Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg koker opp havregrøt, hvor lenge er den holdbar i kjøleskapet?

Tenker da selvfølgelig å tilsette mme når den skal brukes.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, må alltid være fersk!

Anonym poster: d0cc641b2645a147c3e1e6cf35379e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med det? Det tar jo tre minutter å tilberede havregrøt i mikroen.

Anonym poster: 40117f44f65fd92dfb88e6cdacf4fbbb

• Liker 1
Skrevet

Hva er vitsen med det? Det tar jo tre minutter å tilberede havregrøt i mikroen.

Anonym poster: 40117f44f65fd92dfb88e6cdacf4fbbb

Man er ikke alltid i nærheten av en mikro ;)

Skrevet

Nei, må alltid være fersk!

Hva er grunnen til det egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Tar vel like lang tid p varme igjen som å koke en ny? Særlig om man ikke har mikro.

Det finnes ferdiggrøt på glass.

Anonym poster: 7ad4394ddf2309f311fc08943843dcdf

• Liker 1
Skrevet

Tar vel like lang tid p varme igjen som å koke en ny? Særlig om man ikke har mikro.

Det finnes ferdiggrøt på glass.

Poenget med å lage grøt selv er jo å unngå ferdiggrøt....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenget med å lage grøt selv er jo å unngå ferdiggrøt....

Tilsetter man først mme i grøten forsvinner det meste av poenget med å unngå ferdiggrøten mener nå jeg. Gir mme selv så det er ikke ment som å dømme det, men mesteparten av det negative med kjøpegrøten er jo nettopp det samme som er i mme. Evnt bruker man Holle sine ferdiggrøter uten melk og sukker som går på et vips å lage, om man først skal ha i mme uansett

Skrevet

Tror kanskje ville prøvd å lage opp litt ekstra og prøvesmake selv hvordan den utvikler seg. Vet ikke hvordan det går med næringa, men det er nok ikke farlig så lenge den smaker greit?

Når det er sagt foretrekker jeg fersk grøt, og ville laget det til barnet også.

I situasjoner hvor det var vanskelig å koke grøt hadde jeg heller brukt Holle havregrøt enn å lage for flere dager tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Næringen er det viktigste. Du må derfor lage ny hver gang.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Nei, grøt bør serveres ferskt.

Så får du heller ha en pakke med kjøpegrøt stående til slike situasjoner, eller smøre med en skive i stedet når dere skal på farten.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du lager havregrøt av store havregryn ser jeg ingen problemer med å la den stå til kvelden etter. Kornvarer trenger egentlig å bløtlegges, så i mine øyne er et døgn gammel havregrøt mer næringsrik enn "fersk" havregrøt.

Her i huset maler jeg selv store havregryn til grovmel i blenderen. Så setter jeg ønsket mengde havremel i bløt i smørsmelteren fra om morgenen.

Mange idrettsfolk bløtlegger havren i melk i kjøleskap for å ha den klar til koking morgenen etter.

Helsesentre bløtlegger kornet de skal bake brød på et halvt døgn tidligere.

Så jeg skjønner ikke hvorfor noen her finner dekning for å påstå at næringsverdien er best i havregryn som ikke er bløtlagt.

• Liker 4
Skrevet

Havregrøt til baby kan oppbevares i kjøleskap i maks 3 døgn, og i tillegg er det lurt å bløtlegge havregryn/havremel i noen timer eller over natten sammen med litt hvete for å gjøre jernet mest mulig tilgjengelig. I forhold til jerninntak er det også lurt med samtidig inntak av c-vitamin, f.eks ved å tilsette c-vitaminrik frukt i grøten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar. Men dette ser ikke ut til å bli ett problem likevell, babyen min liker ikke hjemmelaget grøt visst. Har dere noen tips? Har kokt opp finmalt havregryn med vann, og tilsatt mme og en fruktmos hun liker. Men hun blir ganske så sint når jeg gir henne denne grøten. Kjøpegrøt går ned på høykant.

Endret av Nerine_
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men dette ser i.kikke ut til å bli ett problem likevell, babyen min liker ikke hjemmelaget grøt visst. Har dere noen tips? Har kokt opp finmalt havregryn med vann, og tilsatt mme og en fruktmos hun liker. Men hun blir ganske så sint når jeg gir henne denne grøten. Kjøpegrøt går ned på høykant.

Da hadde jeg gitt kjøpegrøt, så lenge du bruker mme er det mindre forskjell på ferdig og kjøpegrøt siden det meste som er negativt i ferdiggrøten er det samme som er i mme. Du kan og teste ut Holle sin havregrøt og se om hun liker den. Du kan også evnt blande ferdiggrøt og hjemmegrøt og så blande i mindre og mindre ferdiggrøt og se om hun venner seg til smaken.

Anonymous poster hash: 7ad43...cdf

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg gitt kjøpegrøt, så lenge du bruker mme er det mindre forskjell på ferdig og kjøpegrøt siden det meste som er negativt i ferdiggrøten er det _ som er i mme. Du kan og teste ut Holle sin havregrøt og se om hun liker den. Du kan også evnt blande ferdiggrøt og hjemmegrøt og så blande i mindre og mindre ferdiggrøt og se om hun venner seg til smaken.

Oi, ble noe feil med siteringen der gitt

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er bare å forsøke å gi det noen ganger. Trenger nok bare litt tid til å vende seg til smaken ;)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Det er bare å forsøke å gi det noen ganger. Trenger nok bare litt tid til å vende seg til smaken ;)

Skrevet

Hvor gammel er barnet? Det kan være noe ned konsistensen. Bare prøv flere ganger.

Skrevet

Hvor gammel er barnet? Det kan være noe ned konsistensen. Bare prøv flere ganger.

6 mnd. Men jeg har gjort om havregrynen til mel omtrent, så den er ikke noe mer klumpete enn kjøpegrøten. Tror kankje problemet er at havregrøt blir litt seig og limaktig. Noe jeg kan gjøre for å unngå det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...