Siggen! Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Hei! Vil nå ned i fettprosent, for å komme inn i bukser osv som jeg kom inn i før. Har ved hjelp av fettklype funnet ut at jeg har fettprosent på 27.66 % (hvis det stemmer) som gir meg fettfri masse på 71.98kg. Jeg veier nå 99.5 kg. Er en del muskler også, trener mye styrke (4 dager i uka), men vil ned i fettprosent. Er 1.87 høy og 21 år gammel. http://www.freedieti..._calculator.htm I følge kalkulatoren i linken over trenger jeg 2921 kalorier daglig for å vedlikeholde. Eksperimenterer meg litt med kostholdsprogram der jeg ser bak på næringsinnholdet i matvarer for å se hvor mange kcal 100 gram gir + proteiner, karbohydrater og fett. Frokost: 100g havgryn gir 376 kcal, 13g protein, 61g karbs, 7g fett 3 kokte egg gir 235kcal, 25g protein, 0g karb, 15g fett 5 mL tran Totalt kalorier: 611 Snack 1 boks Kesam mager 300 gram (222kcal, 36g proteiner, 12.9g karb, 1g fett) En neve mandler (ubehandlet) gir 175 kcal, 5,3 g. protein, 1,7g karbs, 13.9g fett Sett at en neve gir ca 25 gram mandler. Totalt kalorier: 397 Lunch 3 grove skiver gir ca 285kcal, 10g protein, 50g karbs, 5g fett 3 osteskiver og 2 skinkeskiver på hver brødskive 3 osteskiver gir ca 25g protein næringsinnhold i skinkeskiver har jeg ikke funnet enda. Totalt kalorier: "285" Etter trening 90 g Gainer Pro 4g fra gymgrossisten gir 343.8 kcal, 21.6g protein, 60.3g karbs, 1.8g fett Totalt: 343.8 kcal Middag Kyllingfilet 200 gram fra 2kg pakke gir 188 kcal, 42.4g protein, 0.4g karb med 100 g ris Uncle Bens fullkornsris gir 344kcal, 8g protein, 73g karb Totalt kalorier: 532 Snack Kesam mager 300 gram (222kcal, 36g proteiner, 12.9g karb, 1g fett Totalt kalorieR: 222 kcal Dette gir da et total på: Kalorier: 2390 Proteiner: 223,3 Karbohydrater: 307,8 Blir ikke dette litt lavt med karbohydrater? Noen andre tips til kosthold? Endret 4. juni 2013 av Siggen!
Supraspinatus Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 300g karbohydrater per dag? 51% karbohydrater 37% protein 12% fett. Kostholdet ditt har, etter mitt syn, altfor mye karbohydrater. Dropp havregryn til frokost, drop gainer (du skal vel ikke OPP i vekt?!) og dropp ris til middagen. Ev også dropp skivene til lunsj. Da er du nede i 50-70g karbohydrater. siden du går glipp av ca 1000 kcal må du erstatte de fra andre steder. Fett. En grei måte å få i seg fett på er å spise mye grønnsaker og alltid ha smør eller olje på dem. Ev fløtesaus, bearnaise, hollandaise, etc. Dersom du drikker kaffe kan du til frokost/lunsj drikke kaffe med 1-2ss (ekstra virgin)kokosolje. Kaffen blir best om du blender den, men det går uten også. Ta omega3-tilskudd og dersom du aldri har prøvd ville jeg prøvd et magnesium/zinc-tilskudd (kalles ofte ZMA). Det hjelper sykt på søvn! Etter trening kan du gå rett til middag. Du trenger ingen shake. Kan garantere at du får like bra framgang så lenge du totalt spiser nok over tid. Med et slikt lavkarboorientert kosthold er det sannsynlig at du slipper å tenke så mye på kcal. Det pleier å regulere seg selv av apetitten.
Siggen! Skrevet 4. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Takk for godt svar! Ja, er vant til å bygge muskler, så da har jeg jo trengt et rimelig høyt inntak av karbohydrater, derfor jeg syntes det virka så lite. Så hva foreslår du til frokost hvis jeg skal droppe havegryn OG brødskiver? Da står jeg igjen med 3 egg. Jeg går ikke opp i vekt av én gainer shake rett etter trening, da kroppen har et sterkt behov for proteiner og raske karbohydrater der og da. Vekta er hvertfall den samme når jeg bruker gainer. Men jeg kan kutte den ut, så får jeg se. Jeg bruker forøvrig gainer kun på treningsdagene, så 3 dager i uka uten. Så en eksempelvis middag kan da være 200g kyllingfilet med kun saus og grønnsaker med f.eks smelta smør over dem? Eller biffstrimler med bearnais saus + grønnsaker og salat med smelta smør? Proteininntaket må jeg holde rimelig høyt for å ikke miste muskelmasse. Endret 4. juni 2013 av Siggen!
Gjest *MaggieQ* Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 For å gå ned i fettprosent så må du i kaloriunderskudd. Det spiller ingen rolle om det kommer fra karbs, fett eller proteiner. Det er fryktelig vanskelig å gå ned i fettprosent samtidig som du bygger muskelmasse. De fleste fokuserer på en av delene om gangen. Du kan fint fortsette med styrke, men hovedfokuset burde ligge på kardio nå som du vil ha ned fettprosenten. I tillegg så bør du som sagt ligge i kaloriunderskudd så fettprosenten går ned. I perioden der du skal fokusere på fettprosent så burde du definitivt ha mer proteiner enn karbs i kostholdet. Egg er supert! Omelett med skinke f.eks. og med f.eks et par Ryvita knekkebrød som gir deg litt karbs og fiber. Lunsjen burde bestå av kylling, salat, bønner/linser Valnøtter og kesam er godt som mellommåltid. Middagen ser bra ut(varier med kylling, fisk, karbonadedeig etc) men risen burde være brun da det har lavere GI og holder deg mett lenger enn hvit ris. Du må gjerne spise noen grove brødskiver om dagen, men de burde da være tynne der fokuset er på masse proteiner som pålegg(egg, magert skinkepålegg etc) Få i deg noen frukt om dagen også og pøs på med grønnsaker der du kan(til både frokost, lunsj og middag) 2
Siggen! Skrevet 4. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 4. juni 2013 (endret) For å gå ned i fettprosent så må du i kaloriunderskudd. Det spiller ingen rolle om det kommer fra karbs, fett eller proteiner. Det er fryktelig vanskelig å gå ned i fettprosent samtidig som du bygger muskelmasse. De fleste fokuserer på en av delene om gangen. Du kan fint fortsette med styrke, men hovedfokuset burde ligge på kardio nå som du vil ha ned fettprosenten. I tillegg så bør du som sagt ligge i kaloriunderskudd så fettprosenten går ned. I perioden der du skal fokusere på fettprosent så burde du definitivt ha mer proteiner enn karbs i kostholdet. Takk for bra svar Alt det vet jeg, derfor jeg skal ned i fettprosent og vedlikeholde musklene, ikke bygge. Jeg skreiv også kaloribehovet mitt i førstepost, og jeg la kostholdsprogrammet slik at kaloriene blir under det jeg trenger for å vedlikeholde vekta Det programmet jeg la ut er forøvrig ikke noe jeg følger, bare noe jeg lagde i går som et utgangspunkt, men som sagt med alt for mye karbohydrater. Har slitt en del med beinhinnebetennelse i begge leggene (eller hvertfall en begynnende betennelse) som raskt kan komme fram igjen hvis jeg jogger. Så har begynt å gå 1-2 timer daglig, og har kajakk så padler også. Takk for tips til frokost, middager og lunch Skreiv også i førstepost at jeg har med fullkornsris, så skal ta det med, men ikke så mye tenker jeg Endret 4. juni 2013 av Siggen!
Gjest *MaggieQ* Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Takk for bra svar Alt det vet jeg, derfor jeg skal ned i fettprosent og vedlikeholde musklene, ikke bygge. Jeg skreiv også kaloribehovet mitt i førstepost, og jeg la kostholdsprogrammet slik at kaloriene blir under det jeg trenger for å vedlikeholde vekta Det programmet jeg la ut er forøvrig ikke noe jeg følger, bare noe jeg lagde i går som et utgangspunkt, men som sagt med alt for mye karbohydrater. Takk for tips til middager og lunch Skreiv også i førstepost at jeg har med fullkornsris, så skal ta det med, men ikke så mye tenker jeg Ok,så lenge du er i underskudd så spiller det som sagt ingen rolle Bare husk at veldig mye karbs holder på en del vann så det er derfor jeg påpeker at det kan lønne seg med mer proteiner enn karbs nå som du skal deffe Har selv lav fettprosent, men bygger ikke da jeg er en jogger. Må ha karbs jeg også så jeg skal ha energi til å trene å få i meg nok kalorier Spiser selv 60 gram villris(tørrvare) så 100 gr er jo ikke så voldsomt for en mann Tror du vil merke forskjell når det blir litt mindre brødmat.
Supraspinatus Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Takk for godt svar! Ja, er vant til å bygge muskler, så da har jeg jo trengt et rimelig høyt inntak av karbohydrater, derfor jeg syntes det virka så lite. Så hva foreslår du til frokost hvis jeg skal droppe havegryn OG brødskiver? Da står jeg igjen med 3 egg. Jeg går ikke opp i vekt av én gainer shake rett etter trening, da kroppen har et sterkt behov for proteiner og raske karbohydrater der og da. Vekta er hvertfall den samme når jeg bruker gainer. Men jeg kan kutte den ut, så får jeg se. Jeg bruker forøvrig gainer kun på treningsdagene, så 3 dager i uka uten. Så en eksempelvis middag kan da være 200g kyllingfilet med kun saus og grønnsaker med f.eks smelta smør over dem? Eller biffstrimler med bearnais saus + grønnsaker og salat med smelta smør? Proteininntaket må jeg holde rimelig høyt for å ikke miste muskelmasse. Jeg mener at du kan drite i "kardio". Hvis du skal gjøre noe utholdenhetstrening så er det intervalløping, tabata, crossfit, hoppetau, etc. Ensformig langdistanseløping gir deg ikke en kropp du vil ha. Har du noen gang sett hvordan langdistanseløpere ser ut? Eller syklister Middagsforslagene dine er riktige. Kyllingfilet er ganske magert. Har du prøvd lår? Mye saftigere og smaker mer. Og litt fetere. Du kan bruke smør, smørsauser osv. Anbefaler at du lager dem selv. Posebearnaise teller ikke. Til frokost spiser jeg ofte pålegg: Ost, skinke, paprika, agurk, tomat, osv. Har man tid kan man lage omelett, egg med noe kjøtt osv. Salat som du har laget dagen før med ost og kjøtt fungerer også. Det hender jeg lager meg smoothie av 2 egg, 0,5dl fløte, 100g bringebær, litt vaniljepulver (fra bønne) og vann til riktig konsistens. Smaker godt. Kan også ta olivenolje om du synes det er lite fett i den. Ofte blir jeg litt mindre mett av flytende føde enn fast, så det kan være greit å supplere denne med litt rå grønnsaker slik at du får litt mer volum og litt å tygge. Når det gjelder den gaineren så er det en myte at en har behov for karbohydrater og proteiner rett etter trening. For toppidrettsutøvere som har en ny økt tett opptil så kan det være greit å fylle opp glykogenlagrene fort. Styrke er ikke så glykogentømmende som intervall. Spesielt ikke om du trener eksplosivt. Proteiner spiller ingen rolle egentlig. Så lenge de daglige inntaket er nok. Og det trenger ikke være stort mer enn 1,5-1,8g per kg kroppsvekt. Over det går det bare til energi uansett. Protein som inntas etter trening vil ikke være fordøyd og i systemet før lenge etterpå, så det magiske "vinduet" gjelder ikke proteiner. Sannsynligvis vil mye av dem likevel bli brukt som energi også. Er det derimot lang tid fra trening til du kommer hjem, slik at du blir ekstremt sulten så kan det være greit å spise noe. Jeg ville heller spist nøtter og litt frukt fremfor å tylle i meg gainer som i praksis bare er proteinpulver med sukker i. For all del. Du kan sikkert spise opp bøtten din, men vær klar over at det kan hemme deg i vektnedgangen. Det MaggieQ sier om energibalansen er forsåvidt korrekt, men spiser man etter lavkarboprinsippene er det sjeldent man har behov for å telle energien. Apetitten regulerer det. 1
