Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Må bare lufte litt frustrasjon.. Jeg har en venninne som alltid må være bedre enn meg! Hvis vi har en samtale og jeg forteller noe som jeg har klart å oppnå, så hopper hun videre i samtalen for å snakke om seg selv å hva hun har klart og gjøre. Hun skal også kontant belære meg alt og ingenting, noe som er ekstremt slitsomt! Jeg er ikke et lite barn.. og det er ekstremt slitsomt og konstant føle at man er i en slags konkurranse..

Anonym poster: f29ff5d00ddf6cb24b7397a8c28ae8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen bare er sånn. Det er ikke slike man blir bestevenn/venninne med.

Det kan kanskje hjelpe å snakke om det. Venneforhold er akkurat som parforhold. Man må ta en alvorsprat en gang i blant dersom forholdet skal utvikles i riktig retning.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du selv oppfører deg som et barn, slik at du får denne tonen servert?

Neida, det er ikke å stusse på at det kan være ganske slitsomt med slike mennesker ja. Det er ikke alle som bør konkurrere mot hverandre, men det er ikke heller alle som nødvendigvis innser det heller. Alt er en konkurranse og alt man sier og gjør, måles opp mot hva andre sier og gjør. Og har man ikke gjort lignende, så finner man på søkte historier som likevel topper det. Uhyre slitsomt med andre ord.

Ta en alvorsprat eller dump henne. Dette fungerer aldri i lengden.

Anonym poster: 9085ac72565cbd5eea40c7927e40a36f

• Liker 1
Gjest Svampebob1
Skrevet

Hei!

Må bare lufte litt frustrasjon.. Jeg har en venninne som alltid må være bedre enn meg! Hvis vi har en samtale og jeg forteller noe som jeg har klart å oppnå, så hopper hun videre i samtalen for å snakke om seg selv å hva hun har klart og gjøre. Hun skal også kontant belære meg alt og ingenting, noe som er ekstremt slitsomt! Jeg er ikke et lite barn.. og det er ekstremt slitsomt og konstant føle at man er i en slags konkurranse..

Anonym poster: f29ff5d00ddf6cb24b7397a8c28ae8b4

Hun synes mest sannsynlig ikke så bra om seg selv og ser på deg som bedre enn henne.

La henne holde på og ta det som et kompliment ;-)

Gjest Berit
Skrevet

Litt enig med Svampebob1. Jeg har en mor som er sånn ovenfor meg. Ganske sprøtt, ja. Men jeg tror hun har et behov for å føle at hun er god, og vel så god som andre, om ikke bedre. Jeg lar henne holde på, smiler og forteller så flink hun er.

Men enig at det er slitsomt å ha en venninne som alltid er sånn. Da tror jeg at jeg hadde gått lei, og ikke vært så mye med henne.

Skrevet

Jeg har en venninne som er litt sånn at hun skal forklare alt, skjønner ikke at for de fleste er det allmennkunnskap, ikke avansert det hun forklarer. "Amnesi vet du, det er når man får problem med hukommelsen etter slag f.eks." Jeg smiler, nikker, ler inni meg. Hun er bare dårlig på å vite hva folk vet. Kanskje hun har mange uvitende folk i omgangskretsen. Helst tror jeg hun vil vise hvor mye hun kan, at hun er en oppegående dame. Det har motsatt effekt, dessverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en venninne som kopierer meg i ett og alt. Hvis jeg kjøper meg noe, skal hun kjøpe akkurat det samme (inkl sko hun ikke klarer å gå i). Hvis jeg sier at jeg synes det er fint i Paris, drar hun dit på nest ferie. Hun kopierer også meningene mine og framstiller dem som sine egne. Når jeg får meg en ny interesse eller hobby, begynner hun med det samme. Utrolig irriterende! Jeg føler at jeg ikke får ha noe for meg selv!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Heldigvis er vi ikke sånn super close.. Så kommer nok til og trekke meg litt unna med tiden tror jeg. Har liksom smilt og latt som ingen ting så lenge, begynner å bli litt slitsomt når jeg går å tenker så mye på det. Men det kan jo hende det blir bedre, hvem vet? :)

Anonym poster: 79ce4014407edea051771269230c679b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som kopierer meg i ett og alt. Hvis jeg kjøper meg noe, skal hun kjøpe akkurat det samme (inkl sko hun ikke klarer å gå i). Hvis jeg sier at jeg synes det er fint i Paris, drar hun dit på nest ferie. Hun kopierer også meningene mine og framstiller dem som sine egne. Når jeg får meg en ny interesse eller hobby, begynner hun med det samme. Utrolig irriterende! Jeg føler at jeg ikke får ha noe for meg selv!

Dette er jo noe helt annet da. Og har hvis henne forguder deg sånn og eier ikke noen egen personlighet, er det jo en ikke så mye å gjøre med det. Du vil i så fall aldri få noe for deg selv da. Kjenner et par sånne selv, men jeg klarte / ville ikke å vedlikeholde vennskapet med dem så lenge.

Når det er sagt, har jeg også lånt en ting eller to fra andre i blant. Gjerne ikke så mange meninger, men eventuelt fraser og poeng som ville passet bra i situasjonen, men det igjen kan jo tolkes som meninger og da.

Tusen takk for svar! :)

Heldigvis er vi ikke sånn super close.. Så kommer nok til og trekke meg litt unna med tiden tror jeg. Har liksom smilt og latt som ingen ting så lenge, begynner å bli litt slitsomt når jeg går å tenker så mye på det. Men det kan jo hende det blir bedre, hvem vet? :)

Anonym poster: 79ce4014407edea051771269230c679b

Du kan ikke fortsette å late som ingenting. Det blir aldri noe bedre av det. Du vil kun slite deg selv ut av å liksom smile og late som ingenting hele tiden. Og når man kommuniserer eller er i kontakt med noen, er det sjeldent så innholdsrikt om den andre parten bare gjør eller sier det samme og ikke sine egne meninger og handlinger. Du kunne like gjerne ha gjort det samme med et speil da.

Anonym poster: 9085ac72565cbd5eea40c7927e40a36f

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan prøve å snu litt på det.

Spør henne først hva hun har drevet med og gi henne ros. Gi henne komplimenter...

Da føler hun at hun ikke trenger å "konkurrere" eller heve seg. Kanskje hun har lavt selvbilde og føler seg ikke god nok. Mennesker av natur liker å bli sett og forstått.

Anonym poster: e0762f719aaf258a5907b01757bf8ea0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...