Gjest Ts Skrevet 4. juni 2013 #1 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg er trøtt hele tiden! Utrolig frustrerende, er så redd for at folk ser på meg som lat. Jeg sover rundt 6-7 timer om natta. Noen ganger sovner jeg med en gang, men som oftest ligger jeg våken en god stund før jeg sovner. Jeg våkner rundt 5 på morran så våkner og sovner jeg helt til alarmen går halv syv. Heldigvis går jeg på en skole med mye aktivitet så vi har bare teori to dager i uka. Sovner nesten hver gang vi har teori. Har faktisk sovna på de praktiske dagene også, hvis vi sitter stille og lærern prater. Etter skolen kan jeg bare drømme om å gjøre lekser hvertfall. Setter jeg meg ned sovner jeg garantert. Går greit så lenge jeg er i aktivitet, men jeg er faktisk avhengig av å kunne sitte og jobbe med skolearbeid. I dag slet jeg med en prøve fordi jeg sovna midt i øvinga. Jeg spiser variert, trener styrketrening og jogger, har hest og er veldig aktiv på skolen. Hva er det da som er problemet? Jeg har prøvd å legge meg tidligere, men da ligger jeg bare våken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Del Skrevet 5. juni 2013 Ta en tur til legen og få deg undersøkt. Men det er to ting som slår meg: 1: Får du nok D-vitaminer? De færreste nordmenn får nok D-vitaminer. Våre hovedkilder til D-vitamin er fet fisk og solstråler. Med så lite sol som det er her i landet skal man spise enorme mengder fisk for å få i seg nok. Mange leger forholder seg til gamle skalaer som sier at verdier på 40-50 er helt ok når man måler D-vitaminnivået i blodet. Men nyere forskning viser at man trenger et nivå på minst 75. Mangel på D-vitamin gjør deg sliten, slapp, trett, dårlig immunforsvar + + . 2: Det er viktig å få nok søvn, og at søvnen har god kvalitet (at man ikke våkner hele tida og bare dupper av). Det finnes mange ulike søvnproblemer og ulike måter å håndtere dette. Det første man må gjøre er å prøve å finne ut hva søvnproblemene skyldes. For de fleste så holder det å følge råd om god søvn/søvnhygiene (har ikke noe med renslighet å gjøre). Andre trenger hjelp i form av lysterapi eller melatonin. Anonym poster: 06dfacfeed4984bea8d47253a5f1c9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SemperFi Skrevet 5. juni 2013 #3 Del Skrevet 5. juni 2013 Har du sjekket synet ditt? Du trenger kanskje briller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ta Skrevet 5. juni 2013 #4 Del Skrevet 5. juni 2013 Har du sjekket synet ditt? Du trenger kanskje briller. Ja, er ikke så veldig lenge siden faktisk, Synet er det ikke noe i veien med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Del Skrevet 5. juni 2013 Gå til legen å spør om du kan få teste deg for B12-mangel. Det gjorde jeg for et par år siden da jeg var konstant trett og sliten, og nå som jeg får vitamininnsprøytninger annenhver måned er alt mye bedre.. Anonym poster: 9a3838f023ecff3a138fba46456312ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniwatt Skrevet 5. juni 2013 #6 Del Skrevet 5. juni 2013 Sjekk stoffskifte :-) Både for høy og lavt kan gi utslag som økt trettbarhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mekkapekka Skrevet 5. juni 2013 #7 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg også sliter med konstant trøtthet og utmattelse. Fikk dette sjekket hos legen, og det viser seg jeg har veldig lavt jernlager i tillegg til D-vitaminmangel. Ta deg en tur til legen:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vevila Skrevet 5. juni 2013 #8 Del Skrevet 5. juni 2013 Ja, sjekk for alle vitaminer, selv de prøvene legen mener du ikke trenger. Var selv utmattet nå en stund pga lav blodprosent. Fikk bare flere å flere jerntabletter helt til vi fant ut jeg også manglet b12 og folat. Håper du finner ut av det TS, grusomt å gå å være slapp å trøtt konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #9 Del Skrevet 5. juni 2013 Jernmangel, B12 mangel, D vitamin mangel og lavt stoffskiftet er årsaker til at man føler seg utmattet og trøtt og aldri blir bedre uansett hvor mye man sover. Anonym poster: bbbe1f37cbfe1eef9db33750a3f14fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå