Gå til innhold

Noen som er lege her??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!!

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om hvordan det er å være lege. Fordelene og ulempene osv i jobben. Jeg har hatt lenge lyst å studere medisin, men vil gjerne vite litt mer om hvordan selve yrket er før jeg eventuelt søker.

Håper noen svarer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei du!

Selv er jeg medisinstudent.

Jeg føler nesten jeg må fortelle deg at legeyrket er mer, MYE mer, enn bare en jobb. Og man kan ikke rangere yrket heller, inn i antall fordeler og ulemper. Å være lege er et valg på livstid. På grunn av dine kunnskaper, vil du erfare at folk vil fortelle deg ting i kapasitet av at du er lege, også på fritiden. Og når de gjør det, så har du taushetsplikt. Det er et stort ansvar å gå rundt og bære på andres problemer. Hvis du tilfeldigvis er tilstede ved en ulykke, har du plikt til å yte bistand, og du kan bli holdt ansvarlig for den behandlingen du gir, i motsetning til "vanlige mennesker".

Det jeg her prøver å si, er at legeyrket innebærer et meget stort ansvar. På livstid. Selve studiet er langt, og tøft.

Motivasjonen bak enhver legestudent bør etter min mening være "et kall" (ikke nødvendigvis religiøst altså!) med det mener jeg et oppriktig ønske om å hjelpe andre mennesker, og en oppriktig interesse og engasjement i selve faget.

En lege som valgte yrket pga "fordeler" som f.eks statusen, lønnen, makten, anseelsen, og oppmerksomheten, blir sjelden oppfattet av sin pasient, som en dyktig, empatisk, lege. (etter min mening)

Før du søker på studiet, bør du ransake deg selv, ditt eget indre. Hva er viktig for deg, i ditt liv? Hva vil du bruke livet ditt til? Hva er du interessert i?

Lykke til! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...