Gå til innhold

AAP-utbetaling uten skatt i juni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Arbeidsavklaringspengar blir skatta som arbeidsinntekt og er pensjonsgivande inntekt. Pengane utbetalast utan skattetrekk for to 14-dagarsperiodar i juni og for den første 14-dagarsutbetalinga i desember. "

Jeg fikk utbetaling på mandag, da blir de to neste utbetalt uten skattetrekk? Så hyggelig isåfall, jeg trodde det kun var en? :)

Anonym poster: c21ea65efe61afdcd8c3b3d1b9c4d583

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Arbeidsavklaringspengar blir skatta som arbeidsinntekt og er pensjonsgivande inntekt. Pengane utbetalast utan skattetrekk for to 14-dagarsperiodar i juni og for den første 14-dagarsutbetalinga i desember. "

Jeg fikk utbetaling på mandag, da blir de to neste utbetalt uten skattetrekk? Så hyggelig isåfall, jeg trodde det kun var en? :)

Stemmer det :)

Anonym poster: fb0dcdd43ef5cdc1dca6fd60342c294c

AnonymBruker
Skrevet

De to neste er skattefrie ja. :)

Anonym poster: 621a9ee3c7f99e6b8ef6145ba94ab94c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva med de som har gått over på foreldrepenger, men allikevel opparbeidet seg retten til feriepenger på AAP hele året? FÅr man igjen neste år da, eller stjeler staten pengene?

Anonym poster: 5fef40490164e312cb4c0252e25f08ea

Gjest Marmot
Skrevet

Men hva med de som har gått over på foreldrepenger, men allikevel opparbeidet seg retten til feriepenger på AAP hele året? FÅr man igjen neste år da, eller stjeler staten pengene?

Dette er ikke feriepenger, men en måte å regne skatt på som gir deg litt mer overskudd noen måneder. Det følger samme prinsipp som halv skatt i desember, som alle lønnsmottagere får. Det er ikke slik at man reellt ikke betaler skatt disse mnd. men du betaler litt mer de andre mnd. Du får med andre ord ikke igjen de pengene du hadde fått utbetalt ekstra nå, dersom du fremdeles hadde AAP.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke feriepenger, men en måte å regne skatt på som gir deg litt mer overskudd noen måneder. Det følger samme prinsipp som halv skatt i desember, som alle lønnsmottagere får. Det er ikke slik at man reellt ikke betaler skatt disse mnd. men du betaler litt mer de andre mnd. Du får med andre ord ikke igjen de pengene du hadde fått utbetalt ekstra nå, dersom du fremdeles hadde AAP.

Men dersom det du sier stemmer, så skal jeg få igjen på skatten neste år fordi jeg har betalt mer i skatt - uten å få igjen?

Gjest Marmot
Skrevet

Dersom du på AAP gikk helt nøyaktig i 0 med skatten, og du nå som du har foreldrepenger har utbetalt nøyaktig det samme som på AAP, så ja. Men du har uansett ikke nøyaktig samme utbetaling på foreldrepenger som på AAP.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt juks da, føler det er ekstra surt mtp at jeg betalte baksmell og.

Blir rike disse skattefolk da?

Jeg har ikke samme nei, har lavere utbetaling, 80%.

Gjest Marmot
Skrevet

Du har jo tilpasse skattetrekket ditt etter ny utbetaling, regner jeg med. Selv om du hadde valgt 100% utbetaling, hadde den blitt annerledes fordi AAP og foreldrepenger utbetales med ulike intervaller.

Disse skattefolka er faktisk du og jeg. Samfunnet vi lever i betales av skatten vi betaler. Skattenivået i Norge er svært lavt sammenliknet med de fleste andre land vi kan sammenlikne oss med. Som mottager av AAP er du jo allerede forsørget av staten mye mer enn de fleste andre av oss, så jeg synes det er veldig merkelige holdninger du fremviser her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forsørget av staten mer enn deg? Jeg betaler like mye som deg, skatteklasse 1 :)

Har ikke endret noe på skattekortet jeg forresten ,så vet ikke om de trekker for mye. Det får så være, gidder ikke restskatt neste år, så da trekker jeg heller for mye.

Gjest Marmot
Skrevet

Ja, du betaler skatt du også, men du får jo pengene dine fra staten, i motsetning til de som får den av de de jobber for. Jeg er helt hundre prosent for velferdsordninger, men syting om at staten "stjeler" pengene dine etterpå, synes jeg er ganske nedrig.

• Liker 2
Gjest Snyltefluen
Skrevet

2 utbetalinger i juni og 1 i desember er skattefrie.

Skrevet

Forsørget av staten mer enn deg? Jeg betaler like mye som deg, skatteklasse 1 :)

Har ikke endret noe på skattekortet jeg forresten ,så vet ikke om de trekker for mye. Det får så være, gidder ikke restskatt neste år, så da trekker jeg heller for mye.

Sjansen er stor for at du får restskatt neste år om du ikke endrer skattekortet ditt. Dette gjelder hvis du skattes etter tabelltrekk. Lavere inntekt enn skattekortet er regnet ut etter gir for lite skattetrekk med tabelltrekk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på AAP i litt over et år, og nå er i jeg inne i en tre måneders avslutningsperiode der jeg ikke har krav om aktivitet, men på en måte er vanlig arbeidssøker. Sender meldekort som vanlig. Blir litt i stuss på om mine utbetalinger blir skattefrie i juni da, eller om jeg nå går under reglene som arbeidssøker og derfor betaler full skatt. Noen som vet? Skal ringe NAV i morgen og spørre, men om noen her vet så er det jo kjekt. :)

Anonym poster: 38fd791a1331eaaad5740257eca453d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også AAP, og fikk utbetaling nå på mandag.. Denne utbetalingen ble det trukket skatt av som vanlig.. Neste utbetaling er den 17, deretter den 1. juli.. Blir disse skatteferie da?

Anonym poster: 044badd357d9ef93738551780d927922

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også AAP, og fikk utbetaling nå på mandag.. Denne utbetalingen ble det trukket skatt av som vanlig.. Neste utbetaling er den 17, deretter den 1. juli.. Blir disse skatteferie da?

Anonym poster: 044badd357d9ef93738551780d927922

Ja.

Anonym poster: 5fc63998b64dc9e55f9440ec60dd255a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...