Gå til innhold

Få barn når man har hjertesykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge vært usikker på om mannen min og jeg skal ha barn. Vi kom vel frem til at vi nok hadde lyst på barn en gang i fremtiden når forholdene lå bedre til rette for det. Men så fikk mannen min nylig diagnosen angina pectoris (hjertekrampe), og min første tanke da var at det er helt utelukket med barn i en sånn situasjon. Jeg vet enda ikke så mye om denne sykdommen, og hvordan den vil påvirke hans liv. Men jeg tenker at det er uansvarlig av oss å sette et barn til verden når han har en hjertesykdom? Er det noen som har tanker om dette?

Anonym poster: e6a6abc465504eaf317af4ed3131eaa6

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Med angina hadde jeg aldri hatt noen betenkeligheter å få barn, hvertfall ikke når det ikke er den "syke" som skal gå gravid.

Går ut i fra at det er en stabil angina, og at de har funnet grunnen til det.?.

Har han blitt blokket og går på medisiner?

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Skrevet

Det er sjendelt at denne lidelsen viser seg før en er midt i livet, minst. For de fleste må det fikses, og etterpå er en så godt som ny.

Angina pectoris er at blodforsyningen til hjertet er for liten. Det kan skyldes trange årer.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke vært bekymra for å få barn når mannen har angina. Denne sykdommen kan han kontrollere ved å leve sunt og da vil han være helt fin.

Angina skyldes ofte forkalkninger i åreveggene, noe som kommer av dårlig kosthold.

Hvis han ikke legger om livsstilen sin så kan angina føre til hjerteinfarkt og gjentatte hjerteinfarkt kan føre til hjertesvikt så det er viktig at han lever et sunt liv

Anonym poster: ac753792ea0b49792c76cab071f70d62

Gjest Gjest
Skrevet

Dere bør gå til fastlegen hans og be om en gjennomgang av grunnlaget for diagnosen og hvordan fremtidsutsiktene vurderes.

Du sier ikke noe om hvor gammel han er, hvilke symptomer han har, hva slags risikofaktorer han har for å få hjertesykdom (røyk, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes, overvekt, tidlig hjertesykdom i familien), om han har vært til utralyd av hjertet eller angiografi eller CT angio hvor blodårene i hjertet vurderes.

Noen ganger kan diagnosen angina settes litt for raskt, hos pasienter med mer uspesfikke smerter i brystet, som også kan skyldes mange andre ting enn hjertesykdom.

Alt i alt bør fastlegen, eventuelt hjertespesialist, forklare dere hvordan din mann ligger an, før dere tar beslutninger om barn/ikke barn. Du bør også tenke gjennom hvordan du vil stille deg i verste fall, om du ønsker å være fungerende alenemor dersom din manns helse skulle bli dårligere og han ikke kan hjelpe til med oppdragelsen, eller i verste fall om hans sykdom skulle bli så alvorlig at livet hans blir kortere enn forventet.

Mange kan få barn med angina, også kvinner som må gjennom svangerskap og fødsel, men man må få de medisinske fakta på bordet slik at dere vet hva dere må ta hensyn til i valget.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Diagnosen er sikker. Han har vært til kardiolog og fått undersøkt hjertet med ultralyd. Han har veldig trange årer, og skal utredes videre. Det har vært hjertesykdom i hans familie. Han er nå 39 år gammel, og har nok noen risikofaktorer i forhold til overvekt og stillesittende arbeid.

Anonym poster: 77db7d582cce2d566990eee5d99f5144

AnonymBruker
Skrevet

Postet litt for raskt i sted. Han lever et lite aktivt liv, og vi kan nok med fordel spise mer sunn mat. Han har til tider veldig hyppige og kraftige smerter ved anstrengelse, med det hjelper ofte med nitroglyserin.

Anonym poster: 77db7d582cce2d566990eee5d99f5144

Skrevet

Eg ville ikkje valgt barnløshet i denne situasjonen. Men eg ville sjølvsagt venta til mannens situasjon var avklart (?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...