Siggen! Skrevet 4. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg mener at du kan drite i "kardio". Hvis du skal gjøre noe utholdenhetstrening så er det intervalløping, tabata, crossfit, hoppetau, etc. Ensformig langdistanseløping gir deg ikke en kropp du vil ha. Har du noen gang sett hvordan langdistanseløpere ser ut? Eller syklister Middagsforslagene dine er riktige. Kyllingfilet er ganske magert. Har du prøvd lår? Mye saftigere og smaker mer. Og litt fetere. Du kan bruke smør, smørsauser osv. Anbefaler at du lager dem selv. Posebearnaise teller ikke. Til frokost spiser jeg ofte pålegg: Ost, skinke, paprika, agurk, tomat, osv. Har man tid kan man lage omelett, egg med noe kjøtt osv. Salat som du har laget dagen før med ost og kjøtt fungerer også. Det hender jeg lager meg smoothie av 2 egg, 0,5dl fløte, 100g bringebær, litt vaniljepulver (fra bønne) og vann til riktig konsistens. Smaker godt. Kan også ta olivenolje om du synes det er lite fett i den. Ofte blir jeg litt mindre mett av flytende føde enn fast, så det kan være greit å supplere denne med litt rå grønnsaker slik at du får litt mer volum og litt å tygge. Når det gjelder den gaineren så er det en myte at en har behov for karbohydrater og proteiner rett etter trening. For toppidrettsutøvere som har en ny økt tett opptil så kan det være greit å fylle opp glykogenlagrene fort. Styrke er ikke så glykogentømmende som intervall. Spesielt ikke om du trener eksplosivt. Proteiner spiller ingen rolle egentlig. Så lenge de daglige inntaket er nok. Og det trenger ikke være stort mer enn 1,5-1,8g per kg kroppsvekt. Over det går det bare til energi uansett. Protein som inntas etter trening vil ikke være fordøyd og i systemet før lenge etterpå, så det magiske "vinduet" gjelder ikke proteiner. Sannsynligvis vil mye av dem likevel bli brukt som energi også. Er det derimot lang tid fra trening til du kommer hjem, slik at du blir ekstremt sulten så kan det være greit å spise noe. Jeg ville heller spist nøtter og litt frukt fremfor å tylle i meg gainer som i praksis bare er proteinpulver med sukker i. For all del. Du kan sikkert spise opp bøtten din, men vær klar over at det kan hemme deg i vektnedgangen. Det MaggieQ sier om energibalansen er forsåvidt korrekt, men spiser man etter lavkarboprinsippene er det sjeldent man har behov for å telle energien. Apetitten regulerer det. Som jeg skreiv så vil intervallløping gi meg vonde legger, det har jeg prøvd, og det funka en periode, men så kom det tilbake. Men hurtig gange med jogging/gåing synes jeg er godt nok. Nå som temperaturene begynner å bli gode så er det ut med kajakken, og få liv i sykkelen, så lange turer med dem blir snart en del av hverdagen. Kyllinglår har jeg spist mye av, men kan fort bli litt lei det som en helhet, men å rive det i biter på makabert vis og hive i salaten er noe jeg skal føye til kostholdsprogrammet. Det du nevner til frokost er virkelig noe jeg skal ha i bakhodet og huske på, selv om litt pålegg og salat til frokost ikke akkurat hadde gjort meg mett. Men den smoothien skal jeg prøve en gang. Synes havregryn og 3 kokte egg er veldig greit og enkelt til frokost, raskt er det også. En del karbohydrater såklart, men er jo anbefalt å ha proteiner og karbohydrater om morgenen, så det dreper meg nok ikke. Kutter heller ut/reduserer sterkt karbohydratene utover dagen, så får jeg se fremgangen. Det du sier om gaineren og behovet etter trening skal jeg tro på. Jeg skal droppe gainer (den er uansett tom) og heller dra hjem og spise middag. Er ikke noe problem å få en proteinmengde på over 200 g daglig, så det skal nok gå bra. LItt karbohydrater daglig må jeg ha, men skal holde oversikt, også av den grunn at jeg liker å gjøre det for kunnskapens skyld. Uansett, takk for gode svar, skal huske på alt! Endret 4. juni 2013 av Siggen!
Supraspinatus Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Karbohydrater er ikke farlig altså. Viktig å ikke bli helt hjernevasket. Men de spiller en rolle mtp kroppsfett og hvordan man bruker energi. Jeg spiser ikke litt pålegg. Når jeg spiser ost feks til lunsj eller frokost blir det ofte 70-100g hvitost eller gräddost. Blir fort litt mer energi da. Og supplerer jeg med en "magic bullet coffee" så blir det en del ekstra energi. Jeg står fortsatt ved at alle måltider skal inneholde grønnsaker. 1
Siggen! Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Karbohydrater er ikke farlig altså. Viktig å ikke bli helt hjernevasket. Men de spiller en rolle mtp kroppsfett og hvordan man bruker energi. Jeg spiser ikke litt pålegg. Når jeg spiser ost feks til lunsj eller frokost blir det ofte 70-100g hvitost eller gräddost. Blir fort litt mer energi da. Og supplerer jeg med en "magic bullet coffee" så blir det en del ekstra energi. Jeg står fortsatt ved at alle måltider skal inneholde grønnsaker. Skal hvertfall bli flinkere til å ha med grønnsaker. Det har jeg tenkt på lenge, men aldri giddet. Men over til det med karbohydrater igjen. Sett at jeg dropper gainer og det der rett etter trening og heller spiser middagen når jeg kommer hjem; Hva er greit å ha til middag da? Sånn etter trening. Da er det vel greit med litt karbohydrater i form av fullkornsris/villris regner jeg med? I tillegg til mest proteiner såklart + grønnsaker og sunt fett. Har tatt utgangspunkt i det første kostholdsprogrammet og laget et nytt et med mye mindre karbohydrater. En middag ser sånn ut nå: 150-300 g kyllingfilet, 100-200 g salat og grønnsaker, 2 ss olivenolje (2 SS gir ca 240 kcal) Kyllingfilet 200 gram fra 2kg pakke gir 188 kcal, 42.4g protein, 0.4g karb Endret 6. juni 2013 av Siggen!
Supraspinatus Skrevet 6. juni 2013 #11 Skrevet 6. juni 2013 Skal hvertfall bli flinkere til å ha med grønnsaker. Det har jeg tenkt på lenge, men aldri giddet. Men over til det med karbohydrater igjen. Sett at jeg dropper gainer og det der rett etter trening og heller spiser middagen når jeg kommer hjem; Hva er greit å ha til middag da? Sånn etter trening. Da er det vel greit med litt karbohydrater i form av fullkornsris/villris regner jeg med? I tillegg til mest proteiner såklart + grønnsaker og sunt fett. Har tatt utgangspunkt i det første kostholdsprogrammet og laget et nytt et med mye mindre karbohydrater. En middag ser sånn ut nå: 150-300 g kyllingfilet, 100-200 g salat og grønnsaker, 2 ss olivenolje (2 SS gir ca 240 kcal) Kyllingfilet 200 gram fra 2kg pakke gir 188 kcal, 42.4g protein, 0.4g karb Det er ikke noe i veien for å spise karbohydrater til middag. Det du derimot går glipp av ved å ikke spise et fullverdig lavkarbokosthold er den automatiske effekten av energireduksjon. Eller appetittstyrt energireduksjon. Med det sagt så er det veldig individuelt. Selv blir jeg mett av å spise litt karbohydrater, mens andre blir mer sulten. Spesielt dersom du er (til en viss grad) insulinresistent må du lavere på karbohydratinntaket for å oppnå samme effekt. Etter trening spiser jeg vanlig lavkarbomiddager: Kjøtt + grønnsaker + fet saus. Kylling, biff, svin, and, osv Hvis jeg ikke har saus kan det være jeg lager grønnsakspuré av f.eks. blomkål. (Ihjelkokt blomkål + smør + stavmikser). Føler jeg at jeg trenger noe karbohydrater etter dette (hender faktisk at jeg har lyst på det!) så spiser jeg kanskje litt oppkuttet frukt/bær. Jordbær er jo en sikker vinner på denne tiden av året. Når det gjelder "sunt" fett så er det faktisk kun kunstige fett som regnes som direkte "usunne". Menneskeskapte transfettsyrer, oksiderte/harske flerumettede fettsyrer. Naturlig mettet fett er nøytrale. Det er ingen grunn til å unngå dem, men det er ikke noe veldig viktig med dem så du trenger ikke å overdrive inntaket med mindre du spiser for lite. Noen mettede fettsyrer bør du dog søke å spise. Og det er de medium lange. "Medium chain triglycerides". De finnes særlig i kokosolje. De kan ikke lagres eller spaltes/spleises til en fettsyre som kan lagres. De må brukes som energi. Overdrevet inntak ryker ut i do (Ikke så festlig som det høres ut). Og til slutt: Ble du mett av den middagen? Jeg synes det så ut som litt lite fett.
Siggen! Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #12 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Det er ikke noe i veien for å spise karbohydrater til middag. Det du derimot går glipp av ved å ikke spise et fullverdig lavkarbokosthold er den automatiske effekten av energireduksjon. Eller appetittstyrt energireduksjon. Med det sagt så er det veldig individuelt. Selv blir jeg mett av å spise litt karbohydrater, mens andre blir mer sulten. Spesielt dersom du er (til en viss grad) insulinresistent må du lavere på karbohydratinntaket for å oppnå samme effekt. Etter trening spiser jeg vanlig lavkarbomiddager: Kjøtt + grønnsaker + fet saus. Kylling, biff, svin, and, osv Hvis jeg ikke har saus kan det være jeg lager grønnsakspuré av f.eks. blomkål. (Ihjelkokt blomkål + smør + stavmikser). Føler jeg at jeg trenger noe karbohydrater etter dette (hender faktisk at jeg har lyst på det!) så spiser jeg kanskje litt oppkuttet frukt/bær. Jordbær er jo en sikker vinner på denne tiden av året. Når det gjelder "sunt" fett så er det faktisk kun kunstige fett som regnes som direkte "usunne". Menneskeskapte transfettsyrer, oksiderte/harske flerumettede fettsyrer. Naturlig mettet fett er nøytrale. Det er ingen grunn til å unngå dem, men det er ikke noe veldig viktig med dem så du trenger ikke å overdrive inntaket med mindre du spiser for lite. Noen mettede fettsyrer bør du dog søke å spise. Og det er de medium lange. "Medium chain triglycerides". De finnes særlig i kokosolje. De kan ikke lagres eller spaltes/spleises til en fettsyre som kan lagres. De må brukes som energi. Overdrevet inntak ryker ut i do (Ikke så festlig som det høres ut). Og til slutt: Ble du mett av den middagen? Jeg synes det så ut som litt lite fett. Takk for svar igjen! Hjelper mye. Det med kokosolje har jeg vurdert, leste om det her http://www.helseogko...a-Virgin-500-ml Flere som bruker det for å få litt ekstra kalorier. Jeg spiste i stad 300 gram kyllingfilet med litt over 200 gram med isbergsalat, rå brokkoli og agurk med 2 SS olivenolje. Smakte litt mye salat, så en saus til hadde vært godt. Noe å anbefale her? Lurte også på om jeg kunne smelte smør og helle det over i tillegg til oljen. Smelta smør er jo kjempegodt! Og et final spørsmål: Hvordan er du kroppslig? Tenker da om du bygger muskler, deffer, eller bare jevnt over vil holde en lav fettprosent osv og hva slags trening du driver med og slikt. Endret 6. juni 2013 av Siggen!
Supraspinatus Skrevet 6. juni 2013 #14 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Takk for svar igjen! Hjelper mye. Det med kokosolje har jeg vurdert, leste om det her http://www.helseogko...a-Virgin-500-ml Flere som bruker det for å få litt ekstra kalorier. Jeg spiste i stad 300 gram kyllingfilet med litt over 200 gram med isbergsalat, rå brokkoli og agurk med 2 SS olivenolje. Smakte litt mye salat, så en saus til hadde vært godt. Noe å anbefale her? Lurte også på om jeg kunne smelte smør og helle det over i tillegg til oljen. Smelta smør er jo kjempegodt! Og et final spørsmål: Hvordan er du kroppslig? Tenker da om du bygger muskler, deffer, eller bare jevnt over vil holde en lav fettprosent osv og hva slags trening du driver med og slikt. Smeltet smør er greit. Som saus kan du bruke seterrømme med knust hvitløk salt og pepper. Eller du kan lage fløtesaus, Sandefjordsmør eller bearnaise. Er lett og har relativt lav fettprosent, men det er ikke det jeg trener og spiser for. Akkurat nå trener jeg mest styrke rettet mot ferdigheter. Innenfor emnet turn/gymnastikk. Og gjerne litt crossfit innimellom. Endret 6. juni 2013 av Supraspinatus
Siggen! Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 6. juni 2013 Smeltet smør er greit. Som saus kan du bruke seterrømme med knust hvitløk salt og pepper. Eller du kan lage fløtesaus, Sandefjordsmør eller bearnaise. Er lett og har relativt lav fettprosent, men det er ikke det jeg trener og spiser for. Akkurat nå trener jeg mest styrke rettet mot ferdigheter. Innenfor emnet turn/gymnastikk. Og gjerne litt crossfit innimellom. I see. Takk for tips, skal prøve dette! Hva slags smør bruker du til å smelte i panna eller til å ta over grønnsakene? Står mye frem og tilbake om hva som er best.
Supraspinatus Skrevet 6. juni 2013 #16 Skrevet 6. juni 2013 I see. Takk for tips, skal prøve dette! Hva slags smør bruker du til å smelte i panna eller til å ta over grønnsakene? Står mye frem og tilbake om hva som er best. Så lenge det er smør (laget av fløte) spiller det ingen rolle hvilket merke du velger. Margarin skal du unngå.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #17 Skrevet 6. juni 2013 Jeg har prøvd dette med å gå ned i fett% og bygge muskelmasse samtidig og det er ikke lett. Til slutt måtte jeg fokusere meg bare på den ene. Jeg klarte å bli kvitt 5 % fett bare ved å redusere karbohydratene betraktelig (ikke helt, men spiser bare 1 dag i uka), kutte sukker helt og trene annenhver dag. Anonym poster: c702bc00f76b9d033426b6219b9d35cc 1
Siggen! Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #18 Skrevet 8. juni 2013 Så lenge det er smør (laget av fløte) spiller det ingen rolle hvilket merke du velger. Margarin skal du unngå. Ser at mange av smørtypene inneholder store mengder mettet fett. Noen spesielle du bruker som ikke inneholder så mye mettet?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #19 Skrevet 8. juni 2013 Ser at mange av smørtypene inneholder store mengder mettet fett. Noen spesielle du bruker som ikke inneholder så mye mettet? Du har misforstått. Smør er smør. Det finnes ikke ulike typer. Og ja, selvsagt er det fult av mettet fett. Men hvem har sagt at det er farlig??? Det er det mest naturlige et menneske kan spise! Anonymous poster hash: 9e418...5c7
Siggen! Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #20 Skrevet 8. juni 2013 Du har misforstått. Smør er smør. Det finnes ikke ulike typer. Og ja, selvsagt er det fult av mettet fett. Men hvem har sagt at det er farlig??? Det er det mest naturlige et menneske kan spise! Anonymous poster hash: 9e418...5c7 Takk for svar. Hmm, ja, akkurat den biten misforstod jeg. Smør er jo en av de største kildene til mettet fett, burde visst det. Aldri trodd det var farlig, men er jo mye av mettet fett som blant annet kan øke kolesterolet, ettersom jeg husker fra biologien eller hva han lærern sa. Men omtrent alt er jo skadelig når man overdriver så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå