Gå til innhold

Forstår ikke hvordan jeg kan komme meg ut i voksenlivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...noen gang!

Er ferdig med videregående nå i sommer, har foreløpig ingen jobb (latskap fra min side...) og har 16 000 på sparekonto som jeg fikk til konfirmasjonen. Har levd på stipend hele videregående, men nå er jo det slutt.

Hvordan skal jeg klare å bli voksen? Jeg tenker å leie leilighet til høsten og få en jobb bak kassa ett år før jeg begynner på studier. Men hvordan skal jeg ha råd til alt? Hvordan skal jeg noen gang i historien klare å kjøpe et hus? Og bil? Hvordan går kabalen opp? :vetikke:

Anonym poster: 629fabb7265402886c2a892b4c95ed01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kabalen går opp når du skaffer deg jobb.

• Liker 3
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Verken det å eie et eget hus, eller en bil er noe man må ha for å leve et godt liv. Dette er "kriterier" som samfunnet rundt oss mener man må ha for å ha et a4-liv, og det er kun fordi vi lever i et i-land. Det er ikke tingene du eier som definerer hvem du er som person.

Angående jobb så må du bare gi bånn gass fra i dag av dersom du skal få det. Du kan ikke anta at arbeidsgivere kommer hjem til deg for å spørre akkurat deg om du vil jobbe hos dem. Du bør derimot oppsøke dem fysisk. Sjekk Finn sine sider, NAV etc. for å søke etter utlyste jobber. Registrer deg på LinkedIn. Skriv på Facebook at du søker jobb som det eller det umiddelbart. Snakk med de du kommer i kontakt med at du ønsker en jobb.

Det er der du må begynne for i det hele tatt å ha råd til å betale depositum for leilighet osv. Så vil jeg råde deg til å begynne å spare i BSU når du får deg jobb. Lykke til.

Skrevet

...noen gang!

Er ferdig med videregående nå i sommer, har foreløpig ingen jobb (latskap fra min side...) og har 16 000 på sparekonto som jeg fikk til konfirmasjonen. Har levd på stipend hele videregående, men nå er jo det slutt.

Hvordan skal jeg klare å bli voksen? Jeg tenker å leie leilighet til høsten og få en jobb bak kassa ett år før jeg begynner på studier. Men hvordan skal jeg ha råd til alt? Hvordan skal jeg noen gang i historien klare å kjøpe et hus? Og bil? Hvordan går kabalen opp? :vetikke:

Det tar tid å bli voksen på den måten du ser det. Ingen suser inn i egen leilighet og kjøper rådyr bil med engang de er "voksne". Mange sparer i flere år, før de får de tingene du lengter etter.

Men her er en ganske radikal tanke; Man kan være voksen selv om man "bare" leier leilighet og bruker bussen/føttene/trikken som fremkomstmiddel :)

Hva man eier definerer ikke deg som voksen person.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

...noen gang!

Har du mulighet for å bo hjemme hos foreldrene dine under friåret mens du jobber?

Anonym poster: 950a53b69f703c55bde7b77618f51aa5

AnonymBruker
Skrevet

Det ordner seg, og du er jo så ung! Jeg lurer på om jeg noengang kommer til å klare å bli voksen, og jeg er 26. Seks år høyere utdanning og to år i full jobb, og nå skal jeg ut i studier igjen, så blir nok ikke klar for å tenke på verken hus eller bil eller jobb jeg skal ha resten av livet før jeg er minst 30. :P

Det er ingenting unikt med din situasjon, sånn er det for alle, og såklart det ordner seg:) Hvis du kan bo hjemme hos foreldrene dine mens du jobber så kan du jo tjene veldig mye. Men hvis det ikke er aktuelt, så løser det seg av seg selv hvis du får jobb der du kan jobbe så mye som mulig. Du har jo ikke noe studielån en nå en gang, så da bør det ikke være noe problem å få råd til å både betale husleie og spare litt på bsu ol ved siden av. Når du begynner å studere, så velger du noe både kunne tenke deg å jobbe med og som det er arbeidsplasser å få. Du får studielån som student og jobber ved siden av studiene hvis du klarer. Som ferdig utdannet så finner du en fast jobb, og har du klart å legge av litt hver måned i både jobbeåret og de årene du studerer så har du kanskje allerede opparbeidet noe egenandel til å ta opp boliglån. Hvis ikke bor du billig noen år mens du er i full jobb og sparer og tar opp lån når du har mulighet til det. :) Det ordner seg!

