Supraspinatus Skrevet 8. juni 2013 #21 Skrevet 8. juni 2013 Takk for svar. Hmm, ja, akkurat den biten misforstod jeg. Smør er jo en av de største kildene til mettet fett, burde visst det. Aldri trodd det var farlig, men er jo mye av mettet fett som blant annet kan øke kolesterolet, ettersom jeg husker fra biologien eller hva han lærern sa. Men omtrent alt er jo skadelig når man overdriver så. Læreren har ikke fått med seg hva som er gjeldene. Mettet fett øker ikke risikoen for hjerte/karsykdommer. Spis det med god samvittighet.
Siggen! Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #22 Skrevet 9. juni 2013 Læreren har ikke fått med seg hva som er gjeldene. Mettet fett øker ikke risikoen for hjerte/karsykdommer. Spis det med god samvittighet. Greit å vite. Leste litt i dag om det. Noen sider sider skriver det kan øke risikoen for ditt og datt, andre sier vi bør spise mer. Hva skal man tro. Har ikke linkene her, er på mobilen. Vil forøvrig si at majoriteten av alt jeg har sett på tv, tester, artikler fremstiller mettet fett som noe man skal spise i reduserte mengder.
Supraspinatus Skrevet 9. juni 2013 #23 Skrevet 9. juni 2013 Greit å vite. Leste litt i dag om det. Noen sider sider skriver det kan øke risikoen for ditt og datt, andre sier vi bør spise mer. Hva skal man tro. Har ikke linkene her, er på mobilen. Vil forøvrig si at majoriteten av alt jeg har sett på tv, tester, artikler fremstiller mettet fett som noe man skal spise i reduserte mengder. Det er mye å forklare hvorfor det har blitt sånn. En litt overdrevet, men samtidig ganske nøyaktig fremstilling sv hvorfor det har blitt sånn er boken "good calories, bad calories" av Gary Taubes. I tillegg så er det skrevet litt enklere artikler/innlegg om det på siden www.authoritynutrition.com
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #24 Skrevet 9. juni 2013 Vil forøvrig si at majoriteten av alt jeg har sett på tv, tester, artikler fremstiller mettet fett som noe man skal spise i reduserte mengder. Jeg skal ikke blande meg inn i denne debatten, men det er slik at de offesielle kostholdsrådene skal passe for "alle" i den grad det er mulig. Alle er, så vidt jeg har forstått, enig i at mettet fett ikke er så skadelig som tidligere antatt, men det hersker stor usikkerhet om det er slik at mettet fett kan være mer skadelig for enkelte enn for andre, og derfor anbefales måtehold for alle. (Kronglete forklart, men jeg håper du forstår meningen. ) Et eksempel er familiær hyperkolesterolemi (FH) - arvelig høyt kolesterol. Det antas at minst 15 000 mennesker i Norge har denne genfeilen. De med FH mangler en mekanisme for å fjerne LDL-kolesterolet, slik at nivået i blodet blir for høyt. Det er stor enighet i anbefalingen om at disse bør holde seg unna mettet fett i størst mulig grad. Men så er det store spørsmålet om anbefalingen om måtehold gjelder for andre grupper også. Dette er det som sagt stor uenighet om, og derfor opprettholder de den anbefalingen de anser for å være trygg for alle. Anonymous poster hash: 8d72d...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå