AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Kva kan ein gjere? Sonen min sleit med forstopping som følgje av allergi då han var omlag eitt år gammal. No er han over to og et halvt, blir tre til hausten, og held enno på avføringa. Dermed kjem det litt og litt heile tida, noko som ble meir tydeleg etter han slutta med bleier for litt sidan. Det er korkje forbetring eller forverring etter bleieslutt. Anonym poster: 5872837cd2908d00b07e5c1ab3e3c381
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Han vegrer seg gjerne for å gå på do. Redd for at det skal gjøre vondt? Hadde noe av det samme problemet med min gutt. Han fikk Movicol Jr et par måneder for å komme over vegringen. Men han begynte med en gang etter forstoppelsen. Nå 1 år senere er han helt fin i magen og har ingen frykt for å gå på do. Problemet med Movicol er at avføringen blir veldig løs, særlig med det samme(før man finner ut av passende dosering), noe som kan bidra til flere uhell. Gutten min brukte bleier enda(sluttet ved endt behandling), så da ble det ikke uhell på samme måte. Ellers kan det kanskje gjøres tiltak i forhold til å forhindre hard mage. Om dere ikke har gjort det, ville jeg tatt en tur til lege for å få råd der. Anonym poster: 5d985e8a327ab64e6df55c391524ffa8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Han vegrer seg gjerne for å gå på do. Redd for at det skal gjøre vondt? Eg trur det er meir vane som gjer at han held seg, eg kan aldri tenkje med at han hugsar noko av korleis det var å vere forstoppa. Det har ikkje vore hardt på minst halvtannet år. Eg kan óg tenkje meg han held seg framleis fordi det å gå på do tek tid. Anonym poster: 5872837cd2908d00b07e5c1ab3e3c381
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Vi har et barn som har slitt med forstoppelse hele livet. Da hun var 3 år, fikk vi endelig hjelp. Da var jeg helt på fortvilelsens rand - så lei av å skifte bæsjebleier med bittelitt avføring i, som siver ut litt og litt. Tiss gikk alltid i do el i potte, men hun ville rett og slett ikke bæsje. Selv om det ikke var hardt, så nektet barnet plent. Til tross for mye lactulose, lokking og luring og lesing på do og belønning i form av klistremerker, gaver eller til slutt drops. Jeg visste at det ikke var barnets feil, men ble så frustrert og irritert at jeg ble helt sprø. På helsestasjonen sa de bare "det går seg nok til". Det sa de helt fra barnet var baby. Men jeg hørte i en tråd på KG at det var hjelp å få, ringte til barne- og ungdomsklinikken på sykehuset og fikk snakket med en sykepleier. Hun ba oss få henvisning fra legen, og så komme dit på samtale. Det var så fint å bli tatt alvorlig! Sykepleieren klemte på barnets mage, og kjente at det var mye gammel avføring som satt i tarmen. Vi fikk Movicol-kur, og den har gjort underverker. Det siver ikke mer litt og litt, tror Movicolen binder avføringen, slik at det kommer i større porsjoner, og er mykt. Barnet vårt fikk endelig kontroll over magen, og vi sluttet med bleie like etter vi begynte med Movicol. Har gått på det et halvt år nå. Fremdeles er det psykisk stress forbundet med bæsjing, og selv om det ikke er vondt, må vi mase veldig for å få barnet til å gå på do. Men det er milevis forskjell fra før. Vi skulle begynt med dette lenge før, før det dannet seg en psykisk sperre hos barnet. Ville absolutt prøvd dette om jeg var dere! Anonym poster: c71d1b9d3909bf80600a662e0d4a7824
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå