Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Clafoutis
Skrevet

Er det noen som har erfaringer med den nye bilstolen fra Britax, Max Fix? Jeg synes den virker fin siden den har isofix, er lang i ryggen, men også smal på sidene. Men jeg er litt usikker på hvor lenge den holder siden setet blir stående veldig langt inne i bilsetet. Ser for meg at det kan bli trangt for bena allerede når gutten er rundt to år, og at det dermed ikke holder helt til 18 kg, som det jo egentlig skal.

Er det noen som har prøvd dette setet til barn på 2-3 år?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd dette setet, men ville bare anbefale å kjøpe et sete som holder til 25 kilo i steden for. Eller det kommer sikkert litt ann på hvor stort barnet ditt er av størrelse, men min gutt nådde 18 kilo da han var litt over 2 år så vi måtte kjøpe nytt bakovervendt sete da. Størrelsesmessig så hadde han greit med plass selvom han var veldig lang, måtte bare bøye beina (besafe izi combi var dette forresten).

Hva med max way? Det er jo så og si det samme setet bare at det går til 25 kilo. Vi vurderer dette når vi skal bytte sete til babyen vår.

Anonym poster: 463229b1eea5e45a889b560000ae513b

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Jeg har ikke prøvd dette setet, men ville bare anbefale å kjøpe et sete som holder til 25 kilo i steden for. Eller det kommer sikkert litt ann på hvor stort barnet ditt er av størrelse, men min gutt nådde 18 kilo da han var litt over 2 år så vi måtte kjøpe nytt bakovervendt sete da. Størrelsesmessig så hadde han greit med plass selvom han var veldig lang, måtte bare bøye beina (besafe izi combi var dette forresten).

Hva med max way? Det er jo så og si det samme setet bare at det går til 25 kilo. Vi vurderer dette når vi skal bytte sete til babyen vår.

Mens vår lange jente på 4,5år kun veier 16kg, så varierer veldig. Jeg hadde heller valgt sete etter hvor bra det står i bilen, fremfor å velge etter kg.

Endret av Magdalene
Gjest Clafoutis
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Vi vurderte Maxway også, men det er jo ikke Isofix, og Forbrukerrådet gir (blant annet) Maxway veldig kritikk fordi de vurderer setet til å ha stor risiko for feilmontering. Vi kommer til å måtte ta ut setet fra bilen innimellom, og synes det er veldig skummelt hvis vi da skal risikere å feilmontere det slik at det er mindre sikkert. Forbrukerrådet anbefaler at man ved Maxway (og noen andre seter) får forhandleren til å montere setet for deg, og så enda en forhandler til å kontrollsjekke, og deretter ikke tar setet løs fra bilen igjen. Dette blir litt for mye styr for oss, som innimellom blant annet må bruke setet i en annen bil.

Gjest Clafoutis
Skrevet

Mens vår lange jente på 4,5år kun veier 16kg, så varierer veldig. Jeg hadde heller valgt sete etter hvor bra det står i bilen, fremfor å velge etter kg.

Sorry at keg ikke multisiterte, så ikke at det var kommet to svar da jeg svarte på det første!

Men i hvert fall, jeg synes det er et poeng å fokusere på hvor lenge setet kan brukes bakovervendt også. Jeg synes det er ille hvis Max Fix-setet kun kan brukes bakovervendt frem til ca to år (gutten vår er forholdsvis stor nå som han er 8 mnd, så han kommer vel til å være det fremover også).

Hvis vi kjøper nytt sete når han er to år, vil han jo måtte sitte fremovervendt langt tidligere enn hva som anbefales (4 år), og langt tidligere enn hva vi som foreldre ønsker. Men det finnes jo ingen Isofix-seter som går helt opp til 25 kg, altså må man enten velge et sete som man muligens vokser ut av for tidlig, eller et sete med stor fare for feilmontering...

Gjest Magdalene
Skrevet

Sorry at keg ikke multisiterte, så ikke at det var kommet to svar da jeg svarte på det første!

Men i hvert fall, jeg synes det er et poeng å fokusere på hvor lenge setet kan brukes bakovervendt også. Jeg synes det er ille hvis Max Fix-setet kun kan brukes bakovervendt frem til ca to år (gutten vår er forholdsvis stor nå som han er 8 mnd, så han kommer vel til å være det fremover også).

Hvis vi kjøper nytt sete når han er to år, vil han jo måtte sitte fremovervendt langt tidligere enn hva som anbefales (4 år), og langt tidligere enn hva vi som foreldre ønsker. Men det finnes jo ingen Isofix-seter som går helt opp til 25 kg, altså må man enten velge et sete som man muligens vokser ut av for tidlig, eller et sete med stor fare for feilmontering...

Jenta vår lå på 90 på percentilen til hun var langt over ett år, så det er ikke ensbetydende at de blir store og tunge som toåringer.

Og du tre her jo ikke kjøpe et forovervendt når han er to år bare fordi at du må bytte sete ,)

Skrevet

MaxWay er kjempeenkelt å montere hvis man bare tar seg tid til å være nøye og dobbelsjekker opp mot bruksanvisningen etter hvert :) vi har det og er godt fornøyd :)

Gjest Clafoutis
Skrevet

Jenta vår lå på 90 på percentilen til hun var langt over ett år, så det er ikke ensbetydende at de blir store og tunge som toåringer.

Og du tre her jo ikke kjøpe et forovervendt når han er to år bare fordi at du må bytte sete ,)

Nei, men hvis jeg da skal bytte til et annet sete som også er bakovervendt, kunne jeg jo like gjerne ha kjøpt det setet med én gang ;)

Skrevet

Isofix er vel bare godkjent opp til 18 kg.

Ser noen har foreslått besafe izi kid her, men hv a med det nye setet som besafe kommer med nå i juni? Besafe izi plus, det er til 25 kg, og det ser ut til at det blir god plass til beina. Men hvordan det er å montere veit jeg ikke....

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan maxway kan være lett å feilmontere, det er jo super enkelt i forhold til de fleste andre uten isofix.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...