Gå til innhold

empati/sympati

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen gi meg en ordentlig forklaring på hva som er forskjellen på empati og sympati? Har prøvd å google litt, men jeg klarer ikke helt å skille mellom de..

:)

Anonym poster: fd5dfb5ba4c1f84475c07f8f3c07a376

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Emptati - man klarer å sette seg inn i situasjonen til en person.

Sympati - man syns synd på en person.

Anonym poster: 38f65d8b0648f44a19fd84a05f5861c4

• Liker 2
Skrevet

Empati er å kunne sette seg inn i andres situasjon, føle det de føler og forstå hvorfor andre handler/føler/tenker som de gjør, sympati er å synes synd på andre, ha medfølelse med dem. Jeg vil si de to gjerne leder til hverandre.

Gjest Sakone
Skrevet

Empati er en positiv ting. Det er medmennskelighet. Det handler om å løfte opp andre. Vise omtanke.

Sympati er en negativ ting. Det handler om å presse hverandre lenger ned i gjørma. Ala, en venninnegjeng hvor en av de har gjort det slutt med typen, og ala kommer, stakkar deg, og prater dritt, og alt ender med at man havner lenger ned enn man var.

Dette er min frie tolkning ^^ For meg er empati det motsatte av sympati. Det ene løfter, det andre synker.

• Liker 1
Skrevet

Sympati er en negativ ting. Det handler om å presse hverandre lenger ned i gjørma. Ala, en venninnegjeng hvor en av de har gjort det slutt med typen, og ala kommer, stakkar deg, og prater dritt, og alt ender med at man havner lenger ned enn man var.

Det du kaller sympati er egentlig å være passiv aggressiv. :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere - nå ble jeg mye klokere her jeg sitter :)

Sakone: Jeg kan ikke si meg helt enig med deg når det kommer til det å ha sympati for andre, men så er jo det din frie tolkning som du selv sier. Hvis man bruker sympati på den måten som du beskriver, så er jo selvsagt negativt.

• Liker 2
Gjest Sakone
Skrevet

Tusen takk dere - nå ble jeg mye klokere her jeg sitter :)

Sakone: Jeg kan ikke si meg helt enig med deg når det kommer til det å ha sympati for andre, men så er jo det din frie tolkning som du selv sier. Hvis man bruker sympati på den måten som du beskriver, så er jo selvsagt negativt.

Det som er med sympati. Det er en form for medfølelse. Man føler det andre mennesket, lever oss inn i hvordan den personen har det, og kommer med "velmenede" ord som "stakkars deg" osv. Blant venner så betror man seg til hverandre, med all mulig drit, og man er "sympatisk" mot den andre part. Dette avler bare negativitet. Man ender opp med og bli tom og sliten. Man bekymrer seg over andre bekymringer, og man ender opp i en forferdelig negativ sirkel hvor ingen kommer godt ut av det.

I stedet bør alle mennesker vise empati.Det betyr å se hele mennesket, en forståelse for situasjonen, løfte opp personen, i motsetning til det som skjer ved bruk av sympati.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I stedet bør alle mennesker vise empati.Det betyr å se hele mennesket, en forståelse for situasjonen, løfte opp personen, i motsetning til det som skjer ved bruk av sympati.

Jeg tror jeg misforsto deg veldig, beklager. Per definisjon kan en vel egentlig bare vise empati i samtaler, altså ved måten man kommenterer eller stiller spørsmål? Å gi en trøstende klem er gjerne et uttrykk for sympati, å si at man kondolerer eller er trist på andres vegne er uttrykk for sympati, ingen av disse er vel negative?

Endret av Platitude
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er med sympati. Det er en form for medfølelse. Man føler det andre mennesket, lever oss inn i hvordan den personen har det, og kommer med "velmenede" ord som "stakkars deg" osv. Blant venner så betror man seg til hverandre, med all mulig drit, og man er "sympatisk" mot den andre part. Dette avler bare negativitet. Man ender opp med og bli tom og sliten. Man bekymrer seg over andre bekymringer, og man ender opp i en forferdelig negativ sirkel hvor ingen kommer godt ut av det.

Empati er evnen til å sette seg inn i andres situasjon, mens sympati er å vise forståelse og medfølelse for andre. En kan være empatisk uten å være sympatisk. Psykopater er som regel empatiske (de forstår andre og deres situasjon), men de har null sympati for andre mennesker.

Anonym poster: 327cf5ee9881dace2956d4023ffcc7a8

• Liker 3
Gjest Sakone
Skrevet

Empati er evnen til å sette seg inn i andres situasjon, mens sympati er å vise forståelse og medfølelse for andre. En kan være empatisk uten å være sympatisk. Psykopater er som regel empatiske (de forstår andre og deres situasjon), men de har null sympati for andre mennesker.

Jeg er veldig uenig med deg i det^^ Men jeg har nå sagt mitt syn, så får andre legge hva de vil i begrepene. Uansett var budskapet mitt at folk bør tenke litt annerledes rundt folk ^^

Skrevet

Jeg er veldig uenig med deg i det^^ Men jeg har nå sagt mitt syn, så får andre legge hva de vil i begrepene. Uansett var budskapet mitt at folk bør tenke litt annerledes rundt folk ^^

Det har ikke noe med hvordan man tolker ordene, det er faktisk en definisjon.

Empati kommer av det greske ordet empatheia, som kan oversettes med samfølelse eller innlevelse. Å være empatisk betyr at man har evne til å sette seg inn i et annet menneskes opplevelser og reaksjoner

Sympati (fra Gresk sympatheia) er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. Sympati er en emosjonell samhørighetsfølelse.

• Liker 1
Gjest Sakone
Skrevet

Det har ikke noe med hvordan man tolker ordene, det er faktisk en definisjon.

Empati kommer av det greske ordet empatheia, som kan oversettes med samfølelse eller innlevelse. Å være empatisk betyr at man har evne til å sette seg inn i et annet menneskes opplevelser og reaksjoner

Sympati (fra Gresk sympatheia) er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. Sympati er en emosjonell samhørighetsfølelse.

Nå var det jo de definisjonene jeg benyttet da.

Skrevet

Empati er evnen til å sette seg inn i andres situasjon, mens sympati er å vise forståelse og medfølelse for andre. En kan være empatisk uten å være sympatisk.Psykopater er som regel empatiske (de forstår andre og deres situasjon), men de har null sympati for andre mennesker.

Det er omvendt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Empati begrenses vel til det man føler inni seg, og sympati er ofte måten man viser sin empati på, i form av ord og handling. Man selvfølgelig være bare det ene uten å være det andre.

Anonym poster: 535681af12f1936e444e5969ea3ba8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...