Gå til innhold

Hvorfor er jeg så trøtt?

Gjest Ts

Anbefalte innlegg

Jeg er trøtt hele tiden! Utrolig frustrerende, er så redd for at folk ser på meg som lat. Jeg sover rundt 6-7 timer om natta. Noen ganger sovner jeg med en gang, men som oftest ligger jeg våken en god stund før jeg sovner. Jeg våkner rundt 5 på morran så våkner og sovner jeg helt til alarmen går halv syv.

Heldigvis går jeg på en skole med mye aktivitet så vi har bare teori to dager i uka. Sovner nesten hver gang vi har teori. Har faktisk sovna på de praktiske dagene også, hvis vi sitter stille og lærern prater.

Etter skolen kan jeg bare drømme om å gjøre lekser hvertfall. Setter jeg meg ned sovner jeg garantert. Går greit så lenge jeg er i aktivitet, men jeg er faktisk avhengig av å kunne sitte og jobbe med skolearbeid. I dag slet jeg med en prøve fordi jeg sovna midt i øvinga. Jeg spiser variert, trener styrketrening og jogger, har hest og er veldig aktiv på skolen. Hva er det da som er problemet? Jeg har prøvd å legge meg tidligere, men da ligger jeg bare våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta en tur til legen og få deg undersøkt. Men det er to ting som slår meg:

1: Får du nok D-vitaminer? De færreste nordmenn får nok D-vitaminer. Våre hovedkilder til D-vitamin er fet fisk og solstråler. Med så lite sol som det er her i landet skal man spise enorme mengder fisk for å få i seg nok. Mange leger forholder seg til gamle skalaer som sier at verdier på 40-50 er helt ok når man måler D-vitaminnivået i blodet. Men nyere forskning viser at man trenger et nivå på minst 75. Mangel på D-vitamin gjør deg sliten, slapp, trett, dårlig immunforsvar + + .

2: Det er viktig å få nok søvn, og at søvnen har god kvalitet (at man ikke våkner hele tida og bare dupper av). Det finnes mange ulike søvnproblemer og ulike måter å håndtere dette. Det første man må gjøre er å prøve å finne ut hva søvnproblemene skyldes. For de fleste så holder det å følge råd om god søvn/søvnhygiene (har ikke noe med renslighet å gjøre). Andre trenger hjelp i form av lysterapi eller melatonin.

Anonym poster: 06dfacfeed4984bea8d47253a5f1c9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket synet ditt?

Du trenger kanskje briller.

Ja, er ikke så veldig lenge siden faktisk, Synet er det ikke noe i veien med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til legen å spør om du kan få teste deg for B12-mangel. Det gjorde jeg for et par år siden da jeg var konstant trett og sliten, og nå som jeg får vitamininnsprøytninger annenhver måned er alt mye bedre.. :)

Anonym poster: 9a3838f023ecff3a138fba46456312ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stoffskifte :-) Både for høy og lavt kan gi utslag som økt trettbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mekkapekka

Jeg også sliter med konstant trøtthet og utmattelse. Fikk dette sjekket hos legen, og det viser seg jeg har veldig lavt jernlager i tillegg til D-vitaminmangel. Ta deg en tur til legen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Ja, sjekk for alle vitaminer, selv de prøvene legen mener du ikke trenger. Var selv utmattet nå en stund pga lav blodprosent. Fikk bare flere å flere jerntabletter helt til vi fant ut jeg også manglet b12 og folat. Håper du finner ut av det TS, grusomt å gå å være slapp å trøtt konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jernmangel, B12 mangel, D vitamin mangel og lavt stoffskiftet er årsaker til at man føler seg utmattet og trøtt og aldri blir bedre uansett hvor mye man sover.

Anonym poster: bbbe1f37cbfe1eef9db33750a3f14fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...