AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 er det noen her som leier billig i Oslo og som har utekatt? en fyr jeg kjenner bor rett utenfor Oslo nå og planlegger å flytte inn til byen, og han har katt (utekatt). er det mulig å finne et billig og ålreit sted å bo hvor katten kan bli med? det virker som om han er innstilt på at det er umulig, og at katten må omplasseres. det blir i så fall tredje eller fjerde gang at katten bytter hjem. er det f.eks. noen kollektiv hvor katter er velkomne? og hvordan tror dere det blir for en katt som er vant til delvis landlige strøk å bo i byen? mission impossible, eller kan det gå helt greit? jeg synes bare det er så trist om den søte pusejenta må bytte hjem nok en gang =( Anonym poster: 4f3d0e73c5b858021811a64c7999d666
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Da kan han la være å flytte. Man skaffer seg ikke katt når man er midt i verste flyttealderen, og skulle man overraskende bli nødt til å flytte av ulike årsaker leter man til man finner et sted det er lov å ha katt. Punktum finale. Anonym poster: 72c90631ad1f0d2f8e7d1544f7a12a03 3
Chloe- Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Jeg hadde sagt rett ut til fyren at han var en idiot! Katta har blitt omplassert flere ganger tidligere, han bor allerede i nærheten av Oslo og har jo ikke forsøkt engang! Hadde tilogmed muligens avskrevet han som venn på grunn av dette - og jeg er ikke et kattemenneske engang. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 jeg er enig i at det er en kjip situasjon, men er det noen som har litt mer konkrete eller praktiske råd å komme med? noe som kan hjelpe til å løse situasjonen? er det f.eks. noen her som faktisk bor i Oslo med utekatt, og som kan dele erfaringer når det gjelder leilighetsjakt osv.? det skal sies at situasjonen til kompisen min har endret seg mye siden han skaffet seg katten, på måter han ikke kan kontrollere, men det var nok likevel litt korttenkt å skaffe seg den. å kutte ut han som venn pga. dette er tullete, han er ellers en veldig god person. men situasjonen blir så klart litt mer svart/hvitt når man ser den utenifra, så jeg kan forstå at dere reagerer kraftig. Anonym poster: 4f3d0e73c5b858021811a64c7999d666 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 1. Å finne leilighet blir vanskelig, men ikke umulig. 2. Å få en utekatt til å bli fornøyd som innekatt kan bli umulig. Fyren må skjerpe seg. Man skal ikke omplassere katt pga flytting! Det er egoistisk! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Det er fullt mulig å finne leilighet som tillater dyr, man får litt mindre å velge i, men umulig er det ikke. Jeg har bodd fire forskjellige steder i Oslo med mine katter, to av dem i bygårder i sentrum (innenfor ring2) og to steder i sokkelleiligheter i Groruddalen. Mitt tips er å sette inn ønskes leid annonse, hvor man skriver at man er litt om seg selv, og at man er på jakt etter en leilighet med utemuligheter til katten. (Da har man nevnt den, uten å problematisere det.) Dersom katten passer seg for biler vil det vanligvis fungere greit i byen også. Alle mine tre katter er oppvokst på landet, og så langt har de klart seg fint 4-5 år i byen uten å bli påkjørt. Anonym poster: ab2b2692cdc2ec6605f7a1674d9aa157
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 1. Å finne leilighet blir vanskelig, men ikke umulig. 2. Å få en utekatt til å bli fornøyd som innekatt kan bli umulig. Fyren må skjerpe seg. Man skal ikke omplassere katt pga flytting! Det er egoistisk! ja, spørs om pusen vil trives som innekatt. den har alltid vært utekatt, har til og med bodd ute i perioder (mellom eiere). dette med flytting er ikke alltid så lett å kontrollere, noen ganger er man nødt til å flytte, kanskje pga. studier eller fordi man ikke kan bo der man bor lenger. dermed synes jeg ikke at flytting nødvendigvis er dårlig grunn til å omplassere, men man bør jo virkelig prøve å få det til å fungere først! Det er fullt mulig å finne leilighet som tillater dyr, man får litt mindre å velge i, men umulig er det ikke. Jeg har bodd fire forskjellige steder i Oslo med mine katter, to av dem i bygårder i sentrum (innenfor ring2) og to steder i sokkelleiligheter i Groruddalen. Mitt tips er å sette inn ønskes leid annonse, hvor man skriver at man er litt om seg selv, og at man er på jakt etter en leilighet med utemuligheter til katten. (Da har man nevnt den, uten å problematisere det.) Dersom katten passer seg for biler vil det vanligvis fungere greit i byen også. Alle mine tre katter er oppvokst på landet, og så langt har de klart seg fint 4-5 år i byen uten å bli påkjørt. Anonym poster: ab2b2692cdc2ec6605f7a1674d9aa157 takk for tips. godt å høre at noen har fått til dette før. det å sette inn en ønskes leid-annonse var lurt, det skal jeg tipse ham om =) disse stedene du har leid med katter, hvordan har prisen vært? blir det fort litt dyrere når man skal ha med husdyr, eller trenger det ikke å ha noen sammenheng med pris? Anonym poster: 4f3d0e73c5b858021811a64c7999d666 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 disse stedene du har leid med katter, hvordan har prisen vært? blir det fort litt dyrere når man skal ha med husdyr, eller trenger det ikke å ha noen sammenheng med pris? Det vil som regel følge med noen ulemper, ofte er resultatet er at man må gå noe ned i standard, utleiere som har nyoppussende leiligheter er gjerne mer kritiske til dyr, men bonusen er at det også blir billigere. Der jeg bor nå er det høy standard, og billig i forhold til størrelsen, her er ulempen at det er "usentralt", dvs 10-12 minutter å gå til kollektivtransport, men det er perfekt både for kattene og for meg som vanligvis kjører bil. Og så er jo leieprisene her i Oslo sinnsvake uansett, snittet i første kvartal i år lå på 10.700 i mnd for en toroms og 8.000 for en ettroms. Anonym poster: ab2b2692cdc2ec6605f7a1674d9aa157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå