AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har tenkt til å skaffe meg hund om et par år, men er veldig usikker på hvilken hunderase jeg skal velge. Dette er hvordan jeg ønsker at hunden er: - Må kunne gå lange turer - Grei å trene med. Jeg har tenkt å bruke hunden til freestyle, spor, og lydighet og agility på hobbybasis. - Minimalt med bjeffing(en rase med ganske høy bjeffeterskel) - Grei størrelse(fra chihuahua og ca opp til golden retriever størrelse) - Har ikke lett for å stikke av/kan gå løs på tur - Må kunne bo med gnagere uten å ville drepe de - Grei med andre hunder Mye av dette kan man jo trene hunden til å bli. Men noen hunder har jo f.eks lettere for å bjeffe enn andre(buhund osv). Har noen forslag til en hunderase som kan passe til meg? Anonym poster: b94a1d08e49b4dc49620ea9b0caeb1fe
Fandenivoldsk Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har Eurasier, så jeg kan jo si litt om erfaringen min med rasen! - Må kunne gå lange turer Null problem! - Grei å trene med. Jeg har tenkt å bruke hunden til freestyle, spor, og lydighet og agility på hobbybasis. Hun er intelligent, men ikke akkurat verdens ivrigste på å gjøre meg til lags. Eurasieren er jo ikke avlet opp mot en spesiell aktivitet, så den kan brukes til alt, uten at den nødvendigvis blir "proff" i noe. Tispa mi foretrekker korte treningsøkter, og blir fort lei etter for mange repetisjoner. Hun lærer veldig raskt, da, og gjør nesten hva som helst for en pølsebit. - Minimalt med bjeffing(en rase med ganske høy bjeffeterskel) Bjeffer så og si aldri. Kan gå forbi hunder som går "VRAFFAFFAFFAFFAFFAFF!!!" uten at hun åpner kjeften en gang. - Grei størrelse(fra chihuahua og ca opp til golden retriever størrelse) Mellomstor, min er 53 cm i manken. Fin størrelse. - Har ikke lett for å stikke av/kan gå løs på tur. Her kommer jo trening inn i bildet, men generelt har jeg inntrykk av at Eurasiere er greie sånn. Jeg kan ha henne løs på tur uten å bekymre meg for at hun stikker av gårde, og kan ha henne ute i hagen uten problem. Hun holder seg der jeg er. - Må kunne bo med gnagere uten å ville drepe den Jeg har ikke gnager selv, men katt. Ingen problemer, bortsett fra litt naturlige "misforståelser" når det kommer til kommunikasjon hun jakter ikke. - Grei med andre hunder Aldri opplevd noen problemer! Sosial og blid hund. 1
Santflows Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Har mest erfaring med Shetland Sheepdog, så kan jo si litt jeg også om den rasen: Dette er hvordan jeg ønsker at hunden er: - Må kunne gå lange turer. De er aktive hunder som elsker å gå turer. - Grei å trene med. Jeg har tenkt å bruke hunden til freestyle, spor, og lydighet og agility på hobbybasis. Lette å trene, er lydige og oppmerksomme. - Minimalt med bjeffing(en rase med ganske høy bjeffeterskel). Hvis du lærer den at bjeffing er feil så gjør den det ikke så ofte. Men kan bli reservert overfor eier og nye personer. (Ihvertfall som jeg har erfart) - Grei størrelse(fra chihuahua og ca opp til golden retriever størrelse). Fin størrelse. Ikke for stor, ikke for liten - Har ikke lett for å stikke av/kan gå løs på tur. Kan gå løse på tur om du har dressert den riktig. Men har ikke så mye erfaring rundt dette. - Må kunne bo med gnagere uten å ville drepe de. Det er jeg faktisk litt usikker over. Hunden jeg kjenner hater ihvertfall katter, og tror da ikke den er fan av andre dyrearter. Men har heller ikke blitt vant med de som valp, og det avhenger jo fra hund til hund. - Grei med andre hunder. Ja, det vil jeg si Men må jo også tilføye at Sheltier er gjeterhunder, og det sier jo litt om rasen generelt. Kvikke, raske, trenger hodetrim, kan begynne å gjete sauer ++. Som nevnt ellers om den rasen kan de jage biler, syklister og andre ting som beveger seg raskt. Men er en super rase ellers. Endret 4. juni 2013 av Santflows
Gjest Lolita8 Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Border Collie tror jeg ville passet fint :-) Min bjeffer lite og skjeldent, er veldig flink på kontakt(Stikker dermed ikke av), er ikke interessert i andre dyr annet enn til kos, og er lydig som få. Han(Rasen generelt) krever jo en del aktivitet i form av fysisk og psykisk trening, men om de får dette har de en fantastisk av-knapp inne. Jeg er så fornøyd med rasen, at jeg får en valp i neste mnd, fra samme mor. BC er også flott til å bruke i hundesporter, og usedvanlig friske om du vet å velge rett oppdretter! EDIT: Selvfølgelig vil en rasetypisk BC reagere på flokkdyr, det gjør min også, elsker alle dyr men blir veldig oppspilt om han ser flokkdyr(rein, sau..), selv om han ikke blir brukt til gjeting. Endret 4. juni 2013 av Lolita8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Tusen takk for svar! Jeg har Eurasier, så jeg kan jo si litt om erfaringen min med rasen! Eurasier har jeg faktisk ingen erfaring med, men det du skriver høres jo veldig bra ut! Gjerne fortell alt det negative du vet om rasen. Jeg finner bare masse positivt på hjemmesidene til folk. Hehe! Hvordan er de med folk forresten? Leste at de kan være reserverte. Vil det si uinteressert? Har de lydfobier eller er de ganske uredde for lyder? Har mest erfaring med Shetland Sheepdog, så kan jo si litt jeg også om den rasen: Jeg har lenge vurdert shetland sheepdog som neste hund, men har vel blitt litt skremt av at folk sier de bjeffer mye. Min forrige hund bjeffet mye, noe som var vanskelig å trene bort. Så neste hund vil jeg at helst ikke skal bjeffe så mye, da jeg ikke vet hvordan man trener det bort. Ellers virker de som kjempefine hunder! Border Collie tror jeg ville passet fint :-) Jeg hadde en border collie hannhund for noen år siden. Den kom fra en gård hvor valpene vokste opp ute i hundegården uten så mye kontakt med andre mennesker(og ble mishandlet, derfor ønsket jeg å redde den, ikke lurt), så han var generelt veldig skeptisk til folk og bjeffet på alt og alle, og generelt alle lyder. Jeg tror border collie kan bli litt mye for meg akkurat nå. Men det er absolutt en rase jeg vil vurdere senere! Gjerne kom med tips til andre raser også! Anonym poster: b94a1d08e49b4dc49620ea9b0caeb1fe
Fandenivoldsk Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 (endret) Det finnes ikke noe negativt med Eurasier! :D Neida, hehe. Ting jeg har opplevd med min egen hund, som jeg har hørt fra andre også: -Vanskelig i matveien. Hunden min har gått opptil to dager uten mat, og det tok litt tid å finne en fortype hun likte. Jeg syns det var vanskelig å få til "faste" måltider, da hun gjerne hoppet over tre måltider i slengen fordi hun ikke følte for å spise akkurat da nå har jeg maten fremme hele tiden, også spiser hun når hun føler for det. Mange rynker sikkert på nesa over det, men det er det som funker best her. -Trening og belønning. For å ta valpekurset vi var på som et eksempel: alle de andre 12 valpene løp omkring, logret med halen og var veldig lykkelige da eierne tok initiativ til å leke med dem. Min hund? Sto og så dumt på meg mens jeg hoppet omkring med leken hennes. hun har én favorittleke, resten er ganske uinteressant.. hun har ikke noe jaktinstinkt, så det er nok der det ligger. Gjelder å finne en universalbelønning, for min er det som sagt pølse. Men selv med pølser i lomma kan det være tricky å få henne til å utføre en kommando når hun har bestemt seg for at hun ikke gidder. Ikke den rasen som er mest "willing to please". Noe som ikke akkurat er negativt, men som kan være greit å vite, er at Eurasieren ikke nødvendigvis er en stor kosebamse (selv om den ser ut som en!) Jeg har et veldig nært forhold til min hund, men når det kommer til kosing er hun ikke akkurat typen som vil ligge og kose i flere timer. Hun liker best å ligge et sted der hun har oversikt over alle i rommet og kommer bort av og til for litt klapp og