Anonym poster: 775499bd1cb2b4c4c9604d7f38f9ee7c

Skrevet

Du har goooood tid!

Hus og bil og samboer og barn og sånt kommer ikke før om mange år. Noen er 20, noen 25, de fleste 30 og mange er over 30 før de får alt på plass!

Det første du bør gjøre er å finne deg en jobb, og tjene penger, spare penger og reis eller gjør noe du liker.

De aller fleste bruker 20-årene på å finne ut hva de skal gjøre med livet sitt, og å finne seg selv!

Å bygge seg et liv tar tid! Ta et år av gangen! Noen bruker kortere tid, mens andre bruker lengre tid! Ingenting er galt eller feil, og alt er rett for hver enkelt!

Om du ikke vet hva du vil, råder jeg deg til å jobbe, spare penger, og å gjøre alt du liker som å reise, hobbier, interesser! Om du ikke begynner å studere før du er 25 eller 30, så er det helt greit!

Det er tull å ta opp studielån om du ikke er motivert, eller om du ikke vet hva du vil, og bare begynner på et studeie for å begynne.på¨noe.

Ikke bry deg om jevnalderende gjør alt du føler du burde. Gå din egen vei og ta ting i ditt eget tempo. Ingen er like og vi er forskjellig sammensatt! Derfor kan ingen gjøre alt likt og på samme tid!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alltid kabalen går opp. Mange på 30 og 40 år som ikke eier hus.

Du må slutte å bekymre deg. Ta et år av gangen. Ha gjerne ønsker, men vit at mulighetene kan endre seg. At ting tar litt lenger tid og at forutsetninger kan skifte.

Anonym poster: 8d9050ebd60c81b25764dacdfe7b976e

Skrevet

Vil anbefale deg å ikke stresse inn i noe av det der. Jeg vet at media er dyktig gode på å fremstille det som av det er helt vanlig for 20-åringer å kjøpe hus, men realiteten er langt der i fra. Jeg vil tippe at de fleste kjøper sin første egne bolig når de nærmer seg 30, altså etter studietiden. Noen studerer ikke lenge, jobber i stedet som ufaglærte eller i yrker som krever kortere utdanning, disse er tidligere ute. Men det er absolutt ingen hast med noe av dette! Tenk heller på hva du vil gjøre fremover.

Hvis du forbinder voksenlivet med det å ha penger har jeg noen generelle råd som er gode å ta med seg:

• jobb, tjen penger og lev på mindre enn du får i lønn. Jo mindre av lønna du bruker, jo mer kan du f.eks spare til fremtiden, som EK til bolig (BSU) eller til en liten bruktbil til å starte med. Sparing er gull!
  • ikke lån penger til noe annet enn studier (og lån minst mulig til dette!) og bolig. Hver eneste rentekrone du betaler banken er et tap for deg.
  • hvis du vil studere, forsøk å tenke både med hodet og med hjertet. Mange sier "følg hjertet", men det er virkelig lurt å bruke hodet også. Tenk over hvilke områder det trengs folk, hvilke studier gir gode jobbutsikter? Og så velger du blant disse etter hjertet. F.eks. Ikke bruk år og masse lån på en utdannelse som gir deg lite igjen mtp jobbmuligheter hvis ønsket er hus, bil, båt og hytte. Jobb er nøkkelen til alt dette. Og selvsagt - jo bedre lønn - jo raskere kommer du dit. Kombiner hode og hjerte i dette valget.
  • nyt ungdommen, men ha samtidig en plan for fremtiden :)

Enig med Bølle også, ikke ta studielån før du finner veien du vil satse på. Selv innser jeg at jeg kanskje burde studert noe annet...men det er tøft etter fullført mastergrad og over 400.000 i studielån. Ikke bare å bytte retning. Ta ting i ditt tempo ja, og spar masse penger underveis, for de vil komme så godt med den dagen du vet hva det er rett å bruke de på :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...