Gå til innhold

Buffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja vi skal lage buffet da. Klarer aldri å bestemme meg for hva vi skal bestille, så da lager vi alt selv. Rett og slett :) Men da lurer jeg på, hva synes dere er godt å spise av buffetmat? Jeg trenger noen ideer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om man satser typisk koldbordt eller om det blir tapas, asiatisk osv. Og ikke minst hva dere er komfortable med å lage.

Skrevet

Generelle ideer uten tema for maten:

- Sashimi av laks og strømtorsk

- Spanske/greske/tyrkiske kjøttboller

- Kyllingspyd

- Tomat og fetasalat

- Tzatziki

- Aioli

- Reker

- Skagenrøre

- Karbonader og stekt løk

- Røkelaks

- Eggerøre

- Potetsalat

- Roastbeef

- Remulade

- Godt brød

- Chorizo

- Spekemat

- Artisjokker

- Salat

- Ost

- Bruchetta

- Tapenade

- Oliven

- Stekte poteter med aioli eller sterk tomatsaus

- Stekt oksekjøtt

- Vårruller

- Hummus

- Pitabrød

- Lammespyd

- Lammekjøttboller

Som sagt, dette var bare en liste over mat som kan være godt i slike sammenhenger, men bare en tiøgeldig liste med gode retter, ikke et menyforslag

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser TS har fått en god del gode tips til retter. Men jeg har noen spm til TS.. Hvordan beregner dere mengde mat/antall "retter"? Hvor mye penger pr pers tenker dere å bruke på buffeten?

Har lyst å gjøre det samme selv, men har lite erfaring med beregning av mengder og lite peiling på hvor mye jeg må regne med å bruke per pers.

Anonym poster: 3e84e590cc05f17d5006bd22527af94f

Skrevet (endret)

Dette ser jeg for meg at vi skal ha i vårt bryllup

o
Kjøtt og fisk:

Marinerte kyllingfileter

Laks/ørret

Spekemat

Reker/krepsehaler

Tapaskjøttboller

o Brød/ris ol. :

Vårruller

Saltbakt potet

Brød/baguetter/foccacia

Pasta

Ris

Potetsalat

o Salater:

Gresk salat

Grønn salat

Pastasalat

Couscoussalat/quinoasalat

o Dressing og saus

Aioli

Rømme

Tzatziki

Guacamole

Smør

Majones

o Annet:

Eggerøre

Frukt

Mangosalsa

Daddel med bacon og rødløk med bacon

Tortillalefse med snøfrisk og laks/kjøtt

Sopp

Diverse oster

Soltørket tomat og oliven

Endret av bambis
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for meg er egentlig at maten er GOD - ikke hva slags mat det er. Og at det er nok, og delikat presentert.

Ellers er favorittene mine:

- god røkt laks (ikke sånn "med røyksmak"-skvip)

- godt modna spekeskinke

- oliven

- pai/quiche

- grønn salat (helst uten pasta)

- ymse ost, alt fra heftig blåmugg til mild fast ost. Med tilbehør

- nybakt brød

Anonym poster: 9ff8112996c32d3d69195fd0ebf956ee

Skrevet

En god hjemmelaget gryte av noe slag kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Nam! Mat med andres dobakterier og nysegugge!

Anonym poster: ace848b76fd3ce1a695beb53297eddb4

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke sikret fra det selv om det er tallerkenservering, men da er bakteriene fra evt kokk og servitør. Dessuten tror jeg de fleste forskyner seg med serveringsbestikk og neppe nyser i maten.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser TS har fått en god del gode tips til retter. Men jeg har noen spm til TS.. Hvordan beregner dere mengde mat/antall "retter"? Hvor mye penger pr pers tenker dere å bruke på buffeten?

Har lyst å gjøre det samme selv, men har lite erfaring med beregning av mengder og lite peiling på hvor mye jeg må regne med å bruke per pers.

Anonym poster: 3e84e590cc05f17d5006bd22527af94f

Jeg er litt usikker på hva vi kommer til å bruke av penger på maten. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg på noe annet jeg kan jkøpe når jeg er i gang :P men vi skal kjøpe mesteparten i Sverige og jeg har foreløpig holdt av 6000,- til mat. Det er invitert 50 gjester, hvorav 12 er barn. Til barna lager jeg i tillegg til buffet, pølser og lompe :) Jeg har satt opp en liste til buffeten, men jeg vil ha en blanding av tradisjon og moderne.

Skrevet

Jeg føler på meg at jeg stoler på at familien vår ikke står og nyser i maten. ;)

• Liker 1
Skrevet

Dette er hva jeg har so far:

Kjøtt/Fisk

Roastbeef

Gravlaks

Røkelaks

Skinke

Biffkarbonader

Reker

Spekemat

Grov leverpostei

Tapaskjøttboller

Wraps med laks

Tilbehør

Grønn salat

Potetsalat

Eggesalat

Eggerøre

Waldorfsalat

Potetmos (til barna)

Cabaret

Stekte grønnsaker(Marinert)

Ekstra

Remulade

Rømme

Majones

Sennepssaus

Thousand Island

Hvitløksdressing

Loff

Fransk landbrød

Grovt brød

Smør med litt persille

Stekt løk

Krutonger

Agurker

Tomater

Sylteagurk

Rødbeter

Sprøstekt løk

Rød løk (til roastbeef)

Ketchup og sennep

Stekt champignon

Ost og kjeks

Fetaost

Oliven

Nå ble jeg sulten.. :fnise:

Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg liker mange færre retter som er skikkelige, fremfor mange retter som kan minne om havfabrikata. Jeg aner jo ikke hvordan du har tenkt å lage dette her, men for min smak blir det for mye å velge mellom da blir ting veldig ofte helt middels.

