Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det er rett av meg å reagerer på dette, men er ganske lei av venner som forventer like mye eller mer av meg nå som jeg er gravid og seks mnd. på vei enn før jeg ble gravid..

Jeg er ganske sliten,jobber seksti prosent nå som jeg er gravid , altså delvis sykemeldt, og har ikke lappen desverre enda.

En vennine skriver til meg og spør hvordan det går, jeg sier jeg koser meg, men vet det blir surr videre i samtalen, jeg sier du må gjerne komme til meg en dag å spise is, eller noe, så sier hun du må gjerne komme til meg og,hun starter tre på jobb, om jeg f.eks slutter tolv, så tar det en time til hun ca. med buss fra min jobb, jeg får vært sammen med henne en time før jeg må ta buss hjem.

Hun vil ikke bruke penger på bensin og sier hun blir stresset av å gjøre ting før jobb langt unna fordi da sjekker hun klokka hele tiden. Kan hun ikke bare sette på en alarm? Tar tjue min. for henne med bil og jeg sier jeg kan betale bensin, og kan lage mat. Noe jeg ALLTID GJØR.

Når jeg ber hun skal hun alltid ha med en annen vennine, jeg står for middag og alt ettersom jeg er eneste med eget hus..

Men når DE to er sammen får jeg kun snapchat bilder av hva de gjør sammen..

Hva ville dere ha gjort?

En annen vennine (forøvrig hun som pleier å være med til meg), sier at nå må du ikke være dårlig når vi sees, for nå har ikke jeg noe annet å gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det BARE mellom 12 og 15 hver dag dere har muligheten til å møtes? Hva med helger? Slike ting? Hun sier jo bare at hun og vil ha besøk - dere trenger da vel ikke ta det på veldig travle dager?

Vet at jeg ville blitt lei, om jeg alltid var den som måtte dra noe sted.

Ellers, var innlegget ditt litt.. rotete. Var vanskelig å få tak på hva du egentlig mente. Men jeg synes det høres ut som om du overreagerer litt. Dere kan vel finne på ting når begge har bedre tid, istedenfor de dagene det er travelt?

Når det kommer til at hun alltid skal ha med seg en annen venninne, så kan du vel be om å "spise sammen, bare jeg og du". Og du kan vise initiativ til å finne på andre ting enn å bare spise middag..

Sikter da spesielt til denne:

Men når DE to er sammen får jeg kun snapchat bilder av hva de gjør sammen..

Finn på noe dere kan ta snapchatbilder av?

Altså, det er ikke meningen å kritisere deg, men jeg synes det var litt vanskelig å forstå hva du mente ut i fra dette. Og etter hva jeg fikk med meg, så høres det ikke så ille ut - men så har ikke jeg alle faktaene heller. Hvis det faktisk er slik at de forventer mye mer av deg, så får du heller prøve å prate med venninnene dine om det?

• Liker 5
Skrevet

Til venninne nr 2: "Møt meg i byen på Kafe i stede da? Du skjønner, jeg er ganske sliten om dagen men vil jo gjerne møtes. Så to timers reise passer ikke helt i dag. Og du er hjertelig velkommen til meg og altså!"

Venninne 2: "haha, den var god! Du må ikke bli dårlig eller noe du heller da, da har jeg ikke noe å gjøre ;) "

Evt: "skjerp deg..! Eller, du tullet sikkert nå? Teit av meg å tro at du mente noe så barnslig.." ;)

La dem på en vennlig måte skjønne at de oppfører seg utrolig barnslig. De er kanskje ganske unge og har ikke helt skjønt hva slags påkjenning en graviditet kan være?

• Liker 5
Skrevet

Nei, de har ikke vært gravide, jeg er 24 , de er 22 og 23, men men.. Ja, forstår det var rotete, til deg over, jeg overeragrer vel ikke når det alltid er mas om jeg kan komme, og hun har lappen og ikke gidder å bruke bensin.

AnonymBruker
Skrevet

Men er dette bare et problem nå når du er gravid.....? Hvordan har dere gjort det FØR du ble gravid....? Ser ikke helt hva du mener er verre nå enn før? Når møttes dere før, når du jobbet mer....?

Anonym poster: adbe0f5457bf2833b081d397891ad7df

• Liker 1
Skrevet

Få deg lappen så snart du kan, så slipper du å være avhengig av andre for sosial stimuli.

Skrevet

Ehh jeg skal det ;) , men er gravid og er ikke bare bare å ordne lappen nå ;) ikke det jeg ville ha svar på...

AnonymBruker
Skrevet

Graviditet i seg selv er ingen sykdom. Jeg selv er frisk som en fisk og gjør akkurat som jeg pleier, utenom å løfte tungt og sånn. Får innimellom litt kynnere, spesiellt om tempoet er litt for høyt enten på jobb eller fritid, og da sier jeg ifra om at jeg må ta en pause for det strammer sånn, og så går det over om en stund. Jeg er i uke 23 nå.

Poenget mitt er at De kan ikke vite at du er trett og sliten uten at du fortelle dem det.

Gjør deg ikke sykere enn du er, og pass på at det ikke blir et mas om alt du ikke orker/klarer/vil..... da er det faktisk lett at veninner uten barn mener du syter, og så trekker de seg unna.... Bli med på det du tror du orker, og si heller ifra på forhånd at du kanskje må gi deg midt i.

Fortell dem ærlig at du ikke orker det samme som før, siden du er mye trett og sliten i kroppen.

Ver tydelig og åpen med dem, og tar de ikke da hensyn så får det vel bare vere....?

Hva mer kan en gjøre liksom? :)

Anonym poster: adbe0f5457bf2833b081d397891ad7df

• Liker 1
Skrevet

Dette her avr ikke plassen for meg, du anntar jo ting, hadet bra :)

Skrevet

Det var da et helt ålreit og hjelpende svar du fikk!

• Liker 8
Skrevet

Kan være lurt å fortelle hvordan du har det ja. For det er nok vanskelig å skjønne hvor tungt og faktisk smertefullt det kan være å være gravid. Selv føler jeg meg heldig som er i så god form, men alikevel når jeg punkt hvor det bare er en ting som hjelper, og det er å ligge. "Dessverre" synes det kanskje ikke på en at magen står som en steinhard badeball (dette blir ikke noe bedre når magen virkelig blir stor.. ;) ), ryggen skriker, ribbeina føles som de skal sprenges og bekkenet klager. Men det er ikke alle som ikke har kjent dette på kroppen selv som takler at man forteller om det. Klager, som svareren over meg sier. Du må se an forholdet du har til venninnene hvordan du legger ting fram. Selv har jeg erfart at de som ikke har taklet dette så godt har spist sine ord når de kom i situasjonen selv ;) Det er ikke sikkert de vil forstå heller, selv om de prøver. Noe må man dessverre bare bite i seg og prøve å ikke bli såret.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må dere treffes før hennes kveldsvakter?

Har dere ikke andre dager å ta av?

Er du sliten, og i dårlig form, må du snakke med dem om det. Kommunikasjon er viktig, om man skal forandre på noe som irriterer en.

Du må også ta hensyn til at hun faktisk ikke ønsker å gjøre avtaler som innebærer at hun må bruke tid på å reise frem og tilbake når hun jobber kveld.

Slik hun må ta hensyn til at du eventuelt er i dårlig form.

Dere kan kanskje treffes et sted midt mellom dere?

En av de dagene hun ikke jobber kvelden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt de ut, de burde klare å tenke at du er gravid, de er faktisk 22 år!

Det er egoistisk de er, ikke "slemt" ment eller hva jeg skal si.

Du får mange venner utover i livet, ta vare på de som vil deg vell.

De som skriver "skjønner ikke hva du mener bla bla" , er bare like egoistiske mennesker, det ser man jo på at de må svare dritt når de ikke har noe hyggelig å skrive.

Kos deg masse , og nyt tiden som gravid i ditt eget tempo, du som vet hvordan du føler deg, alle kan være sliten:-)

Masse lykke til :-)

Anonym poster: 794f303e63b978095b4273ad19258db4

• Liker 1
Skrevet

Takk, for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg antar du helst ville ha svar som passer til det du synes, og ikke svar som sier at det kanskje er du som overreagerer.

Dog tror jeg det er på tide med litt selvrefleksjon. Hvorfor er det kun venninnene som er problemet her?

Kan det ikke være deg også? Jeg er selv gravid og langt på vei og vet at vi lett kan bli litt selvsentrerte her, og ikke se andre. Men det må vi. Jeg ser du ble litt sur tidligere i tråden da noen sa at du overreagerte, men synes ikke du at det er bra å tenke over om du kanskje faktisk har vært litt vel oppslukt av din egen situasjon? Dette har alle godt av. Vi er ikke perfekte noen av oss, og vi lærer så lenge vi lever.

Selv om det gjør vondt å ta selvkritikk og innrømme at jo, kanskje det er jeg som overreager, så vinner man på det i lengden.

Anonym poster: fa5924779cc325d3c0c4797a38de6abe

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes kanskje ikke TS overreagerer på at venninnen forventer at hun skal reise med buss to timer for en times besøk når hun selv har bil og tilbud om bensinpenger uansett graviditet eller ikke..

Samme med venninnen som kommenterer at TS ikke må bli dårlig så HUN ikke skal ha noen planer om TS faller fra..! ;) Det er jo ganske utidig sagt og ego uansett hvem det gjelder.

Men enig i at hormoner kan blåse opp mye rart altså.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere..?

Anonym poster: b0cc3d5ca58311da5305a32846fef0a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man blir selvsentrert når man blir gravid. Men de venninnene dine er jo rene egoister! Jeg synes siebaeo har gode svar til deg, enig i dem.

En graviditet er ingen sykdom, men fy så dårlig man kan føle seg. Er kanskje ikke så lett å vite det når man ikke har vært gravid før, så fortell dem at du ikke orker i dag for du er sliten osv.

Anonym poster: dcf805015caa8a51e6a2bb996275359b

• Liker 1
Skrevet

TS, jeg antar du helst ville ha svar som passer til det du synes, og ikke svar som sier at det kanskje er du som overreagerer.

Dog tror jeg det er på tide med litt selvrefleksjon. Hvorfor er det kun venninnene som er problemet her?

Kan det ikke være deg også? Jeg er selv gravid og langt på vei og vet at vi lett kan bli litt selvsentrerte her, og ikke se andre. Men det må vi. Jeg ser du ble litt sur tidligere i tråden da noen sa at du overreagerte, men synes ikke du at det er bra å tenke over om du kanskje faktisk har vært litt vel oppslukt av din egen situasjon? Dette har alle godt av. Vi er ikke perfekte noen av oss, og vi lærer så lenge vi lever.

Selv om det gjør vondt å ta selvkritikk og innrømme at jo, kanskje det er jeg som overreager, så vinner man på det i lengden.

Okei, vel vel, du er vel en av de som ikke er slitne i svnagerskapet :)

Takk, dere andre for svar, jeg ville bare ha råd her...

Mener ikke mans kal slite segut i et svangerskap, det er mange forskjellige mennesker i verden ;)

AnonymBruker
Skrevet

Okei, vel vel, du er vel en av de som ikke er slitne i svnagerskapet :)

Takk, dere andre for svar, jeg ville bare ha råd her...

Mener ikke mans kal slite segut i et svangerskap, det er mange forskjellige mennesker i verden ;)

Jo, jeg har vært sliten. Jeg kastet opp daglig frem til uke 15, jeg har hatt migrene hver uke i svangerskapet, sykmeldt fra jobb. Symptomgivende bekkenløsning fra uke 12, høyt blodtrykk og vært på sykehuset pga uforklarlige smerter og falske rier i uke 29.

Men det var jo heller ikke poenget med det jeg skrev... Selv om vi er slitne, begge to, så tenker jeg at OK, ikke alle forstår oss som gravide. Samt at vi også kan bli selvsentrerte og fordi vi føler oss dårlig og at verden skal tilpasse oss. For vi orker jo mange av oss ikke det vi gjorde før. Vi er de som må ta avgjørelsen, kan jeg gjøre dette? Kan jeg være med på dette? Orker jeg 2 timer busstur? Jeg hadde også sagt nei! Akkurat som deg hadde jeg blitt irritert, men til slutt hadde jeg vel funnet ut at OK, er dette vennskapet liv laga da? De forstår ikke at du er gravid, men jeg tror også vi blir selvsentrerte og tenker meg, meg, meg, og ikke så mye på andre...

Men du ville jo kun ha råd fra de som sier at du har rett uten noen nyanser så det er vel ikke vits at jeg skriver mer...Det var ikke ment som kritikk, men som at noen ganger tror jeg vi blir veldig selvopptatte..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...