Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange meninger om måter å forberede seg på til fødsel. Jeg tror noen har mer behov for en grundigere gjennomgang enn andre.

Som helsesøster har jeg snakket mange som skulle ønske de visste mer og hadde gode verktøy til å møte fødselen. Min erfaring er at mange går fra å grue seg til å se frem mot fødsel når de får god informasjon om det som skal skje og at kunnskap gir trygghet.

Likevel er det en jungel av velmenene råd der ut, så det kan være vanskelig å vite hva man som er best for deg. Hvilke tanker eller erfaringer har du rundt dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for å gå fra å glede meg, til å grue meg. Derfor vil jeg ikke ha et tradisjonelt fødselskurs...

Jeg gleder meg til å se hvordan kroppen oppfører seg, da inkludert smertene, og jeg vet at man kan ende med klipp, avføring, og lite detalikate ting. Dog er det ok at detaljene angående fødsel, for meg, ikke blir enda mer fremtredende. For folk som gruer seg tror jeg at det kan være motsatt. At det gir en trygghet.

Jeg har nettopp hatt min første time med svangerskapsyoga, noe jeg synes var veldig fint. Hapnoterapi? Er det det heter? Hvor vi fokuserer på pust, og hvordan vi kan fylle kroppen med pust, langt ned i mage og rygg. Dette er det eneste jeg kommer til å være med på som jeg forhåpentligvis kan ha utbytte av i fødsel.

Anonym poster: f9e3b0bf99473264892362d4c319fe17

Gjest TinaT
Skrevet

Jeg har født to barn uten kurs - allikevel sa jordmoren ved min siste fødsel at det var lett og se at jeg hadde gått på svangerskapskurs ;-)

Selv følte jeg aldri behov for noe kurs - men jeg var veldig glad for råd fra min jordnære mor som alltid sa at det er ikke så vondt som det ser ut på filmer - så fødsel var ingenting å grue seg til - dermed grudde jeg meg ikke heller.

Skrevet

Tja, jeg er veldig glad for at jeg var forberedt på at det gjorde vondt- og allikevel var det langt verre enn jeg kunne forestille meg på forhånd. Så jeg er generelt forsiktig med å fortelle gravide bekjente at "sånn og sånn er det", for dette varierer enormt. Du risikerer å enten skremme noen ved å fortelle hvor fælt det var, eller gi falske forhåpninger dersom du sier at det ikke var så ille, så som ikke-fagperson lar jeg som oftest være å gi råd i det hele tatt.

Saklig, objektiv informasjon om hva som skjer under fødselen, og at mye er normalt, tror jeg er kjekt å ha for de fleste. Om man leser seg til det eller får det servert på kurs, er vel opptil den enkelte, men for mange tror jeg kurs er et nyttig tilbud, siden det også åpner for spørsmål og diskusjon.

Har gått to kurs- ett sosialt kosekurs da jeg var ung og gravid student, og et yogakurs i forkant av siste fødsel. Yogakurset var veldig fint for avslapning og bevegelse der og da, men jeg hadde ikke særlig nytte av positive affirmasjoner og pusteteknikker, det hjalp ikke stort. Men veldig fint som et pusterom i hverdagen under graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...