kos, bortsett fra en gang i ny og ne da hun bokstavelig talt klatrer opp i fanget mitt og vil bli klødd over hele kroppen Ja, de kan være litt reserverte. De fleste jeg har møtt har vært ivrige på å hilse og vennlige, men de har ikke tatt helt av og har gjort seg fort ferdig. For å ta min egen som eksempel, så blir hun fra seg av fryd når en i familien kommer hjem, mens andre mennesker varierer det litt om hun vil hilse på eller ikke. Hun er ikke aggressiv eller redd, bare uinteressert og litt "javel, og hvem er du?" det er veldig viktig å sosialisere en Eurasier, da jeg har hørt historier om nervøsitet hos hunder som ikke har fått tilstrekkelig sosialisering. Det verste er egentlig å måtte forklare folk at "nei, hun er ikke redd eller farlig, hun bare vil ikke hilse på deg akkurat nå" Når det gjelder lyd, så kan jeg ikke huske å ha hørt noe om Eurasiere med lydfobier. For å igjen ta min egen hund som eksempel: hennes første nyttårsaften sov hun seg gjennom rakettene, reagerte ikke en gang Endret 5. juni 2013 av Fnisu
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #7 Skrevet 6. juni 2013 Jeg ville garantert kjøpt meg en Leonberger hvis jeg var deg. Det er riktignok en litt stor hund, men med et veldig rolig og godt temperament! Anonym poster: 51dcd21bbb8ff5774accb77b5d82929c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #8 Skrevet 7. juni 2013 Det finnes ikke noe negativt med Eurasier! :D Neida, hehe. Veldig kjekt å få vite de negative sidene hos rasen også. Da veit man på en måte hva man kan få av utfordringer! Hehe! Men eurasieren høres faktisk ut som en hund som kan passe veldig godt til meg! Så den skal jeg kikke mer på! Tusen takk for svar på alle spørsmålene mine!! Jeg ville garantert kjøpt meg en Leonberger hvis jeg var deg. Det er riktignok en litt stor hund, men med et veldig rolig og godt temperament! Anonym poster: 51dcd21bbb8ff5774accb77b5d82929c Jeg har faktisk hatt en leonberger tidligere, og det kommer garantert i hus igjen. Jeg må bare få meg større bil osv først. Hehe! Så i første omgang er jeg på utkikk etter en litt mindre hund! Men tusen takk for tips! Og gjerne kom flere! Noen som har kooiker her? Anonymous poster hash: b94a1...1fe
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. juni 2013 #9 Skrevet 7. juni 2013 Dvergschnauzer og Dansk/Svensk Gårdshund. Bare lære de at gnagere ikke er pipeleker Men jeg har rotter og har opplevd en JRT, som var redd rottene mine, og en sheltie, som ville adoptere de som sine valper og rundslikka rottene mine og en pomeranien, som ville spise opp rottene. Så det er veldig stor variasjon på disse hundene. Også hørt om JRT, som er oppvokst med masse rotter inne og ikke rørt de en eneste gang selv om de brukte hunden som klatrestativ. Så en valp er lett å trene på husets andre smådyr bare man gjør det fra de er små og setter tydelige grenser.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 Dvergschnauzer og Dansk/Svensk Gårdshund. Bare lære de at gnagere ikke er pipeleker Men jeg har rotter og har opplevd en JRT, som var redd rottene mine, og en sheltie, som ville adoptere de som sine valper og rundslikka rottene mine og en pomeranien, som ville spise opp rottene. Så det er veldig stor variasjon på disse hundene. Også hørt om JRT, som er oppvokst med masse rotter inne og ikke rørt de en eneste gang selv om de brukte hunden som klatrestativ. Så en valp er lett å trene på husets andre smådyr bare man gjør det fra de er små og setter tydelige grenser. Ja, mulig det er en ting som kan trenes på! Hunden vil jo uansett aldri få være alene med gnagerne, så det bør jo ikke bli et problem! Hvordan er dansk/svensk gårdshund med tanke på bjeffing? Og er det mulig å ha de løs på tur? Anonymous poster hash: b94a1...1fe
