Gå til innhold

Passproblematikk og utenlandsopphold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke om dette er i riktig kategori, men here we go:

Om et års tid tenker jeg å bytte navn og flytte utenlands. Bytter navn i god tid før, slik at jeg rekker å ordne med pass - ikke noe problem der, trenger nytt pass uansett. Men jeg tenker også å ta turen innom en klinikk for plastisk kirurgi og gjøre nesa mi mer proposjonell i forhold til resten av ansiktet, og det vil jo synes på passbildet - eller? Bør jeg endre passbildet når nesa har helet og fått sin endelige form (det tar jo ganske lang tid, derfor tar jeg ikke operasjonen før jeg flytter) eller er det unødvendig? Endringen er jo ikke kjempestor, på de lusne passbildene vises det jo bare at den er litt smalere og mer finskåret. Men jeg vil helst slippe å diskutere med vakter og alskens på grunn av det! Så det jeg lurer på er om det er nødvendig å endre bildet når nesa endres og om dette i så fall kan gjøres uten å skaffe nytt pass?

Og så er jeg usikker i forhold til utenlandsopphold. Nå er jeg jo norsk statsborger, men når jeg flytter ut har jeg egentlig ingen planer om å komme tilbake. Men jeg har ikke tenkt å slå meg ned et sted permanent heller... Så hvordan ordnes dette med opphold? Jeg skal jo ikke akkurat være der på ferie, men kommer ikke til å slå meg ned før jeg blir gammal og ikke lenger gidder å rase rundt. Joda, det kan endre seg med tiden, men jeg er ganske så sikker i min sak.

Evig takknemlig om noen svarer meg - vet jo at det muligens finnes noen regler på dette, men jeg trenger ting inn med teskje og er latterlig dårlig på å krongle meg gjennom paragrafer og fancy ord.

Anonym poster: 1efb736355883651daba34d2f19229b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bytte bilde i passet, du må evt skaffe deg et nytt.

Endrer du adresse til utlandet mister du vel dine rettigheter hos Folketrygden etter noen år. Det har vært tatt opp her før.

AnonymBruker
Skrevet

Du blir jo ikke tvunget til å endre statsborgerskap, så det er bare å bo der du vil uten å søke permanent oppholdstillatelse der hvis du ikke vil (i land der norske kan reise uten visum). Og så kommer du tilbake til Norge når som helst.

Anonym poster: 7d20d9975ee315d6553add21ec8481ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...