Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vilde
Skrevet

Beholde ett krav med en verdi.

Jeg er en person som har det best i et forhold. Vis jeg får velge så spiser jeg helst pizza og ser på tv isteden for å dra ut. Dette er mer akseptert vis man har en kjæreste å dele sofaen med. Men jeg har et krav da, det er lissom ikke nok med at gutten liker pizza, tv og sofa.

Etter min siste kjæreste så fant jeg ut at jeg kan akseptere og godta mye jeg trodde var mer vesentlig i et forhold. Vi hadde forskjellige meninger om alt og han kunne bruse ut med sine meninger som provoserte meg. Slik ble det slutt den første gangen, men jeg savnet hverandre og ble enige om å prøve igjen. Så går tiden med sine oppturer og nedturer, og jeg lærte og akseptere at vi var som natt og dag, men uten den ene ville ikke den andre eksistert.. Klisje og kliss..

Men så viste det seg at vi var uenige i kanskje det som ER mest vesentlig i et forhold; "Hvordan man oppfører seg mens man har kjæreste". Det å ikke være utro er jo en ganske allmennkjent regel men det er andre ting jeg også mener er viktige. Det at man ikke gjør noe man ikke vil se kjæresten gjøre, og at man er ærlige mot hverandre. Han snakket med andre jenter om sex. Fortalte dem om hvordan han gjør det osv. Han ba ei venninne av seg om å ikke fortelle no til meg. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men synes jo at temaet "sex i detaljer" ikke skal deles med andre imens man er i et forhold. Og dette med at han ville holde det hemmlig tyder jo på at han viste at jeg ikke ville like det. Han mente at dette var det ingenting galt med og at alle gjør det. Dermed pakket jeg tingene hans og leverte de på døren. Han fikk med en lapp hvor jeg ba han om å finne ut av seg selv.

Dermed står jeg igjen med kun et krav til en potensiell kjæreste, ikke gjør noe du vet jeg ikke vil like! Jeg fikk aldri noe svar fra den forje. Han syntes vel at jeg overdrev og lagde en stor sak av noe han mente burde være en bagatell.. Kanskje jeg overdrev men for meg var dette ubehagelig nok og jeg hadde nok aldri lagt det fra meg. For noen verdier kan man ikke legge fra seg selvom hjertet brister..

Vil gjerne høre andres tanker vis noen gidder å lese alt dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mine tanker om dette er at det var vel strengt i grunn.

Jeg mener, det er så mange kvinnfolk som deler sine seksuelle opplevelser med sine venninner, men når mannen gjør det, så er det ikke lov? Jeg forstår ikke dette helt. Prøvde han seg på dem, er det derfor du henviser til dette som utroskap?

Dessuten så finner jeg setningen: " (...) ikke gjør noe du vet jeg ikke vil like." ganske kravstor og naiv.

Men det er nå min mening om saken, slik jeg har lest den her.

Edit: skriveleif

Endret av Gamerfrue
  • Liker 1
Skrevet

Nei, hva skal jeg si... Jeg kan jo forstå deg, men det var kanskje litt vel strengt? Det beste er uansett å finne noen som har like verdier som en selv, hvis ikke kan det helt klart oppstå problemer, slik som i ditt tilfelle.

Skrevet

Overdramatiserende som faen. Dere hadde ikke satt disse grensene på forhånd. Det er ikke noe allment kjent at man ikke skal _snakke om_ sex med andre når man er i et forhold. (cyber-sex eller telefonsex er selvsagt utroskap, men å snakke RUNDT temaet sex er ikke).

Hvordan fikk du forresten vite om det?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg mister helt rråden din, TS.

Fordi; I trådtittelen snakker du om verdier. Verdinormene dine er de verdiene du har.

Man kan aldri påtvinge et annen menneske sine egne verdier og be dem forkaste de verdinormene de selv har.

Det vil ofte innen en og samme kultur være et stor sammenfall i befolkningens verdinormer.

Så går du over fra å bruke begrepet verdier til å begynne å snakke om krav. Ikke krav til deg selv, men krav til en partner.

En slik detaljstyring blir som regel i meste laget for de fleste, og det vil vise seg at man legger opp til en norm som setter like krav til den parten i forholdet.

Siden mennesker ikke er helt like, hverken i kropp eller sjel, så vil samvær med et annet menneske avdekke likhetene og ulikhetene.

Om ulikhetene opplever som utfordrende så må man ha en god dialog om dette, og søke finne en løsning de alle føler seg konfortable med, - alternativt avslutte.

Å påtvinge den enen parten krav og rammer er sjelden oppskriften for å oppnå et godt resultat for begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...