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Boxer er en trivelig hund som bjeffer lite og liker å trene (mentalt og fysisk). De eneste gangene den kan boffe litt er om noen kommer (varsling), og det synes jeg egentlig bare er bra. Pelsen er glatt og lettstelt. Glad i barn er de som oftest også Anonymous poster hash: cf936...7db
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 Boxeren holder seg tileieren også, stikker ikke av uten videre, for det er ingen jakt/sporhund, til tross for at de kan lære å gåapor på kurs, kan bare ikke få anbefalt boxer nok Anonymous poster hash: cf936...7db
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Boxer er en trivelig hund som bjeffer lite og liker å trene (mentalt og fysisk). De eneste gangene den kan boffe litt er om noen kommer (varsling), og det synes jeg egentlig bare er bra. Pelsen er glatt og lettstelt. Glad i barn er de som oftest også Anonymous poster hash: cf936...7db Boxeren holder seg tileieren også, stikker ikke av uten videre, for det er ingen jakt/sporhund, til tross for at de kan lære å gåapor på kurs, kan bare ikke få anbefalt boxer nok Anonymous poster hash: cf936...7db Boffing synes jeg er helt greit! Bare det ikke går over til ren gneldring! Kan boxere ha pusteproblemer? Og sikler de? Hvordan er de med andre hunder? Jeg kjenner ikke så mye til boxeren, men de jeg har sett har vært trivelige hunder, så den kommer jeg til å kikke mer på Anonymous poster hash: b94a1...1fe
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 Boffing synes jeg er helt greit! Bare det ikke går over til ren gneldring!Kan boxere ha pusteproblemer? Og sikler de? Hvordan er de med andre hunder?Jeg kjenner ikke så mye til boxeren, men de jeg har sett har vært trivelige hunder, så den kommer jeg til å kikke mer på Anonymous poster hash: b94a1...1fe Gneldring er det ikke noe av på boxere Boxere har såvidt meg bekjent ikke pusteproblemer, slik som f.eks mops ofte har. De er ikke så korte i snuten at det er et problem, heldigvis. Men noen kan ha tette tårekanaler, siden snuten er så kort. Min har det. Da må man tørke øynene et par ganger om dagen og vaske og smøre rynker, så det ikke setter seg sopp/bakterier i dem. Sikling er stort sett avlet bort nå. Før i tiden var dette et prolem, men nå er det sjelden. Har kun sett en som hadde litt problemer med det, og den hadde uvanlig lange munnviker/lepper. Se på foreldrene, og man får en ide om hvordan valpen blir. De går stort sett overens med de fleste hunder og mennesker, så sant de blir sosialisert og får gode erfaringer i oppveksten. De er trivelige - og aktive - hunder med godt humør (men rolige inne). Men de kan innimellom tøffe seg (reise bust, boffe) mot andre dominate hunder av motsatt kjønn, men det tror jeg gjelder de fleste hunder. Pass på at det er en godkjent kombinasjon av NBK for å unngå sykdom som HD/AD, Aortastenose, Spondylose m.m. Allergi er også greit å sjekke at foreldrene ikke har. Men dette gjelder alle hunderaser. Anonymous poster hash: cf936...7db
lilleces Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 Hei Jeg må skrive under på rasen Eurasier. Mine foreldre har to eurasiertisper og de er herlige begge to. Den ene av dem er kanskje litt uvanlig til Eurasier å være. Det sies at Eurasieren vanligvis er reservert ovenfor fremmede, men det gjelder absolutt ikke denne frøkna. Hun er suuuperglad i folk og elsker å hilse på. Eurasieren kan også være litt kresen når det kommer til mat, men det gjelder ikke hos henne. Hun elsker alt fra grønnsaker og fisk til pølse og hundemat. Hun er helt herlig og det eneste negative jeg kan si om henne er at hun egner seg ikke som drahund på ski.. "hvorfor skal jeg gjøre jobben?!"-holdning liksom :-P Men hun elsker å være med på tur og kan gå langt. På grunn av at hun ikke er reservert i det hele tatt og har en personlighet til tusen, i tillegg til at hun har en flott benbygning og pels (og selvfølgelig alle tester i orden) så har mine foreldre valgt å sette på henne valper og hun venter nå valper i august. Jeg elsker denne rasen og jeg har nå bestemt meg for å få meg en liten hannhund selv når det blir valper. Gleder meg masse! Hun er opprinnelig fra Sverige og de har vært til Tyskland på kjærlighetstur. Jeg gleder meg masse på å få min egen lille Eurasier! Det er en ting jeg kan si om Eurasieren generelt og det gjelder alle hunder jeg har møtt av rasen: De har en enorm personlighet og vil garantert få deg til å le! Lykke til med hunderasevalget. Hvis du vil se mer på rasen Eurasier, så bli med i gruppen "Eurasier Norway" på facebook. Der legges det ut masse bilder og info om rasen. Men jeg advarer deg; du kommer til å falle pladask ;-)
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 Siden du vil drive med agility - hva med en gjeterhund? Collie eller groendal, for eksempel? Jeg og samboeren skal selv ha eurasier og vi syns de er fantastiske, men de er vel ikke noe særlig å konkurrere agility med etter hva jeg har skjønt. Men det med at eurasierne er reserverte: Det kommer veldig an på oppdretter! De vi skal kjøpe fra hadde eurasiere som var veldig interesserte i å hilse på folk og var superhappy for at det kom noen som ville kose med dem De må være verdens nydeligste hunderase! Anonymous poster hash: db721...23a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #17 Skrevet 27. juni 2013 Gneldring er det ikke noe av på boxere ...Anonymous poster hash: cf936...7db Tusen takk for svar. Da skal jeg titte mer på boxeren! Hei Jeg må skrive under på rasen Eurasier. ... Får mer og mer sansen for eurasier kjenner jeg! Tusen takk for svar! Siden du vil drive med agility - hva med en gjeterhund? Collie eller groendal, for eksempel? Jeg og samboeren skal selv ha eurasier og vi syns de er fantastiske, men de er vel ikke noe særlig å konkurrere agility med etter hva jeg har skjønt. Men det med at eurasierne er reserverte: Det kommer veldig an på oppdretter! De vi skal kjøpe fra hadde eurasiere som var veldig interesserte i å hilse på folk og var superhappy for at det kom noen som ville kose med dem De må være verdens nydeligste hunderase! Anonymous poster hash: db721...23a Jeg har tidligere hatt gjeterhund(border collie), og jeg følte det ble litt for mye stress til at den passet inn hos meg! Det kan godt være det bare var akkurat den hunden, men inntrykket mitt av mange av gjeterhundene er at de er veldig lettstresset og har lav bjeffeterskel. Planen er ikke å drive med agility på toppnivå, så det er ikke så viktig for meg om den ikke er den beste innen agility! Hehe Kjenner du noe til collien forresten? Hvordan er den med tanke på bjeffing? Ja, har falt veldig for eurasier kjenner jeg Om reservert vil si det samme som å ikke bry seg, så synes jeg bare det er positivt, men det er ikke negativt om de er glad i folk heller. Tar gjerne imot flere tips til raser også! Veldig kjekt med denne tråden, da det har kommet frem flere raser jeg ikke engang har tenkt på! Anonymous poster hash: b94a1...1fe
Gjest Skrevet 27. juni 2013 #18 Skrevet 27. juni 2013 Lapsk vallhund? Om du vil ha en hund med driv i, men som alikevel har en god avknapp! Kjenner flere individer og de er herlige hunder! Det kan være noe lyd i de, men ikke noe vanskelig å trene av (bare gi et kort konsist nei når det lages lyd). De er flotte familiehunder, liker å kose i sofaen, liker lange turer, og har et godt drev og blir mye brukt i agility. I tillegg er det en forholdsvis frisk rase (lapphundene generelt er kjent for å være en av de friskeste hunderasene) som ikke er så godt utbredt i Norge enda! De er brukt mye orginalt til reingjeting, så de holder seg i nærheten slik en bordercollie gjør, og de takler turer over veldig lange avstander uten problemer. Vurderer selv en slik som neste hund ettersom finsk lapphund ikke helt er agility materiale Og lapsk vallhund er i samme "rasen", men alikevel så forskjellig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå