AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Noen som er pleieassistent og kan fortelle litt om jobben? Hva gjør du på en typisk vakt. Jeg har blitt tipset om en vikarjobb, men er så usikker. Jeg er så redd for å gjøre noe feil, også er jeg veldig engstelig for at noen skal dø, mens jeg er ansvarlig for dem. Anonym poster: 3c6d5a6881f2d50c5d1ef2e43c62b665
amonyn Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 På vår avdeling gjør assistentene oppgaver som å vaske utstyr, gjøre klart sett, gjøre klar stuer, koke kaffe, "passe på" pasientene på venterommet, hjelpe sykepleierne (spesielt de med spesialutdanning, sårsykepleierne f.eks.). Så de har ingen situasjoner hvor de har eneansvar for pasienter Tror det varierer veldig fra avdeling til avdeling. Jeg jobber på kir/ort/gyn poliklinikk.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Jeg jobber ved en omsorgsbolig for psykisk og fysisk utviklingshemmede. Alle er rullestolbrukere og har lav respons og lav kognitiv forståelse. Hjerneskader og deformasjoner i kroppen pga. invaliditet og lignende. - Stell - Måle opp og gi medisiner om du har medisinkurs - Aktivisere dem, synge, danse, lese bøker, snakke skit (snakker med meg selv, får ingen kommunikativ respons), dra på café, dra til svømmehall osv. - Dra med brukerne på behandlinger de har vedtak om, eller legetimer o.l. - Lage mat og mate dem - Registrering i hytt og pine, lite som ikke registreres hos oss - Besøk av familiene deres - Rapportering - Vasking av leiligheter, brukernes eiendeler og boligen generelt sett - Vaske klær og sånt Stille opp for dem, se til at de får en fin dag Anonym poster: fce5069b3dade9355ea04a2f46021716
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Ts: Jeg føler meg egentlig kjempe slem når jeg tenker at dette ikke er en type jobb som passer for meg. Jeg trenger jo virkelig en jobb, men jeg føler bare at dette ikke er noe jeg hadde klart å bli komfortabel med. Den dårlige samvittigheten kommer inn i bildet ved at jeg tenker at en dag er det jeg som er gammel og trenger hjelp. Jeg er jo en snill og omsorgsfull person. Anonym poster: 3c6d5a6881f2d50c5d1ef2e43c62b665
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Jeg er sykepleier på et sykehjem, her er hva pleieassistentene gjør hos oss; Er med i stell av de som er sengeliggende Er med på morgenstell og kveldsstell, dusjing Mater Skifter på senger Rydder på skittentrommet (bekken, skittentøy) Aktiviserer pasientene på dagligstuen (lese i avisa, snakke, spille et spill) Hjelper til under middagsservering Anonym poster: 538491d97b4af7adbb6610491a33c9d2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Du får ikke noe ansvar som assistent. Hos oss gjør assistenten mye av det samme som hjelpepleierene men minus medisinutdeling og ansvar, det skal være en hjelpepleier eller sykepleier som har ansvaret. Jeg jobber på sykehjem og der er arbeidsoppgavene til assistentene: Stell av pasienter både alene og med en annen om det trengs Holde rommene til pasientene i orden, re senger ol Lage mat (tørrmat, middag får vi fra kjøkkenet) Servere mat og mate de som trenger hjelp Rydde og vaske på kjøkkenet etter måltider Snakke med pasientene, aktivisere dem, gå turer osv Skifte bleier eller hjelpe de på do Legge dem på kvelden Det er egentlig en veldig takknemlig jobb for de eldre er en takknemlig generasjon og man kan få mye igjen i form av historier (om de er relativt klare i hodet), morsomme samtaler osv. Anonym poster: 7f93ccdbdab14657797fd9176b184bc4
skruf Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Jeg jobbet som pleieassistent sommeren etter Vgs. En veldig koselig jobb, og fikk innmari god kontakt med de eldre. Såklart var det uvant i stellesituasjoner, men det ble jeg raskt fortrolig med. Faktisk så trivdes jeg så godt at jeg søkte meg sommerjobb der sommeren etter og.
JFelipeLTN Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Jobbet på sykehjem i 4 år. Folk dør der så du blir nok vant til det. Jeg følte det sånn på starten at jeg måtte like meg der for å jobbe der, og ikke for pengene bare. Jeg syns du skal prøve deg og se om du liker det. Er vanlig med 3 opplæringsvakter tror jeg. Liker du det ikke så trenger du ikke å forsette =) Men jeg anbefaler at du prøver litt lenger. Å jobbe på sykehjem er kjempe koselig. Try it. Sykehjem har veldig mange rutiner, så du gjør ofte det samme. Dagvaktene fly unna så fort for du gjør ganske mye. typisk dagvakt for pleierassistent 07.15 rapport 07.30 stell starter, du har ca 4-6stell ca 9-10 smøre frokost hvis du har oppgaven(ganske random hvem som har det). Mate de som trenger hjelp. 10-13 stelle de som ikke har blitt stelt, rydde her og der, bestille varer, bruke tid på pasienter som å følge dem på avtaler/underholding/andakt, barbere en av menna (de setter alltid pris på det), ta med pasienter ut hvis det er fint vær osv osv osv.. de 3 timene kan gå veldig fort eller veldig sakte noen ganger.Er mange som setter stor pris på om du tilbyr dem en kopp kaffe og setter deg ned med dem og tar en prat på 5-10min. Er veldig lite som skal til for å glede de som bor der. 13.00 middag. hjelpe til å servere og mate de som trenger hjelp ca 14.00 hviletid til kveldsvakten kommer, skifter bleie på de som trenger det og følger de som vil på do før de hviler seg. De fleste sover til kveldsvakten kommer, så fra 14.00-15.00 pleier det å være en veldig rolig time. Håper du tar sjangsen og prøver =) ps. som pleierassistent har du veldig lite ansvar, du kan alltid gå til en hjelpepleier/helsefagarbeider eller en sykepleier om du lurer på no. Kollegene dine er alltid i nærheten av deg ^^ Jeg har jobbet både dagvakt, kveldsvakt og nattvakt på 4 forskjellige sykehjem. Hvis det er noe du lurer på så er det bare å sende en privat melding eller her lykke til
amonyn Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Assistent på sykehus er vel litt tryggere om du vil starte forsiktig med tanke på pasientansvar og stell.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Assistent på sykehus er vel litt tryggere om du vil starte forsiktig med tanke på pasientansvar og stell. Men det er veldig vanskelig å få jobb som assistent på sykehus. Her på "mitt" sykehus så får det ikke jobbe assistenter. Men det har kommet en ny gruppe som kalles servicemedarbeider, de har ansvar for kjøkkenet og fylle på lagerene. Men ikke noe pasientrettet arbeid. Anonym poster: 7f93ccdbdab14657797fd9176b184bc4
amonyn Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Men det er veldig vanskelig å få jobb som assistent på sykehus. Her på "mitt" sykehus så får det ikke jobbe assistenter. Men det har kommet en ny gruppe som kalles servicemedarbeider, de har ansvar for kjøkkenet og fylle på lagerene. Men ikke noe pasientrettet arbeid. Anonym poster: 7f93ccdbdab14657797fd9176b184bc4 Da lurer jeg på hvem som koker kaffe til venterom, hvem som legger opp sett og hvem som vasker utstyr. For det tviler jeg på at leger og sykepleiere har tid til.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 Jeg tenkte det samme da jeg startet TS, at dette IKKE var for meg. Hadde økonomi og realfag på vgs, skulle studere noe innen dette og hadde bare jobbet på klesbutikker og restauranter. Etter den første vakten ville jeg grine for jeg var så ukomfortabel. Men det gikk søren meg fort over! Nå er det den beste jobben jeg har hatt, jeg elsker å dra på jobb, og det hadde jeg aldri trodd om en deltids-/sommerjobb. Har jobbet der i 3 år nå, og det blir bedre og bedre. Stell og slik du tenker på tar opp minimal tid i løpet av en dag. På gamle- eller sykehjem vil nok det verste være dødsfall for de fleste, men det vil du nok sjeldent oppleve imens du er på jobb. Og som flere sier så skal ikke assistenter ha noe ansvar for pasienter og brukere, det er alltid noen konkrete som har ansvar for at alt blir utført i løpet av en vakt, og disse vil spørre deg om du har gjort ting på agendaen, så du blir påmint det også om du mot formodning skulle glemme noe. Om du er redd for å måtte være den eneste som er tilgjengelig om en pasient f.eks setter noe i halsen og trenger assistanse, så må du rope på noen andre og så tror jeg instinktene dine til å hjelpe vil ta over. Anonym poster: fce5069b3dade9355ea04a2f46021716
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Da lurer jeg på hvem som koker kaffe til venterom, hvem som legger opp sett og hvem som vasker utstyr. For det tviler jeg på at leger og sykepleiere har tid til. Tenker du på sengeposten eller poliklinikk? På poliklinikken jeg jobber på så var det kun sykepleiere og leger. Så der gjorde sykepleierene det du nevner. På sengeposten så var det stort sett hjelpepleierene og servicemedarbeiderene som ordnet kjøkkenet. Utstyr ble gjort av hjelpepleiere og sykepleiere. Sånn er det ihvertfall her, ufaglærte får ikke jobb på sykehuset. Men jeg skjønner at det er forskjeller. Anonym poster: 7f93ccdbdab14657797fd9176b184bc4
amonyn Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Tenker du på sengeposten eller poliklinikk? På poliklinikken jeg jobber på så var det kun sykepleiere og leger. Så der gjorde sykepleierene det du nevner. På sengeposten så var det stort sett hjelpepleierene og servicemedarbeiderene som ordnet kjøkkenet. Utstyr ble gjort av hjelpepleiere og sykepleiere. Sånn er det ihvertfall her, ufaglærte får ikke jobb på sykehuset. Men jeg skjønner at det er forskjeller. Anonym poster: 7f93ccdbdab14657797fd9176b184bc4 Jøss. Hadde bare litt vaskelig for å tro det, kunne ikke helt se det for meg. Men når jeg tenker meg om, så hender det vi har dager uten assistent og da klarer de seg jo (såvidt ). Glad de ansetter ufaglærte her, for jeg er en av dem :D
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Kopierte litt fra AB over her, siden dette er likt for meg også: Morgenrapport Morgenstell/dusj av pasienter både alene og med en annen om det trengs. Holde rommene til pasientene i orden, re senger ol Lage mat (tørrmat, middag får vi fra kjøkkenet) Servere mat og mate de som trenger hjelp Rydde og vaske på kjøkkenet etter måltider Snakke med pasientene, aktivisere dem, gå turer osv Skifte bleier eller hjelpe de på do Legge dem på kvelden På mitt sykehjem gjorde assistentene også: Enkelt sårstell Blodtrykk (rapporterte rett tilbake til sykepleier, altså sykepleier sto 10 meter unna, kunne dobbelsjekke hvis nødvendig) Registrering av ALT vi foretok oss med pasientene Føre inn opplysninger i drikke/spiselister (hvor mange ml pasienten drakk i løpet av vakten osv) Holde pasienten i hånden på dødsleie Prate med pårørende etter pasienten hadde dødd hvis sykepleier var opptatt/på annen avdeling. Verdens beste jobb, men ikke noe jeg kunne leve av økonomisk. Anonym poster: 4257fcfce5653e1cfe3b0a03b848c414
Hettemaake Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Har jobbet som pleieassistent på sykehjem tidligere. Der ivaretar man alle behov beboerne ikke klarer å ivareta selv. Dette betyr å hjelpe med deres personlig hygiene, hjelpe dem i matservering, ta dem på toalettet, ta dem med ut hvis de er i stand til det, snakke med dem og mye, mye mer. I tillegg er man med på forefallende arbeid som å rydde rommene til beboerne, tømme søppel, holde orden på skyllerommet osv. Veldig koselig jobb som jeg ikke trodde jeg selv passet til, men jeg endte opp som sykepleier, så det gav mersmak. På sykehuset der jeg jobber gjør assistentene mange av de samme tingene, i tillegg til å ta observasjoner (blodtrykk, temperatur og puls). I tillegg er de med på å klargjøre pasienter til operasjoner (jeg jobber på kirurgisk avdeling). Givende jobb hvor du lærer mye og vokser som menneske. Det ser alltid fint ut på en CV å ha jobbet som pleieassistent siden dette sier noe om at man er en person som liker å ta i et tak og viser omsorg for andre mennesker. Du trenger ikke å være redd, man får god opplæring og ofte er det alltid noen å spørre om hjelp. Man er ikke alene ansvarlig for en pasient som pleieassistent; man er ofte ansvarlig for at de får den hjelpen de trenger når det kommer til stell og matservering osv, men oppstår det situasjoner som er utenfor kompetansen til pleieassistentene er det sykepleierens oppgave å ta over. Dødsfall er noe man kommer borti når man jobber i helserelaterte yrker, men som oftest er disse forutsette og det er lagt en plan for oppfølgingen av dem som man får god innføring i. Lykke til!
fresia Skrevet 6. juni 2013 #17 Skrevet 6. juni 2013 det er veldig viktig at du får god opplæring så du blir selvsikker på jobb. ikke vær redd for å be om mer opplæring om du er usikker. jeg jobber selv som pleiemedarbeider på en avlastningsbolig. der har jeg alene ansvaret for en eller to brukere i løpet av ei vakt. trives veldig godt! mine arbeidsoppgaver er: - stell (kroppsvask/dusjing/bading, tannpuss, kroppspleie, dobesøk, skifte bleie osv.) - medisiner (gi medisiner om man har medisinkurs evt. kontrollere, følge opp ved sykdom, være med på legebesøk osv.) - måltider (tilbrede mat, enkelte må mates mens andre trenger bare litt tilrettelegging, rydde etter måltider) - aktiviteter (gjøre aktiviteter sammen med bruker på institusjonen eller dra på tur, følge bruker på aktiviteter) - husarbeid (vaske klær, henge opp klær, re opp senger, rydde osv.) - besøk (ta i mot besøk fra familie) - rapportering (skrive i boka til brukeren, skrive rapport på data, fylle ut avføring- og drikkeliste eller evt. andre registreringskjemaer, melde avvik)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå