Gelica Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Jeg skal til sydligere strøk i tre uker og trenger både å stramme opp kroppen og gjerne gå ned i vekt. Min plan er å svømme daglig for å oppnå noe av dette. Noen som har erfaring med svømming som treningsform og kan hjelpe med med å svare på følgende: 1. Hvor langt/lenge bør man svømme daglig for at det skal ha noen virkelig effekt? 2. Jeg svømmer stort sett bryst da det er det jeg er best til, men bør jeg bytte på ulike teknikker? 3. Skal jeg svømme i et normalt tempo eller så raskt jeg klarer? Setter stor pris på tilbakemeldinger og råd/tips.
Thesec Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Jeg ville svømt i normalt tempo i ca 30 min i begynnelsen og så økt til en time når du føler deg klar for det. Etter hvert kanskje øke tempo med intervaller?
Gjest Faerunpedia Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Min erfaring er at svømming har kun noe for seg dersom man svømmer 45-60 min og holder et raskt tempo, helst intervaller. Her er et ganske bra treningsprogram som jeg har brukt: http://iform.nu/treningsplanlegger/svom-vekk-fettet
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Jeg skal til sydligere strøk i tre uker og trenger både å stramme opp kroppen og gjerne gå ned i vekt. Min plan er å svømme daglig for å oppnå noe av dette. Noen som har erfaring med svømming som treningsform og kan hjelpe med med å svare på følgende: 1. Hvor langt/lenge bør man svømme daglig for at det skal ha noen virkelig effekt? 2. Jeg svømmer stort sett bryst da det er det jeg er best til, men bør jeg bytte på ulike teknikker? 3. Skal jeg svømme i et normalt tempo eller så raskt jeg klarer? Setter stor pris på tilbakemeldinger og råd/tips. 1. Dersom man er utrent bør man starte rolig og sørge for skikkelig hvile imellom hver økt. All aktivitet og trening har en positiv effekt på kroppen. 2. Svøm slik som er behagelig for deg. Har du muligheten til å variere treningen så respondere kroppen veldig bra på det. 3. Igjen, variasjon er veldig positivt. Det er veldig positivt at pulsen går opp og ned. Mest viktig av alt, ha det moro og nyt den nye livsstilen din Anonym poster: 3d47d5ab5e9e48cba1430760e8c61860
Elanore Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Jeg måtte svømme for å gå ned i vekt i noen mnd... Funker fjell! Svømte rolig, men sørget for at pulsen var høy hele veien, noe den var... Blir du ordentlig sliten etter en økt, er det en fin ting å gå etter.
Wiggins Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Min erfaring er at svømming har kun noe for seg dersom man svømmer 45-60 min og holder et raskt tempo, helst intervaller. Her er et ganske bra treningsprogram som jeg har brukt: http://iform.nu/tren...vom-vekk-fettet Det er klart at man forbrenner en del og kommer i en del bedre form om man svømmer økter på 30 minutter flere ganger i uka. Om man orker det (både fysisk og mentalt) er det selvsagt enda bedre å svømme lengre. Vanligvis vil jeg si at man bør tenke distanse og ikke tid, men akkurat i svømming vil jeg generelt snakke om å trene en viss tid. Årsaken er at folk har så varierende teknikk, men man bruker like mye energi om man svømmer i 30 minutter med dårlig teknikk som med god teknikk, forutsatt at pulsen er like høy. Som jeg også har sagt før: Utviklingen av de fine kapilærene i musklene skjer ved trening godt under syreterskel. Det vil på sikt bedre oksygentransporten, og dermed øke syreterskelen. Ved å fokusere overveiende på intervalltrening mister man det momentet. Målet til Gelica er kanskje ikke å komme i best mulig form på lang sikt, men jeg vil allikevel nevne det, jeg vil jo håpe at hun fortsetter å trene. Gelica: Du må begynne der du er, og på en intensitet som du kan holde gående en stund. Siden svømming bruker så mange muskelgrupper vil svømming med høy intensitet gjøre at du tar deg skikkelig ut. Det vil ta lengre tid å restituere seg enn om du trente på litt lavere intensitet. Ved å trene ikke hardere enn at du kjenner deg fullt restituert to dager seinere kan du ha netto større treningsmengde. Om det betyr at du i din nåværende form ikke holder på mer enn 30 minutter så er det greit, men om du orker å holde på i 40-50 minutter og så repetere det to dager seinere er det selvsagt enda bedre.
Gelica Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. juni 2013 Tusen takk for mange gode og informative tilbakemeldinger :-) Nå er det bare å legge på svøm! Wiggins: Ser du nevner at man bør tenke distanse og ikke tid. Hvilken distanse mener du er bra for treningen sin del? Ang teknikk er vel ikke min den beste.... jeg svømmer stort sett bryst med hodet over vann hele tiden, da jeg ikke liker så godt vann i øynene.... Kanskje en dum og litt anstrengende teknikk det eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå