Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på utkikk etter en bil til mine foreldre, som tidligere kun har kjørt japanske drittbiler. De er nå på jakt etter noe annet, og har sett på Volkswagen (Passat) og BMW (3-serie). Vi har funnet to biler, én av hvert merke, som er ganske like mtp kjørelengde, pris, størrelse osv. Men, så mener foreldrene mine at de bør velge VW fordi de har hørt at det er så mye dyrere å reaprerere BMW'er dersom det skulle bli nødvendig.

Stemmer det? At det er mye dyrere å reparere BMW'er enn Volkswagen o.l.?

Anonym poster: a031621781c0fbefe9ec82817e5d7d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BMW har syke delepriser,så ja

Gjest Audiot
Skrevet

BMW er endel dyrere å fikse ja, men litt avhengig av årsmodell på begge bilene er det nok generelt mer feil på Passat.

Skrevet

Det varierer HELT på hva motor bilen har, og ikke minst om Passaten er en Syncro. Jeg hadde ikke rørt i noe av det med ildtang, min siste BMW hadde så mye feil at forhandler valgte kondemnere bilen fordi det ble for dyrt å fikse den. Den var ikke spesielt gammel, og den var ikke spesielt billig heller. Så jeg vet ikke, jeg ville heller funnet en bedre japansk bil, gitt.

Skrevet

- Begge biler har MASSE småfeil hele tiden. Bmw scorer riktignok høyere på driftsikkerhet

- Det finnes kjedeligere biler enn VW, men VW scorer ikke høyt på morsomme biler som er gode å kjøre

- BMW er et premiummerke. Det vil si at alt er mer eksklusivt, og det er fort dyrere.

- BMW har kvalitet. Det er noe helt annet å sette seg inn i en BMW enn i en VW.

- Tenker foreldrene dine at det kan bli dyrt, bør de fortsette å kjøre japanske biler. Ingen av dem er spesielt billige.

- VW er sugen på kundebehandling, BMW er bedre.

- BMW ser 10 ganger bedre ut enn VW generelt. En 3-serie vs en passat utseendemessig er to forskjellige planeter

- BMW har 50/50 vektfordeling, noe som bidrar til gode kjøreegenskaper.

Er bmwen samme årsmodell og med alt det samme utstyret? Kunne jo kanskje postet de her da?

En 3-serie er mindre enn en passat btw

Ok, nå skal jeg fortelle hvor mine meninger har grobunn fra.

Min forrige bil het VW passat 3b. Min stefar har jobbet i VW siden han var 18 år, og jeg selv har vært en fan av VW.

Min nåværende bil heter BMW 320D e46 touring. Og jeg konverterte (alt for sent) til å bli en fan av BMW.

Når det gjelder Passaten har den en tung historie når det gjelder feil. Ikke bare den årsmodellen jeg hadde, men de fleste.

Så har man vurderingen bakhjulstrekk/forhjulstrekk med mindre det er snakk om 4x4

For min del ville passaten vært utelukket om jeg allerede hadde vurdert en 3-serie.

AnonymBruker
Skrevet

Må bare riste oppgitt på hodet av at VAG-haterne klarer å karre seg inn på KG også....

Makan til svada skal man lete lenge etter. VW er Norges mest solgte bil. Det hadde de ikke klart å være år etter år, hvis de var så dårlige som noen over her skal ha det til.

Så fort noen har eid en bil med problemer (som alle merker kan ha), eller har hørt om noen som har hatt trøbbel, så gjelder plutselig dette for alle biler av samme merke. Hvem vet hvordan disse bilene er kjørt og behandlet? Noen klarer å ødelegge alt de tar i.

Ingen biler er feilfri, selv ikke Japansk selv om noen skal ha det til det. Vet selv om flere som har hatt store og dyre kostnader på sine Toyota'er, men det er vel ikke det samme som at alt fra Toyota er møkk!

Passat er en generelt bra bil, litt avhengig av årsmodell og km.stand.

Sjekk historien på bilen, at servicer er fulgt, registerreim byttet hvis det er en litt eldre bil, og sjekk at km.standen stemmer, tidligere skader, osv.

Jeg vil vel tro at man får en nyere Passat med lavere km.stand enn en BMW, som nevnt over her er i "premium-klassen" så man betaler litt mer for merket i grillen.

Det snakkes over her om vektfordeling 50/50 og kjøreegenskaper. Til normal kjøring har dette 0 å si. Skal man kjøre på bane, eller liker å risikere lappen på svingete veier, ja så er nok en BMW spenstigere å kjøre enn en Passat.

Når det kommer til glatte uforutsigbare Norske veier, er Passat overlegen. BMW er en kjelke i forhold. Det er ikke uvanlig å se en BMW som står fast på glatta. Har selv dratt opp et par bortenfor her jeg bor.

Dette med bil vil alltid bunne ut i smak og behag. Prøv begge to, og se hvem de liker best, og hvem som passer til deres behov. Ikke hør på "besserwissere" som uttaler seg om hvem bil som er "best". Da tror jeg du blir mer gal, enn klok.

Anonym poster: bdd1f2ca1828da005e16487b8d00c486

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Kan si litt mer om hvilket behov de har:

- De må ha en bil som takler norsk veistandard. Svingete veier, dårlig asfalt, glatt veibane o.l. (Typisk norsk værforhold)

- Bilen kommer til å bli brukt daglig til pendling til og fra jobb, som er en daglig strekning på 10 mil.

Ellers har de ikke noen særlige preferanser. Men de har sett seg lei på japanske biler. De har tidligere hatt Volvo, så det er også en het kandidat.

Finner ikke den VW de så på, men her er linken til den ene BMW'en de snuser på:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41957020

Anonym poster: a031621781c0fbefe9ec82817e5d7d08

Skrevet

Må bare riste oppgitt på hodet av at VAG-haterne klarer å karre seg inn på KG også....

Makan til svada skal man lete lenge etter. VW er Norges mest solgte bil. Det hadde de ikke klart å være år etter år, hvis de var så dårlige som noen over her skal ha det til.

Så fort noen har eid en bil med problemer (som alle merker kan ha), eller har hørt om noen som har hatt trøbbel, så gjelder plutselig dette for alle biler av samme merke. Hvem vet hvordan disse bilene er kjørt og behandlet? Noen klarer å ødelegge alt de tar i.

Ingen biler er feilfri, selv ikke Japansk selv om noen skal ha det til det. Vet selv om flere som har hatt store og dyre kostnader på sine Toyota'er, men det er vel ikke det samme som at alt fra Toyota er møkk!

Sjekk historien på bilen, at servicer er fulgt, registerreim byttet hvis det er en litt eldre bil, og sjekk at km.standen stemmer, tidligere skader, osv.

Jeg vil vel tro at man får en nyere Passat med lavere km.stand enn en BMW, som nevnt over her er i "premium-klassen" så man betaler litt mer for merket i grillen.

Det snakkes over her om vektfordeling 50/50 og kjøreegenskaper. Til normal kjøring har dette 0 å si. Skal man kjøre på bane, eller liker å risikere lappen på svingete veier, ja så er nok en BMW spenstigere å kjøre enn en Passat.

Når det kommer til glatte uforutsigbare Norske veier, er Passat overlegen. BMW er en kjelke i forhold. Det er ikke uvanlig å se en BMW som står fast på glatta. Har selv dratt opp et par bortenfor her jeg bor.

Dette med bil vil alltid bunne ut i smak og behag. Prøv begge to, og se hvem de liker best, og hvem som passer til deres behov. Ikke hør på "besserwissere" som uttaler seg om hvem bil som er "best". Da tror jeg du blir mer gal, enn klok.

jeg skal illustrere noe.

601268_10151680166276605_271757170_n.jpg

den unge lovende mannen til venstre i bildet er meg. bildet er tatt på et audi/vw-merkeverksted i nordnorge. mannen til høyre er et nært familiemedlem og hadde sterke interesser i akkurat dette verkstedet/butikken, og jeg har jobbet mange sommere der oppe for ham. jeg er vokst opp i det verkstedet, kan flere av VAG-modellene på fingertuppene.

jeg synes det er drastisk å kalle meg selv vag-hater, men jeg vedgår at jeg misliker dem sterkt. for noen få år siden var jeg idiot, fikk et utrolig godt tilbud på en passat, og kjøpte denne. flett ny. det var en veldig bra passat, men en forferdelig bil. jeg er det seneste medlemmet i familien som har kjørt vw, ingen andre gjør det - og det er jo litt besynderlig når vi får så gode priser på dem som vi gjør?

hva kjører jeg? jo, mazda. de funker. så driter jeg i dette "premium-merket".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg skal illustrere noe.

den unge lovende mannen til venstre i bildet er meg. bildet er tatt på et audi/vw-merkeverksted i nordnorge. mannen til høyre er et nært familiemedlem og hadde sterke interesser i akkurat dette verkstedet/butikken, og jeg har jobbet mange sommere der oppe for ham. jeg er vokst opp i det verkstedet, kan flere av VAG-modellene på fingertuppene.

jeg synes det er drastisk å kalle meg selv vag-hater, men jeg vedgår at jeg misliker dem sterkt. for noen få år siden var jeg idiot, fikk et utrolig godt tilbud på en passat, og kjøpte denne. flett ny. det var en veldig bra passat, men en forferdelig bil. jeg er det seneste medlemmet i familien som har kjørt vw, ingen andre gjør det - og det er jo litt besynderlig når vi får så gode priser på dem som vi gjør?

Det finnes antageligvis samme eksempler av folk som har jobbet på verksteder for BMW, Mazda, Opel osv. Din er erfaring er ikke ensbetydene med at et bilmerke er dårlig.

Hvorfor tror du VW selger så mye bil?? Tror du folk, år etter år, kjøper dette merket hvis det er så forferdelig dårlig? Jeg velger å tro at folk ikke er så dumme.

Sikkert noen som har noen forferdelige historier om Mazda også, og som advarer andre på det sterkeste mot merket.

Nei, kjøp den bilen dere selv liker, TS. Å spørre på et forum gjør deg nok bare forvirret. VW, BMV eller Volvo. Dere får sikkert en god bil uansett.

Smaken er jo som baken til syvende og sist....

Skrevet

http://www.smartepenger.no/faktabank/bilokonomi/1637-naf-stoppstatistikk

Oi, der var visst 3-serie milevis bak Passat i stopp-statistikk gitt.

http://www.nettavisen.no/motor/article989441.ece

"mest solgt bil" og "mest søkt på" er ganske ubrukelig statistikk da det er nordmannen som kjøper det alle andre har (mest solgte bil) og søker etter noe "mer" (mest søkt på finn)

Ja, for noen er det sånn. I denne tråden har vi prøvd å vinkle det litt annerledes, selv om du ikke forstod det.

Nei. Spør du meg er det bedre kvalitet på mange tyske biler, da gjennomsnittalder på eierne av japseblekk ofte er mye høyere enn de populære tyske bilene.

Tyske biler har også mye mer elektronikk som kan gå til helvete hvor japsene bare slenger inn det som alltid har funket, og driter i design bare det funker. Noe som resulterer i mindre feil.

Mens tyskerne utforsker nye systemer til enhver tid. Mer sensorer = større sannsynlighet for feil.

Dette er noe som gjelder de fleste tyske biler. De er "generelt gode", men man må obviously sjekke alt det du nevner på alle biler man kjøper.

Jepp, det stemmer. En kamerat har en veldig kjip 2007 modell passat, og jeg har en 2004 modell bmw med alt utstyr. Jeg betalte 20 000 mindre. Tar vi med verkstedkostnadene hans kontra mine snakker vi kanskje 100 000 kroner dyrere for hans bil. Begge har hatt bilene 1 1/2 år. Men, som du sier er det umulig å vite hvordan bilen er holdt.

Hvis du trur at man bare betaler mer for merket for bmw, er det egentlig du som er "hateren" her, og den ignorante. Og den som er besserwisseren i dette tilfellet.

Igjen er du besserwisseren. Trur du virkelig man bare har bruk for vektfordelingen på bane eller svingete veier i høy hastighet?

Kjelke kan du være selv. Jeg vil heller ha kontroll på bilen med drift bak enn at bilen bare skjener fremover i glatte svinger. Vanskelig å forklare for en som tydelighvis ikke har kjørt så mye bakhjulsstrekk. Med en bil som har mye vekt foran, får man noe som heter understyring. Noe som ikke er morsomt på mange norske veier selv i fartsgrensen.

Det er ikke uvanlig å se en bmw med DÅRLIGE vinterdekk stå fast på glatta. Her må man beregne å ha nye dekk oftere enn med forhjulstrekk. Og nettopp her kommer vektfordelingen inn igjen, som du trudde bare var for sportslige egenskaper. Det er nettopp for å få bedre feste på glatte veier.

Du kan jo spørre deg selv hvorfor flere og flere nordmenn velger bmw selv om du drar opp aldri så mange bmwer fra grøfta.

Det er du som er besserwisseren her og gjør TS gal

Btw, jeg er ikke vag-hater. Er medlem av VACN og har en Golf 1 som jeg koser meg med. Men, fortsetter nok å kjøre bmw som bruksbil så lenge jeg kan betale for det.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.smartepen...stoppstatistikk

http://www.nettavise...ticle989441.ece

"mest solgt bil" og "mest søkt på" er ganske ubrukelig statistikk da det er nordmannen som kjøper det alle andre har (mest solgte bil) og søker etter noe "mer" (mest søkt på finn)

Ja, for noen er det sånn. I denne tråden har vi prøvd å vinkle det litt annerledes, selv om du ikke forstod det.

Nei. Spør du meg er det bedre kvalitet på mange tyske biler, da gjennomsnittalder på eierne av japseblekk ofte er mye høyere enn de populære tyske bilene.

Tyske biler har også mye mer elektronikk som kan gå til helvete hvor japsene bare slenger inn det som alltid har funket, og driter i design bare det funker. Noe som resulterer i mindre feil.

Mens tyskerne utforsker nye systemer til enhver tid. Mer sensorer = større sannsynlighet for feil.

Dette er noe som gjelder de fleste tyske biler. De er "generelt gode", men man må obviously sjekke alt det du nevner på alle biler man kjøper.

Jepp, det stemmer. En kamerat har en veldig kjip 2007 modell passat, og jeg har en 2004 modell bmw med alt utstyr. Jeg betalte 20 000 mindre. Tar vi med verkstedkostnadene hans kontra mine snakker vi kanskje 100 000 kroner dyrere for hans bil. Begge har hatt bilene 1 1/2 år. Men, som du sier er det umulig å vite hvordan bilen er holdt.

Hvis du trur at man bare betaler mer for merket for bmw, er det egentlig du som er "hateren" her, og den ignorante. Og den som er besserwisseren i dette tilfellet.

Igjen er du besserwisseren. Trur du virkelig man bare har bruk for vektfordelingen på bane eller svingete veier i høy hastighet?

Kjelke kan du være selv. Jeg vil heller ha kontroll på bilen med drift bak enn at bilen bare skjener fremover i glatte svinger. Vanskelig å forklare for en som tydelighvis ikke har kjørt så mye bakhjulsstrekk. Med en bil som har mye vekt foran, får man noe som heter understyring. Noe som ikke er morsomt på mange norske veier selv i fartsgrensen.

Det er ikke uvanlig å se en bmw med DÅRLIGE vinterdekk stå fast på glatta. Her må man beregne å ha nye dekk oftere enn med forhjulstrekk. Og nettopp her kommer vektfordelingen inn igjen, som du trudde bare var for sportslige egenskaper. Det er nettopp for å få bedre feste på glatte veier.

Du kan jo spørre deg selv hvorfor flere og flere nordmenn velger bmw selv om du drar opp aldri så mange bmwer fra grøfta.

Btw, jeg er ikke vag-hater. Er medlem av VACN og har en Golf 1 som jeg koser meg med. Men, fortsetter nok å kjøre bmw som bruksbil så lenge jeg kan betale for det.

Skulle gjerne gitt deg et utfyllende svar tilbake, men noe sier meg at du ikke vill forstå det heller.

Kos deg videre med den gamle BMW'en din. En slik diskusjon som dette kommer vi ikke noe videre med, det blir vel som å diskutere om faren min er sterkere enn faren din....

Igjen til TS; Prøvekjør de forskjellige bilene dere er interessert i, og velg den DERE liker best.

Hilsen "besserwisseren" som gjerne skulle anbefalt bilmerket jeg selv kjører for den er best osv, osv ;)

Skrevet

jeg skal illustrere noe.

Hei, jeg kjenner en som kjøpote seg fabrikkny Mazda 6 i 2007, i 2009 ble den hellakkert pga gjennomrusting :) i 2010 ble bakluken byttet pga gjennomrusting :) i 2011 ble alle dører byttet pga gjennomrusting :) JA LØP Å KJØP MAZDA

Skrevet (endret)

http://www.smartepenger.no/faktabank/bilokonomi/1637-naf-stoppstatistikk

http://www.nettavisen.no/motor/article989441.ece

Hvem vil vel kjøre rundt i en bil som har brukt bildet av ei søppelbøtte når de designet grillen...

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=17482.0 Kun for illustrasjon, jeg er ingen MB entusiast

Endret av Bjørn88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...