiftning :-\

Hvilke symptomer fikk du da du fikk svangerskapsforgiftning? Hvilken uke kom det i? Har du noen tips/råd..??

Anonym poster: 5dc8c14c7f041eb6f9a28c1e60635191

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Fikk de klassiske, som mye vann, protein i urin, høyt BT og sinnsykt hodepine. Kom rundt uke 35.

Jeg fikk beskjed om å gjøre minst mulig, og å ligge mest mulig på sofaen.

Det viktigste du kan gjøre er å slappe helt av den siste tiden.

I andre svangerskap fikk jeg ingen tegn til forgiftning, og det gikk som en lek ;)

Endret av Magdalene
Skrevet

Jeg hadde ingen symptomer annet enn ekstremt mye vann i kroppen (men det kom allerede i midten på 20-ukene så ingen tenkte noe særlig over det) og hodeverk. Da jeg hadde gått med hodeverk i 5 dager (hadde ikke hatt det en eneste dag tidligere i graviditeten) ringte jeg til føden og fikk komme inn til sjekk. Ble lagt inn med én gang da blodtrykket mitt lå helt på det nederste ''kritiske'' sjiktet, 145/90 eller deromkring. Da var jeg 41+1, så de hadde nok ikke vært så strenge om jeg ikke hadde kommet over termindatoen. Fikk ''diagnosen'' begynnende svangerskapsforgiftning og da satte de meg like greit i gang, 41+3.

Denne gangen jeg var gravid fikk jeg ekstra oppfølging etter eget initiativ. Fikk komme inn til kontroll én gang i uken hos fastlegen for å måle urin og blodtrykk, og det satte en stopper for paranoiaen. :fnise: Hun henviste også til ekstra UL på sykehuset.

Jeg var jo selvsagt ekstra obs på alle slags mulige symptomer, og det skal du være også! Med førstemann kom forgiftningen bare på de 5 dagene etter at jeg hadde vært på siste kontroll hos jordmor og takket være at jeg var litt obs på hodepinen ble det tatt tidlig i forløpet.

Denne gangen gikk alt helt strålende, jeg fikk nesten ikke vann i kroppen engang!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ødemer tidlig i svangerskapet uten at det var noe farlig. Men blodtrykket mitt ble plutselig 140/90 og proteiner i urinen i uke 33. Ble da lagt inn til observasjon. Jeg klarte å sutre meg til at jeg sov hjemme men kom til sykehuset om morgenen til sjekk. (urinprøve, blodtrykk, CTG og UL innimellom).

I uke 36 kom hodepinen som lyn fra klar himmel og jeg ble innlagt på nytt med beskjed om at jeg ikke kom ut før barna (tvillinger) var ute. Dagen etter startet jeg å kaste opp, var lyssky og hadde hodepine fra en annen verden. Da ble det hastesnitt.

Anonym poster: 89982ebd6104b6f948ccc8d2fc56d291

AnonymBruker
Skrevet

MYE vann i kroppen. Snakker ca. 19 kg. "Flimring" eller hva man nå kaller det i øynene (ser uklart til tider). Husker ikke hvordan blodtrykket og slikt var. Mine symptomer kom sent i svangerskapet.

Anonym poster: ef19b68ac35099f25962e75caf2c94e9

AnonymBruker
Skrevet

Om du får hevelser (vann i kroppen) så bør du droppe salt i maten + ligge mye slik at du kan ha føttene høyt oppe (dersom det er der du har hevelsen. Prøv samtidig å bevege tærne og ankelen rundt og rundt en del mens du sitter. Klarer du å få føttene inn i støttestrømper, så er nok det også smart.

Skrevet (endret)

Jeg fikk bekreftet svangerskapsforgiftning i uke 36 med blodtrykk på 150/110, 2 (?) i protein i urinen og vondt i hodet. Ca en uke før synes jeg alt ble tyngre, og jeg følte meg veldig sliten/daff.

Eneste jeg jeg tipse om er å prøve å ta det med ro, slappe av og hvile når du har muligheten, hold deg unna for store anstrengelser.

Edit: Hadde også MYE vann i kroppen. Mer enn jeg egentlig trodde. Kjente knapt igjen mine egne føtter 1 uke etter fødsel....

Endret av Sunshower
  • Liker 1
Skrevet

Kun vann i kroppen. Deretter målt høyt BT og proteiner. Ble adlri dårlig eller følte meg dårlig. Igangsatt grunnet liten vekst hos barn en uke etter innleggelse.

Hvorfor har du risiko for å utvikle dette?

AnonymBruker
Skrevet

ble lagt inn med undertrykk på 140, var helt på grensen til at alt gikk galt. Jeg ble satt i gang med engang. Hadde ingen tegn på hodepine eller flimring foran øynene. Kun kvalm og vondt øverst i magen.

Anonym poster: d7014fbfe51a536517ea4e88e24f3d80

Skrevet

Hvilke symptomer fikk du da du fikk svangerskapsforgiftning? Hvilken uke kom det i? Har du noen tips/råd..??

Anonym poster: 5dc8c14c7f041eb6f9a28c1e60635191

Jeg fikk HELLP i det jeg bikket 36 uker på vei.

Symptomer hadde jeg lite av foruten smerter i mellomgulvet som først kom på natten i en ukes tid og ble konstant og eskalerte i styrke i timene før vi dro inn på sykehuset. 12 timer før jeg ankom sykehuset hadde jeg vært på ordinær svangerskapskontroll og da hadde jeg kun spor av proteiner og et blodtrykk på 125/95. Dvs at det potensielt kunne være noe i gjære, det ble tatt blodprøver og jeg ble satt opp til ny kontroll 4 dager senere.

12 timer etter at jeg hadde vært hos legen så befant jeg meg på sykehuset med smerter fra helvete i mellomgulvet, kvalme og oppkast, elendig form, blodtrykk på 160/110 og +3 på proteiner, samt rier som også startet iløpet av kvelden. Smertene var såpass ille at jeg måtte kjenne på magen min for å kjenne når riene kom, for de kjente jeg ikke ellers.

Jeg hadde ikke vann i kroppen og foruten de smertene jeg hadde i mellomgulvet på natten uken før det brøt ut og litt redusert form før det virkelig smalt, så hadde ikke jeg noen spesielle symptomer. Ikke noe som jeg ikke avskrev som vanlige svangerskapsproblemer ihvertfall.

Tips/råd: Får du smerter i mellomgulvet, oppkast ut av det blå eller føler at formen ikke er spesielt god, så tar du kontakt med lege/fødeavdeling.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er HELLP?

Skrevet

Det er når før-forgiftningen, altså pre-eclampsi, utvikler seg til "forgiftningstilstanden", der man til slutt vil dø dersom man ikke forløses. Sånn for å si det enkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er når før-forgiftningen, altså pre-eclampsi, utvikler seg til "forgiftningstilstanden", der man til slutt vil dø dersom man ikke forløses. Sånn for å si det enkelt.

Nei, det er eklampsi.

HELLP står for hemolyse (H), høye leverenzymer (EL) og lavt platetall (LP). Det er en form for forgiftning, eller klassifiseres også som en komplikasjon av noen. Symptomer er ofte magesmerter, kvalme og oppkast, funn er at man finner hemolyse, høye leverenzymer og lave platetall i blodprøvene. De fleste (80-85 %) har også preeklampsi (den "vanlige" svangerskapsforgiftningen) som altså er høyt blodtrykk og protein i urinen.

Anonym poster: 88ffdd0d60536222774895c3597e9d22

AnonymBruker
Skrevet

Form for svangerskapsforgiftning, skulle det stå ^^

Skrevet

HELLP er en variant av videre utviklet preeclampsi. Jeg sa jeg skrev det enkelt, men dersom du vil kverulere kan jeg helt fint underbygge dette.

AnonymBruker
Skrevet

HELLP er en variant av videre utviklet preeclampsi. Jeg sa jeg skrev det enkelt, men dersom du vil kverulere kan jeg helt fint underbygge dette.

Kverulere?

Slik du skrev det, virket det som du snakket om eklampsi, siden du poengterte pre- og nevnte følgetilstand. Hvis du egentlig vet hva det er, er det flott. Jeg trenger ikke noe bevis av noe slag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og poenget mitt var også at man trenger ikke ha preeklampsi for å få HELLP, selv om de fleste har det.

Skrevet

ble lagt inn med undertrykk på 140, var helt på grensen til at alt gikk galt. Jeg ble satt i gang med engang. Hadde ingen tegn på hodepine eller flimring foran øynene. Kun kvalm og vondt øverst i magen.

Anonym poster: d7014fbfe51a536517ea4e88e24f3d80

:hakeslepp:
Skrevet

Jeg fikk HELLP i det jeg bikket 36 uker på vei. (...)

OT. Men, uff av meg. Så skummelt at det skjedde så fort. Håper det gikk greit med deg/dere.

Skrevet (endret)

Første: Litt ekstra vektauke dei siste vekene, sannsynligvis pga. meir vatn i kroppen, men neppe meir enn forventa som høggravid i juni. Høgt blodtrykk i veke 34 fekk jordmor til å senda meg på ekstra sjekk, og dagen etter hadde eg 2+ på proteiner. Innlagt same dag, og var innlagt fram til fødselen blei igangsatt i veke 35, med høgt blodtrykk, 4+ på proteiner og blodprøvar som "anbefalte" avslutning av svangerskapet. Eg kjente aldri noko særlig hodepine, kvalme, synsforstyrrelsar e.l., sjølv etter igangsetting. (Men formen var ikkje noko særlig etter fødsel, mest sannsynlig pga. svangerskapsforgiftninga.)

Andre: Eg blei fulgt opp ekstra, med sjekk av blodtrykk og urin kvar veke mot slutten, i tillegg til vekstestimering og doppler-UL. Eg hadde 1-2 på ødem, litt høgt blodtrykk, og då eg fekk 1+ på urin, valgte dei å setja igang fødselen neste dag, i veke 37+4. Denne gongen kjente eg meg lettare uvel og hadde kanskje litt hodepine den dagen eg blei igangsatt, men det kan like mykje ha vore pga. ei sjukehusnatt med meget lite søvn. ;) Etter fødsel var formen langt bedre enn sist, sannsynligvis fordi forgiftninga ikkje fekk utvikla seg. :)

Det er vel ikkje så mykje du kan gjera, anna enn å prøva å halda blodtrykket lågt. Styr bl.a. unna lakris og stress minst mulig. Og et minst mulig salt for å unngå mykje vatn i kroppen.

Endret av dreia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...