Så litt færre ting er mitt tips. Og en annen ting - alt det du har satt opp er jo kaldmat, det kan fort minne om lunch ikke middag.

Men du har helt rett i at det er mye som kan gjøre en sulten der. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva vi kommer til å bruke av penger på maten. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg på noe annet jeg kan jkøpe når jeg er i gang :P men vi skal kjøpe mesteparten i Sverige og jeg har foreløpig holdt av 6000,- til mat. Det er invitert 50 gjester, hvorav 12 er barn. Til barna lager jeg i tillegg til buffet, pølser og lompe :) Jeg har satt opp en liste til buffeten, men jeg vil ha en blanding av tradisjon og moderne.

:sjokk:

Er det mulig å være så gnien med mat? Hvor skal dere holde bryllupet egentlig?

Anonym poster: 411809997520e66877e115538a430f5d

• Liker 1
Skrevet

hvorfor er det gnient? Hvor mye penger må man liksom bruke på mat (og annet) for at det skal være akseptabelt? :klo: Lager man alt selv kan man vel lage mye godt for 6 000....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lagde tapas fra bunn+ oster og skinke til 30 stk for 2300,- med råvarer kjøpt i Sverige. Så fullt mulig å lage bra mat til 50 stk for 6000,-

Anonym poster: 69d001010979db02679657dbd3f8fd15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker mange færre retter som er skikkelige, fremfor mange retter som kan minne om havfabrikata. Jeg aner jo ikke hvordan du har tenkt å lage dette her, men for min smak blir det for mye å velge mellom da blir ting veldig ofte helt middels.

Så litt færre ting er mitt tips. Og en annen ting - alt det du har satt opp er jo kaldmat, det kan fort minne om lunch ikke middag.

Men du har helt rett i at det er mye som kan gjøre en sulten der. :)

Skjønte ikke helt jeg, om man lager alt selv så minner det vel ikke om halvfabrikata. Og gjør mange valg det slik at det blir dårligere smak?

Gjest Kiara!
Skrevet

Skjønte ikke helt jeg, om man lager alt selv så minner det vel ikke om halvfabrikata. Og gjør mange valg det slik at det blir dårligere smak?

Jeg som formulerte meg dumt. Det jeg mener er at å lage buffet til så mange mennesker er vanvittig mye jobb, kanskje spesielt til et bryllup der det er så mange andre ting som også skal på plass. Hvis man da ikke er kokk eller har et helt team på kjøkkenet eller rundt seg tror jeg det er lett å falle for enkle løsninger fordi man skal ha så mye godt å velge mellom på buffet.

Da ville jeg mye heller ha valgt færre retter, men retter man har brukt mer tid på å sette sammen. :)

Vi skal selv ha buffet, og der er det ikke snakk om at det skal være mye forskjellig, men heller få utvalgte ting. Alt blir riktignok ordnet av proffe folk.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veeeldig mye forskjellig, for min svigermor gikk bananas. Husk godt kjøttpålegg (spekeskinke og annen god kvalitetsskinke ++) og et fint ostefat. I Sverige har de digre pakker med brie, blåskimmel, camembert, kremoster osv, bare husk å kjøpe det dyreste av det litt rimelige, hvis du skjønner. Det samme gjelder i grunnen kjøttpålegg. Vi fikk god kvalitet for en fin penge. Bordet må også ha MYE smør (og da snakker vi SKIKKELIG smør). Ellers er aioli en slager. Vi fikk masse skryt fra selskapets to eneste veggiser, fordi svigermor hadde laget mange fine veggisalternativer. Sånt blir det stjerne i boka av. :) Velg noen freshe kortreiste ting i tillegg hvis dere har muligheten. Vi giftet oss i en kystby, og sørget for skamferske reker rett fra havna. Sånt setter folk pris på.

Anonym poster: 0338efd48c47eb55789baf461238d165

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet (endret)

Vi hadde veeeldig mye forskjellig, for min svigermor gikk bananas. Husk godt kjøttpålegg (spekeskinke og annen god kvalitetsskinke ++) og et fint ostefat. I Sverige har de digre pakker med brie, blåskimmel, camembert, kremoster osv, bare husk å kjøpe det dyreste av det litt rimelige, hvis du skjønner. Det samme gjelder i grunnen kjøttpålegg. Vi fikk god kvalitet for en fin penge. Bordet må også ha MYE smør (og da snakker vi SKIKKELIG smør). Ellers er aioli en slager. Vi fikk masse skryt fra selskapets to eneste veggiser, fordi svigermor hadde laget mange fine veggisalternativer. Sånt blir det stjerne i boka av. :) Velg noen freshe kortreiste ting i tillegg hvis dere har muligheten. Vi giftet oss i en kystby, og sørget for skamferske reker rett fra havna. Sånt setter folk pris på.

Anonym poster: 0338efd48c47eb55789baf461238d165

Høres deilig ut!

Det må da finnes noen slike butikker i Strømstad. Vi har en brunch å handle inn til dagen etter. :)

Endret av Kiara!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...