Gjest Ølbriller Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Hei. Jeg trenger litt inspirasjon til å gå ned i vekt. Er for øyeblikket ikke spesielt sunn og grenser til overvektig. Er det noen der ute som har klart målet sitt? Hvordan føles hverdagen nå i motsetning til før? Vil gjerne høre deres suksesshistorier!
snilla Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 (endret) Tja, jeg er ikke HELT i mål, og har ikke gått ned eventyrlig mange kilo som mange her inne har gjort (kudos!!! ) men kan godt skrive litt: Kom hjem fra sommerferie i fjor, veide 72 kilo. Det var litt av et sjokk.. :-/ Jeg er 172 høy, trives best på rundt 60 kilo. Hadde lagt på meg 5 kilo i løpet av sommeren... Grunnen? Myyyyye øl, kakebesøk hos besteforeldre og ekstremt mye stillesitting (bilkjøring i tillegg til en veldig våt sommer) Jeg begynte da på PSMF (googe it) i en måned ca. Gikk ned til 66 kilo. Gikk opp igjen til 67, og holdt meg der lenge. (Jeg har vært ganske stabil på 67-69 kilo de siste 3 årene egentlig.) Var veldig travel på skolen og fikk meg ny deltidsjobb, så jeg fokuserte lite på mat og trening. Rundt mars hadde vekten sneket seg opp mot 68 igjen. Begynte da på lavkarbo. Mange fordeler med lavkarbo, bla. får jeg finere hud, mer energi, maten er god, lite søtsug osv. Jeg har forferdelig dårlige tenner, og det var bla. tannlegen min som oppfordret meg til å prøve lavkarbo, siden hun hadde sett forskjell på andre "klienters" tenner etter å ha kuttet ut juice, brus, godteri osv. (og på lavkarbo forsvinner egentlig godtesuget, så man slipper å savne det) Gikk ned til 63 kilo til mai (uten trening) - var ikke veldig streng, skeiet ut nå og da med både øl og burger. Men ikke hver uke. Så kom eksamenstida. Jeg pakket vekk vekten og bestemte meg for å ikke veie meg på en mnd, til eksamener var unnagjort. Jeg levde på fiskekaker, grillet kylling, avokado, middagsrester osv. til frokost og lunsj. Deilig mat som er veldig rask å lage! Har en fantastisk kjæreste som stort sett tok seg av middagene. Mye grønnsaker, kjøtt, fisk osv. (Min kjære har forøvrig gått ned fra 100 kilo til 88 kilo siden mars bare på kosthold). Satt på ræven og leste og jobbet fra tidlig morgen til sent på kveld, uke etter uke :-P Utenom ca 3 økter i uka der jeg løp på tredemølle. Begynte på couch 2 5 k (google it!) - Følte jeg måtte bevege meg, ble gal av å bare sitte hele dagen. Øktene varer ca 30 minutt, så jeg sparer tid i forhold til å gå tur 2 timer f.eks. Skeia litt ut i blant med kulinaris når jeg syntes synd på meg selv! Hehe Har ikke vært megastreng med andre ord. SÅ var det innleveringer og eksamener og det som hører med - fester. "Jippi, vi har levert eksamen"-fester og "Vi kommer til å savne hverandre"-fester osv. Det har gått i ett den siste uka med sosiale sammenkomster. SÅ hyggelig, men SÅ mange fristelser! Har spist små (!!) kakestykker, unngått pastarettene og holdt meg til tørr hvit vin og mandler. Sørget for å ha noe godt i kjøleskapet hjemme, sånn at jeg ikke ble for fristet til å kjøpe nattmat. I såfall kjøpte jeg kebabsalat med litt dressing - nom nom. Tok frem vekten igjen før helgen 64,1 kilo. Trodde det skulle stå mye værre til egentlig. Veide meg igjen i dag og var 62,6 kilo. Så det var mye vann! Og nå er jeg på rett vei igjen :-) Nå skal jeg konse om å bli enda bedre til å løpe, og å spise rett. Har etpar kilo igjen, men stresser ikke. Går med shorts når det er varmt ute (har jeg ikke gjort på flere år..) og er ikke redd for å vise armene mine lengre. Det er en seier og et mål i seg selv for min del! Tror trikset er å ikke ha dårlig tid. Ikke tenke at man skal gå ned X antall kilo på X antall uker. Jeg var sånn i begynnelsen når jeg begynte med PSMF osv, men la det heldigvis fra meg. Så lenge man spiser sunt, passe porsjoner og beveger seg, så går man ned jevnt og trutt! Jeg vil heller kose meg en gang i blant, få inn gode vaner og bruke ett år på 12 kilo enn å stresse meg ned 12 kilo på noen uker, være miserabel og trøkke innpå med kjeks når det ikke lykkes. For å illustrere hvordan kroppen har endret seg, tar jeg med målene mine også: August 2012: Lår: 62 cm Hofte: 106 cm Mage: 98 cm Bryst: 98 cm Arm: 29 cm Juni 2013: Lår: 54 cm Hofte: 94 cm Mage: 91 cm (fremdeles mitt problemområde mao...) Bryst: 93 cm Arm: 26 cm Har mistet: Lår: 8 cm på hvert lår! Hofte: 12 cm Mage: 7 cm Bryst: 5 cm Arm: 3 cm Endret 5. juni 2013 av snilla 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Tja, jeg er ikke HELT i mål, og har ikke gått ned eventyrlig mange kilo som mange her inne har gjort (kudos!!! ) men kan godt skrive litt: Kom hjem fra sommerferie i fjor, veide 72 kilo. Det var litt av et sjokk.. :-/ Jeg er 172 høy, trives best på rundt 60 kilo. Hadde lagt på meg 5 kilo i løpet av sommeren... Grunnen? Myyyyye øl, kakebesøk hos besteforeldre og ekstremt mye stillesitting (bilkjøring i tillegg til en veldig våt sommer) Jeg begynte da på PSMF (googe it) i en måned ca. Gikk ned til 66 kilo. Gikk opp igjen til 67, og holdt meg der lenge. (Jeg har vært ganske stabil på 67-69 kilo de siste 3 årene egentlig.) Var veldig travel på skolen og fikk meg ny deltidsjobb, så jeg fokuserte lite på mat og trening. Rundt mars hadde vekten sneket seg opp mot 68 igjen. Begynte da på lavkarbo. Mange fordeler med lavkarbo, bla. får jeg finere hud, mer energi, maten er god, lite søtsug osv. Jeg har forferdelig dårlige tenner, og det var bla. tannlegen min som oppfordret meg til å prøve lavkarbo, siden hun hadde sett forskjell på andre "klienters" tenner etter å ha kuttet ut juice, brus, godteri osv. (og på lavkarbo forsvinner egentlig godtesuget, så man slipper å savne det) Gikk ned til 63 kilo til mai (uten trening) - var ikke veldig streng, skeiet ut nå og da med både øl og burger. Men ikke hver uke. Så kom eksamenstida. Jeg pakket vekk vekten og bestemte meg for å ikke veie meg på en mnd, til eksamener var unnagjort. Jeg levde på fiskekaker, grillet kylling, avokado, middagsrester osv. til frokost og lunsj. Deilig mat som er veldig rask å lage! Har en fantastisk kjæreste som stort sett tok seg av middagene. Mye grønnsaker, kjøtt, fisk osv. (Min kjære har forøvrig gått ned fra 100 kilo til 88 kilo siden mars bare på kosthold). Satt på ræven og leste og jobbet fra tidlig morgen til sent på kveld, uke etter uke :-P Utenom ca 3 økter i uka der jeg løp på tredemølle. Begynte på couch 2 5 k (google it!) - Følte jeg måtte bevege meg, ble gal av å bare sitte hele dagen. Øktene varer ca 30 minutt, så jeg sparer tid i forhold til å gå tur 2 timer f.eks. Skeia litt ut i blant med kulinaris når jeg syntes synd på meg selv! Hehe Har ikke vært megastreng med andre ord. SÅ var det innleveringer og eksamener og det som hører med - fester. "Jippi, vi har levert eksamen"-fester og "Vi kommer til å savne hverandre"-fester osv. Det har gått i ett den siste uka med sosiale sammenkomster. SÅ hyggelig, men SÅ mange fristelser! Har spist små (!!) kakestykker, unngått pastarettene og holdt meg til tørr hvit vin og mandler. Sørget for å ha noe godt i kjøleskapet hjemme, sånn at jeg ikke ble for fristet til å kjøpe nattmat. I såfall kjøpte jeg kebabsalat med litt dressing - nom nom. Tok frem vekten igjen før helgen 64,1 kilo. Trodde det skulle stå mye værre til egentlig. Veide meg igjen i dag og var 62,6 kilo. Så det var mye vann! Og nå er jeg på rett vei igjen :-) Nå skal jeg konse om å bli enda bedre til å løpe, og å spise rett. Har etpar kilo igjen, men stresser ikke. Går med shorts når det er varmt ute (har jeg ikke gjort på flere år..) og er ikke redd for å vise armene mine lengre. Det er en seier og et mål i seg selv for min del! Tror trikset er å ikke ha dårlig tid. Ikke tenke at man skal gå ned X antall kilo på X antall uker. Jeg var sånn i begynnelsen når jeg begynte med PSMF osv, men la det heldigvis fra meg. Så lenge man spiser sunt, passe porsjoner og beveger seg, så går man ned jevnt og trutt! Jeg vil heller kose meg en gang i blant, få inn gode vaner og bruke ett år på 12 kilo enn å stresse meg ned 12 kilo på noen uker, være miserabel og trøkke innpå med kjeks når det ikke lykkes. For å illustrere hvordan kroppen har endret seg, tar jeg med målene mine også: August 2012: Lår: 62 cm Hofte: 106 cm Mage: 98 cm Bryst: 98 cm Arm: 29 cm Juni 2013: Lår: 54 cm Hofte: 94 cm Mage: 91 cm (fremdeles mitt problemområde mao...) Bryst: 93 cm Arm: 26 cm Har mistet: Lår: 8 cm på hvert lår! Hofte: 12 cm Mage: 7 cm Bryst: 5 cm Arm: 3 cm Du høres deilig ut <3 Anonym poster: 9d076e731a8f1085a18ca8df881776e6
Krysanti Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Min suksesshistorie - som såvidt er påbegynt (livsstilsendring er et livsvarig prosjekt for meg) begynte vinteren for tre år siden. Jeg hadde forsåvidt endel aktive elementer i livet mitt, jeg eide hester og hunder, men det var absolutt ikke sånn at jeg var i god form eller sunn. Livet mitt var preget av at jeg gjorde det jeg måtte, og ikke noe mer. Lite energi og tiltakslyst, fryktelig stort sukkerbehov, og en vekt som var ca 8-10 kg over det jeg veier nå (med en helt annen kroppssammensetning). Plutselig følte jeg meg virkelig drittlei av å leve sånn som jeg gjorde. Tanker om at hvis jeg skulle være så misfornøyd med kroppen min og formen min som noen og tjue, tenk hvordan det ville bli når jeg ble førti, surret i hodet mitt. I tillegg gikk jeg gjennom et samlivsbrudd, og hadde stort behov for å gjøre ting for min del. Jeg begynte med å legge om gåturene med hundene. Fant en runde på syv km (det gjorde ikke noe at en av de kjekkeste mennene i området bodde og jobbet i nærheten) som jeg gikk så godt som hver dag. Jeg har alltid vært en utålmodig sjel, og etterhvert begynte jeg å jogge små strekker for å bli fortere ferdig Strekkene ble lenger og lenger, og tanker om at jeg - JEG - kanskje kunne komme i god form begynte å melde seg. Jeg begynte utover sommeren å trene på treningssenter, relativt lett og planløst, men det var en start. La om kostholdet endel ved å kutte kraftig ned på kosemat, men det hendte titt og ofte at jeg spiste litt godteri hver dag allikevel;) Utover høsten fikk jeg god motivasjon i en veldig god (og stadig bedre) venninne som også var midt i en livsstilsendring. Vi begynte å trene sammen, satte oss mål (mini triathlon), og vi trente tung sirkeltrening med instruktører to ganger i uken i tillegg til løping. Jeg testet også ut pole fitness. Den høsten begynte jeg å lære meg å tåle smerte mer og mer, og treningsiveren økte stadig. Dette har fortsatt til nå, i kombinasjon med stadig større interesse for trening og kosthold. I dag trener jeg minst 4 ganger i uken, helst 5, i tillegg til turer med hundene. Jeg trener en kombinasjon av tung styrke, kettlebells, intervaller og rolige løpeturer. Jeg spiser "rent", dvs. mye kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og nøtter. Lite potet og ris, enda mindre brød og pasta. Prøver å holde det glutenfritt i den grad jeg klarer, og har fått påvist laktoseintoleranse, så det spiller også inn. Jeg er ikke lenger en godteri-hver-dag-person. Jeg opplever mye større evne til å tåle smerte og til å tåle å avstå fra ting som frister, jeg gleder meg til å spise lørdagsgodt eller ha litt fredagskos, jeg GLEDER meg til trening og synes det er tungt og moro. Jeg har mye mindre vondter, har vanvittig mye mer energi, lavere søvnbehov (men er nøye med å sove nok), mindre "ulvehunger" (stabilt blodsukker), er gladere, sterkere og sprekere, og ikke minst - jeg har en kropp som jeg faktisk er fornøyd med - for første gang i mitt liv. Veier nå ca 64 kg (169 høy), vil absolutt ikke gå ned noe mer og koser meg med å spise MASSE (men sunn) mat. Og alt dette av egen innsats .... jeg er stolt, fornøyd og veldig takknemlig for å ha en frisk kropp som spiller på lag. Gjør det! Det er SÅ verdt det! 1
Que Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Mitt vendepunkt startet etter mitt siste svangerskap. Har alltid veid 65-67 kg (er 167 Cm høy), men etter 9 mndr med sofasliting og fråtsing viste vekten etter fødsel 85 kg. Jeg hatet kroppen min da og bestemte meg for å bruke permisjonen på å komme i skikkelig form igjen. Jeg begynte med korte gåturer så fort jeg følte meg i form til det og økte distansen fir hver dag, i tillegg trente jeg litt lett styrke hjemme i stua etter hvert. Begynte å trene håndball etter 5 uker (ikke helt å anbefale, men jeg klarte ikke la være da det er min store lidenskap). Etter 4 mndr meldte jeg meg inn på treningstudio, da veide jeg 80 kg. Det fikk virkelig fart på sakene!!! Kostholdsmessig kjørte jeg lavkalori og lå på ca 1300 kcal pr dag, noe mer i helgen. Gikk ned i snitt ca 2 kg i mnd, og innen et år hadde jeg gått ned 22-23 kg... Veier nå rundt 61-62 kg og er igrunn fornøyd med det. Trener 2 korte, intensive styrkeøkter pr uke + en økt med intervaller i tillegg til 1-2 håndballtreninger i uka:) jeg føler meg bedre enn noensinne og er utrolig stolt av meg selv! Det handler om prioriteringer og viljestyrke. Har du det, så er du garantert suksess:) 1
Gjest Ølbriller Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Åh, dette er så inspirerende lesning!!! Fantastisk bra jobbet av dere, dette får meg så motivert!!
Gjest *MaggieQ* Skrevet 6. juni 2013 #9 Skrevet 6. juni 2013 For min del så var det ikke vekten jeg fokuserte på, men fettprosenten og muskelmassen. Var tynnfeit med liten fettpute rundt midjen og en generelt dvask kropp. Spiste mye drittmat, drakk mye alkohol og trente aldri. Jeg startet med små joggeturer 3 ganger i uka(noe mer hadde jeg verken form eller kondis til, haha). Etter noen joggeøkter så tok jeg tak i kostholdet. Kastet ferdigmat og søtsaker og fylte opp skapene med rene råvarer og lagde all mat fra bunnen. Etterhvert så økte jeg med både med distanse og antall km. Etter 3 mnd. merket jeg store forandringer: Fettprosenten gikk drastisk ned og joggeformen ble sterkere for hver uke. Frem til i dag(5 år senere) så har jeg holdt på denne livsstilen. Slår meg ALDRI å kjøpe junk eller ferdigmat(eneste unntaket på fast food er sushi). Skal jeg ha pizza, lasagna, tacos etc så lager jeg alltid alt fra bunn med ferske ingredienser. Ikke bare er det sunnere, men det smaker 100 ganger bedre en posematen. Er ikke fanatisk på kalorier og sukker. Spiser rent man-fre(det betyr at det kun er sukker og hvitt mel, hvit pasta, hvit ris jeg ikke rører). Når lørdagen kommer så er det lørdagsgodt med både sjokolade, iskrem, cookies eller hva jeg nå måtte ha lyst på den dagen. På søndagen spiser jeg rent igjen frem til neste lørdag. Vekta har ikke rikket seg siden jeg endret livsstilen og jeg trenger aldri å tenke på bikiniformen og det er herlig å alltid føle seg sprek og sunn 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. juni 2013 #10 Skrevet 6. juni 2013 Min suksess kom da jeg begynte å gi faen i hva folk tenker når jeg sier neitakk til søtsaker. Jeg kommer fra en familie hvor hverdagen består av kake, vafler, lefse og brus til kaffen. De har alltid en unnskyldning. Det er jo så fint vær, det er så stygt vær, må kose oss, det er fredag, det er mandag. Da jeg lærte å gjennomskue unnskyldningene og deretter si nei og stå på mitt har livsstilen fulgt etter. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #11 Skrevet 6. juni 2013 Jeg la på meg ti kilo i forbindelse med studier hvor det var mye å gjøre samt alt for mye kosemat med samboeren min. Da jeg begynte å jobbe kuttet jeg ut all ferdigmat, laget alt fra bunnen av, spiste godteri kun i helgene samt at jeg gikk til jobb hver dag (2,5 timer til sammen). Gikk ned fem kilo på den måten. Da det stoppet opp la jeg om til moderat lavkarbo og begynte å trene styrketrening. Nå går vekten sakte, men sikkert nedover. Tror grunnen til at det fungerte så bra er at jeg har tatt meg tid, ikke fokusert på at jeg MÅ ned i vekt hver uke etc. Det har tatt lang tid, men jeg har heller lagt vekt på å finne en livsstil jeg kan leve med, som inkluderer kos i helgene og et varig vekttap. Anonym poster: 450ade2e2a02a299bba037ff9f3b2abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå