Gå til innhold

Hvor lenge skal jeg holde graviditeten hennes hemmelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg er gravid, og jeg er selvfølgelig veldig glad på hennes vegne, men jeg trenger å høre deres meninger om en sak.

Hun har ikke fortalt det til et par stykker i venninnegjengen vår. Hun ene har aldri tid til å være med oss når vi inviterer henne med på ting, så sant å si kan hun kanskje ikke regnes som en del av gjengen lenger. Hun andre studerer i en annen by.

Hun som er gravid mener det ikke er naturlig å ringe dem for å fortelle det. For hun har forsøkt å få til å treffes hun som bor i samme by som oss, og hun har ringt venninnen i den andre byen. Hun har forsøkt en eneste gang å få kontakt med dem begge, og de kunne jo ikke vite at hun skulle fortelle at hun var gravid.

Så det jeg lurer på er om det er skikkelig fælt av meg om jeg forteller dette til de andre? Jeg har ikke tenkt å ringe dem og si det, men om vi tilfeldigvis snakker om venninnen vår og hvordan det går med henne? Jeg synes det begynner å bli unaturlig at det ikke vet om det, og det kan ikke være en hemmelighet i en evighet heller.

Anonym poster: 80161ba60e527aaac2510c5318fc6e27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke din plass å viderebringe den nyheten uten hennes ønske, så det lar du være med :)

Det er ingenting annet å si enn det.

Derimot kan du jo si til venninnen til at de begynner å bli rart å svare på hvordan det går med deg, fordi du føler du må lyve.

Gitt at hun har gått vel og godt over en 3-4 måneder da, mange venter jo helt til etter ultralyd i uke 18 på å annonsere nyheten.

Anonym poster: b234c10da41b6348cbadeea33a9ee4b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du så egoistisk at du virkelig ikke unner vennina di å fortelle om sin egen graviditet?? DU må gjøre til tross for at hun har bedt deg la være å si noe

Anonym poster: 319a04044480d9ac07e0b65f0e6b81f6

• Liker 3
Gjest Carla H.
Skrevet (endret)

Hva med å bare spørre henne rett ut om det er greit at du formidler det videre..siden det tydeligvis plager deg?

Ellers kan du jo bare la henne facebooke kretsen sin ihjel med bilder fra ultralyd og slikt. Da får de det nok med seg.

Endret av Carla H.
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hun har ikke bedt meg om å ikke si det videre. Hadde hun gjort det hadde jeg selvfølgelig ikke sagt noe. Makan!

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er greit at du fortelle det til dem. Jeg tenkte umiddelbart at det ville være dårlig gjort av deg å hijacke hennes anledning til å si fra, men jeg ser du skriver at hun hverken ønsker å skjule dette eller har planer om å ringe selv. Hun bare tar ikke kontakt utelukkende for å fortelle dette, og det blir noe helt annet.

Så lenge hun ikke bevisst vil skjule dette fra disse jentene en stund, ei heller bare ikke har rukket å si fra til dem, ser jeg ikke problemet med at du sier fra.

Anonym poster: c7be9eef47912c0ebf37b37d206eb9e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hun har ikke bedt meg om å ikke si det videre. Hadde hun gjort det hadde jeg selvfølgelig ikke sagt noe. Makan!

Men da kan du jo spørre henne først, så er hele problemstillingen løst?

Slik:

"Er det ok at jeg nevner at du er gravid når de spør hvordan det går med deg, eller vil du fortelle det selv? Tenkte det var greit å spørre siden jeg var usikker".

Finito :)

• Liker 6
Skrevet

Da synes jeg du skal spørre henne hva hun mener. For mange er det veldig viktig å få være den som deler nyheten selv. Jeg synes ikke du skal si noe til de andre uten å ha fått din venninnes tillatelse.

• Liker 3
Gjest Gjestesen
Skrevet

Der er hennes mage, hennes jobb å si det :) Men, du kan fortelle at du synes det er rart t de andre ikke vet det. Så kan hun heller sende en melding.

Får du tyn for at du holdt det hemmelig, så får du heller hevise til venninna di, og at det ikke var din jobb å si det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Er du så egoistisk at du virkelig ikke unner vennina di å fortelle om sin egen graviditet?? DU må gjøre til tross for at hun har bedt deg la være å si noe

Anonym poster: 319a04044480d9ac07e0b65f0e6b81f6

Du kan jo, tja, lese innlegget til TS. TS snakker ikke om å komme sin gravide venninne i forkjøpet, men om å si fra til felles kjente som den gravide selv ikke synes det er nødvendig at hun ringer for å fortelle om graviditeten. Hun har ikke gitt uttrykk for at dette skal holdes hemmelig for disse venninnene, bare at hun ikke selv gidder å ringe gjentatte ganger for å få fortalt det.

TS må selvsagt forvisse seg om at hennes gravide venninne ikke egentlig går og tenker å si fra til sine venninner - men så lenge dét ikke er tilfelle ser jeg kke problemet. Det er jo helt vanlig at andre enn den gravide i forbifarten nevner graviditet for litt mer perifere bekjentskaper av den gravide.

AnonymBruker
Skrevet

Slik:

"Er det ok at jeg nevner at du er gravid når de spør hvordan det går med deg, eller vil du fortelle det selv? Tenkte det var greit å spørre siden jeg var usikker".

Dette var et godt forslag. Bare sørg for at det ikke virker som om du prøver å dytte henne til å fortelle dem det selv, så synes jeg dette er en fin løsning der du ikke risikerer å tråkke noen på tærne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo, tja, lese innlegget til TS. TS snakker ikke om å komme sin gravide venninne i forkjøpet, men om å si fra til felles kjente som den gravide selv ikke synes det er nødvendig at hun ringer for å fortelle om graviditeten. Hun har ikke gitt uttrykk for at dette skal holdes hemmelig for disse venninnene, bare at hun ikke selv gidder å ringe gjentatte ganger for å få fortalt det.

TS må selvsagt forvisse seg om at hennes gravide venninne ikke egentlig går og tenker å si fra til sine venninner - men så lenge dét ikke er tilfelle ser jeg kke problemet. Det er jo helt vanlig at andre enn den gravide i forbifarten nevner graviditet for litt mer perifere bekjentskaper av den gravide.

Om graviditeten har vart en god stund og man uansett ser tydelig mage, ja.

Men ikke om den er relativt tidlig(som i 4måneder eller mindre). Hvilket vi ikke vet :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville fortalt det fordi det blir et helvetes spetakkel når de andre forstår at du har visst om det, men ikke sagt noe.

AnonymBruker
Skrevet

Slik:

Synes dette var en god løsning. Spør venninnen din før du forteller noen om det! Jeg synes det er veldig stygt gjort å fortelle andres nyheter. Har opplevd det selv, da jeg fikk veldig intrykk av at det bare var for å brife med "kunnskapen" sin og være den kule som sa det. Jeg er veldig sår på det der - at mine nyheter er mine å fortelle om, og synes det er utrolig frekt av andre fortelle det. Nå ser jeg at det sikkert ikke er sånn du tenker, men jeg ville likevel spurt. Da slipper du hvertfall sure miner hvis venninnen ville fortelle selv.

Og om deres felles venninner blir snurte for at du ikke har sagt noe, da får du heller bare si at du ikke synes det var din plass å fortelle om. Da får de heller ta det med gravide venninnen hvorfor de ikke fikk vite det før.

Anonym poster: d6071543c96359a251cbf8dda5085876

Gjest Eurodice
Skrevet

Er det blitt vanlig å ringe eller fortelle på annen måte om graviditet til alle og enhver? At man har plikt til det? Uansett er det den gravide som bestemmer hvem hun vil informere. Du som hennes venninne skal i alle fall holde tann for tunge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes nå bare det er litt rart om de plutselig får vite det etter at ungen er født. :filer:

Skrevet

Nei, du har ingenting med å røpe at hun er gravid. Det er opp til henne når hun vil fortelle, og hvem som skal få vite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt IKKE din sak å fortelle dette! Nå må du slutte!

Anonym poster: 7bec7c7bf73ca75b2923307988ce2636

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg synes nå bare det er litt rart om de plutselig får vite det etter at ungen er født. :filer:

Det blir da vel ikke ditt problem.

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg støtter også forslaget om å spørre den gravide om hva som er greit eller ikke greit å si hvis temaet kommer opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...