AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Har vært gravid og fullført et svangerskap før, men det er mange år siden og jeg husker ikke hvordan det var. Men mensen er ikke kommet, er gått to uker over tiden, er kvalm, kaster opp og like etter går kvalmen over, og har ikke følt pms (vann i kroppen og.lign). Hvor mye koster en test og hvor sikker er den? Kan jeg få det gratis hos legen? Jeg kastet opp på en utecafe i ettermiddag foran alle vennene mine. Har kastet opp i tre dager, er ca 3 uker gravid hvis det er tilfelle at jeg er det. Hvordan gå frem nå? Jeg vil ta abort. Det er udiskutabelt. Barnefaren vil ikke stille opp og jeg har ikke spurt han, men jeg er ca 45 år og ser ingen annen løsning. Har hørt om kjemisk abort, men hvordan kan man reagere på det? har kun gitt det til bikkjer og de ble spinn gale etterpå. Jeg har ikke mulighet til å bære frem et barn. Dessuten går jeg på medisiner som vil påvirke et foster. Vær så snill, ønsker kun saklige svar. Anonym poster: 7bb08da75fe80c874a7b38a7c21d8cbd
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 For det første mener du nok 5 uker på vei om du er to uker over forventet mens. Tester koster en hundrelapp eller du kan levere urinprøve hos legen, koster rundt hundre det også. Hvor i landet bor du? Du kan ringe direkte til sykehuset og avtale time hos gynekologisk poliklinikk. Hvis du ønsker medisinsk abort får du først en tablett der som stopper graviditeten, så får du med deg fire stikkpiller og noen paralgin forte + et par kvalmedempende stikkpiller. Stikkpillene setter du selv inn og aborten starter etter ca en time. Det hele varer 4-6 timer, for meg varte det i åtte timer men ifølge sykepleieren var jeg en av 25 som opplevde dette og med tilhørende vanvittige smerter. Mao pleier det å være mye mindre smertefullt for de fleste, mange sover seg faktisk gjennom hele greia. Det hadde aldri jeg greid. Anonym poster: ef25f3bde04ea9c131603b84255d4556
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Og glemte å legge til mitt aller viktigste poeng, mtp din alder kan det være overgangsalderen som er i gang. Anonym poster: ef25f3bde04ea9c131603b84255d4556
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Og glemte å legge til mitt aller viktigste poeng, mtp din alder kan det være overgangsalderen som er i gang. Anonym poster: ef25f3bde04ea9c131603b84255d4556 Tror ikke det er overgangsalderen. For to måneder siden sjekket jeg hormon-nivået og det antydet at jeg var fullt fruktbar. Jeg gjorde det i en annen sammenheng. Men det kan hende det er stress som påvirker dette også? Takk for svar. Men må man ta hormonell abort? Er det ikke valgfrihet? Ingen av alternativene er noe jeg liker, men jeg kan ikke ta ansvar for et barn og i og med at jeg går på medisiner vil det kanskje og med stor sannsynlighet ha skadet evt. et foster. Jeg kunne valgt å fullføre et svangerskap og adoptert barnet bort, men ikke i dette tilfellet. Jeg har ikke lyst å google og søke på hvor i utviklingen fosteret er, gjorde det når jeg var gravid og den gang fullførte svangerskapet. Det er bare en ting å gjøre, få det raskest mulig overstått. Men likevel, hvis jeg var ung ville jeg ønsket et barn velkommen og tenkt at alt ville ordnet seg. Jeg er ikke mer enn fire uker hvis jeg gravid. Dette er vel en hastesak? TS Anonym poster: 7bb08da75fe80c874a7b38a7c21d8cbd
Fim Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 1) Med egenandelen du må ut med for en legetime vil det nok koste omtrent det samme å graviditetsteste hos legen, som det koster å kjøpe en på apoteket. Testene er veldig sikre, spesielt når man er så langt over forventet mensdato som du er. Du kan evnt. bestille fra billige-tester.no, det tar bare et par dager å få dem i posten, og de er ikke noe dårligere enn de du får på apoteket. På den annen side,siden du vet at du skal ta abort hvis du er gravid kan det jo være greit å gå til legen uansett: Er du gravid, kan han henvise deg rett til riktig instans, og er du ikke kan dere forsøke å finne ut hvorfor du kaster opp så mye. 2) Ang. uker: Det er vanlig konvensjon å telle uker fra første dag i siste mens. Gitt en syklus på ca 4 uker blir du befruktet rundt slutten av uke 2, med denne tellemåten. Hvis du er to uker over forventet mens (og gravid) er du da ca 6 uker på vei (som sagt, hvis syklusen din er på ca 4 uker). Grensen for abort er 12 uker, så du har god tid til å få ordnet opp i dette, ingen grunn til panikk! 3) Medisinsk vs. kirurgisk abort: Her står det litt om medisinsk abort - det er langt den vanligste formen. http://nhi.no/sykdommer/kvinne/abort/medikamentell-abort-5622.html?page=1 Hvis du googler kommer det opp mange forumdiskusjoner om hva som er best/verst, og det er delte meninger. Det virker som medisinsk er mer smertefullt, mens kirurgisk oppleves som en større psykisk belastning. Disse tingene vil være individuelt, men du vil få råd om dette når du oppsøker helsepersonell, og hvis du har sterke grunner til å ikke ville ta medisinsk abort går det nok fint å få kirurgisk.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Jeg er ikke mer enn fire uker hvis jeg gravid. Dette er vel en hastesak? TS Anonym poster: 7bb08da75fe80c874a7b38a7c21d8cbd Du får uansett ikke ta abort før du er seks uker på vei. Da kan du ta medisinsk. Kirurgisk må du vente med til etter syv uker, dette kontrollerer de når de undersøker deg på sykehuset. Min anbefaling er at du setter deg inn i begge metodene og om du velger medisinsk abort, ta masse smertestillende for det kan være utrolig vondt. Det kan også føles som en menstruasjon. Du trenger ingen henvisning fra lege for å ringe direkte til sykehuset, så kjapp deg og kjøp en test om du er stressa. Da får du svar. Men som nevnt, du må være seks uker på vei før de setter opp time. Jeg ringte da jeg var fem uker på vei og fikk da time en uke etterpå. Jeg tok aldri test engang, har vært gravid før så jeg kjente igjen alle symptomene veldig fort. Men i ditt tilfelle er det nok lurt å ta en test for å være sikker, siden du også godt kan være kommet i overgangsalderen. Anonym poster: ef25f3bde04ea9c131603b84255d4556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå