AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Vi har allerede bestemt oss for å selge, og har også kjøpt oss inn i et nytt prosjekt som er ferdig om ca 9-10 mnd. Nå lurer vi på om vi burde selge nå rundt sommertider, eller om vi skal vente til det nærmer seg flytting. Det huset vi har nå er i mur i første etasje, noe som gjør at det er iskaldt på vinteren/tidlig vår og vanskelig å få varmet opp ordentlig i den etasjen. Det er også delvis åpen løsning over 3 etasjer, noe som også er en ulempe når det kommer til oppvarming. Nå for tiden er det et veldig godt marked for hus i dette området og vi kommer antakelig til å kunne selge for 3-500 000 kroner over takst (sammenlignet med andre hus som er blitt solgt her i nabolaget). Jeg leste nettop i Dagens Næringsliv at et best case-scenario er at boligpriser faller noe. Et worst case-scenarie tilsier et kraftig fall som vil merkes i forhold til verdi på boliger i fjor. Dette var visst forventet å kunne se effekten av allerede utpå høsten. Bør vi selge nå, og unngå den kalde tiden og et evt. labert boligmarked? Eller bør vi vente til vi faktisk skal flytte og slippe det styret med midlertidig leilighet osv? Anonym poster: 2487bb39175afab0dc7b793471158dce
Luring-59 Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Ta kontakt med et par eiendomsmeglere som kjenner markedet i området der du bor. De vil kunne gi de beste rådene.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Vi har kjøpt nå, men skal ikke overta før til høsten. Så det er en mulighet. Hvis det er et stort utbyggingsprosjekt dere har kjøpt og det ligger i nærheten så vær obs på at det kanskje er mange som kommer til å selge rett før dere flytter. Om det blir en overflod av hus på markedet så kan det være vanskelig å få solgt og prisene synker. Anonym poster: 36b62ea1a0243700412a79f8c9b4970c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Ta kontakt med et par eiendomsmeglere som kjenner markedet i området der du bor. De vil kunne gi de beste rådene. Vi har sett flere hus som har vært til salgs her det siste halvåret. Alle med en takst på tett på 3 mill for rundt 120-160 kvm. Samtlige av disse har blitt solgt for rundt 3,3 millioner etter en ukes tid på markedet. Så vi vet hvordan etterspørselen er. Men takk for tips, vi skal selvfølgelig undersøke meglere godt. Vi har kjøpt nå, men skal ikke overta før til høsten. Så det er en mulighet. Hvis det er et stort utbyggingsprosjekt dere har kjøpt og det ligger i nærheten så vær obs på at det kanskje er mange som kommer til å selge rett før dere flytter. Om det blir en overflod av hus på markedet så kan det være vanskelig å få solgt og prisene synker. Anonym poster: 36b62ea1a0243700412a79f8c9b4970c Det er en ting som vi ikke har tatt med i betraktningen. Det er et relativt stort prosjekt ja, og ikke i en prisklasse nyetablerte vil ha enkelt for å kjøpe seg inn i. Takk for tipset, det er absolutt en faktor vi må ta hensyn til Anonym poster: 8d23d5ac697904a6e1410165d2669d92
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 Installer varmepumpe (åpen løsning er genialt for det) hvis dere ikke har! Det teller også positivt når dere selger. Da er ikke kulden i huset noe som spiller inn på visning, uansett når dere har den. Anonym poster: 52b9191ab6c81deaf9f29bb94e0af5a7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Jeg tror ikke jeg ville ha risikert å vente, hvertfall i Oslo har markedet kjølnet noe. Det ser jeg på objekter rundt der vi bor, som vanligvis ble revet bort, nå tar det et par uker å selge istedetfor dagen etter visning. Men nok lurt å rådføre seg med lokale meglere ja. Anonym poster: 04d1e66dc2db301c13733cea5bcd2d08
Bjørn88 Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Er jo ikke værre enn å sette overtakelsesdato til etter at dere har flyttet ut av huset da 1
Governorswife Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 Er jo ikke værre enn å sette overtakelsesdato til etter at dere har flyttet ut av huset da Er nok ingen som gidder å kjøpe noe med 9 mnd overtagelse, da skal man være heldig hvertfall. Vanlig er 1-3 mnd
Bjørn88 Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 Er nok ingen som gidder å kjøpe noe med 9 mnd overtagelse, da skal man være heldig hvertfall. Vanlig er 1-3 mnd Er ikke sikkert da men da har de ett annet valg, det er å ikke selge nå evnt å leie noe selv om de selger nå..
Alvina Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Ts har svaret selv, hun selger nå, leier en utleiebolig i ni mnd og har kjøpt seg inn i et annet boligkompleks. Men veldig vanskelig å svare når man ikke vet hvor dette er. Kan boligen selges som fritidsbolig f.eks. Å skjule at det er oppvarmingsproblemer er noe jeg reagerer på. De fleste kjøpere kan se dette selv eller de kan kjøpe en forsikring. Anbefaler i alle fall hus-selger å ha sine forsikringer i orden, og ikke kun ha en takstmann på huset men også en full tilstandsrapprort.
helenaa Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 For det første: Det er helt normalt at prisene flater litt ut etter påske, så jeg vet ikke om det er riktig å si at det beste er å komme seg på markedet fortest mulig. Det er heller ikke sikkert at markedet kommer til å stupe, selv om du har lest om den muligheten i DN. Det kommer forskjellige profetier om dette hele tiden. Det siste jeg leste var at prisene kom til å stige neste år også. SÅ: Hvor viktig er det for dere å oppnå dagens pris? Hvor lett er det for dere å finne et midlertidig sted å bo? Selv ville jeg tatt risken på å vente, fordi det høres veldig slitsomt ut å flytte inn i noe midlertidig bare fordi man kanskje kan tjene på det.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #12 Skrevet 6. juni 2013 Er nok ingen som gidder å kjøpe noe med 9 mnd overtagelse, da skal man være heldig hvertfall. Vanlig er 1-3 mnd Alt over 3mnd har jeg inntrykk av at er vanlig. Den forrige budrunde jeg var i, forsøkte de som kjøpte å få til 9-10mnd..Men det godtok ikke arvingene. De hadde sett for seg 3mnd.. 1mnd overtagelse på hus tror jeg er ganske uvanlig! Anonym poster: 392ad1a352d5de3ba9d148b1d6f0855c
Governorswife Skrevet 6. juni 2013 #13 Skrevet 6. juni 2013 Og det baserer du på kun en erfaring? Jeg har 6-7 venner og naboer som har kjøpt og solgt siste 6 mnd og her hvor vi bor i Oslo er 2-3 mnd det aller mest vanlige, ikke en eneste har over 3 mnd.
Bjørn88 Skrevet 7. juni 2013 #14 Skrevet 7. juni 2013 Og det baserer du på kun en erfaring? Jeg har 6-7 venner og naboer som har kjøpt og solgt siste 6 mnd og her hvor vi bor i Oslo er 2-3 mnd det aller mest vanlige, ikke en eneste har over 3 mnd. Så 6 av hvor mange? 1000? 5000? 10 000? boenheter som er solgt de siste 6mnd i oslo, da kan vel ingen ha over 3mnd nei, du har helt rett
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #15 Skrevet 7. juni 2013 Så 6 av hvor mange? 1000? 5000? 10 000? boenheter som er solgt de siste 6mnd i oslo, da kan vel ingen ha over 3mnd nei, du har helt rett Har alltid lurt på hva menn gjør inne på Kvinneguiden, loosers...Anonymous poster hash: 04d1e...d08
Bjørn88 Skrevet 7. juni 2013 #16 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Har alltid lurt på hva menn gjør inne på Kvinneguiden, loosers...Anonymous poster hash: 04d1e...d08 Titter på tragiske kjærringer som maser om alt mulig drit og priser seg lykkelig over at de ikke har ett sånt kjærringspetakkel i hus Og om kvinneguiden er for KUN kvinner hvorfor er det valgfritt å velge kjønn når man lager profil? Endret 7. juni 2013 av Bjørn88
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #17 Skrevet 7. juni 2013 Titter på tragiske kjærringer som maser om alt mulig drit og priser seg lykkelig over at de ikke har ett sånt kjærringspetakkel i hus Og om kvinneguiden er for KUN kvinner hvorfor er det valgfritt å velge kjønn når man lager profil? Jeg er hvertfall glad min mann har mer å gjøre med livet sitt en å henge på et kvinneforum, seriously, get a life!!Anonymous poster hash: 04d1e...d08
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #18 Skrevet 7. juni 2013 Jeg er hvertfall glad min mann har mer å gjøre med livet sitt en å henge på et kvinneforum, seriously, get a life!!Anonymous poster hash: 04d1e...d08 Og jeg synes seriøst synd på din mann som må leve ett liv i underkuelse av et kjærringhælvett som deg Anonymous poster hash: 6595a...c2b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #19 Skrevet 9. juni 2013 Og jeg synes seriøst synd på din mann som må leve ett liv i underkuelse av et kjærringhælvett som deg Anonymous poster hash: 6595a...c2b Bra vi evner å holde det saklig. TS, forskjellige typer boliger har "sin tid" på året. Leiligheter går det mye av på sommeren, men det er gjerne leiligheter som studenter eller foreldrene deres kan kjøpe. "Vanlige" folk har ferie, så å selge på sommeren kan gå alle veier. Har dere en typisk studentbolig? Og da tenker jeg ikke 17m2 1-roms, men med et rom til utleie f.eks. For da ville jeg solgt like etter studieplassene ble annonsert. Om du bor ved en utdanningsinstitusjon da. Men om du engasjerer megler nå kan det ta lang tid til de har tid til å selge boligen. Kanskje overflater skal males, takstmann skal hyres, bilder skal tas, prospekt skal lages, opplysninger innhentes, så skal annonsen gjerne ligge kanskje 1 uke før visning. Jeg vet ikke hvor lang tid dette tar, men jeg ville ikke satset på å få solgt før slutten av juli/ starten av august om dere vil ha den beste megleren. Med overtagelse i september/oktober er det plutselig bare 5-6 måneder igjen, og kanskje litt vanskelig å leie for 5 eller 6 mnder? Og har dere barn som må bli med på disse hyppige flyttingene? Det hadde vært enklere å si noe om du fortalte om boligen, hvor du bor, leiemarkedet osv. Eller iallefall bare tenke over det på egen hånd. Anonymous poster hash: 65aca...21e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #20 Skrevet 9. juni 2013 Vi har allerede bestemt oss for å selge, og har også kjøpt oss inn i et nytt prosjekt som er ferdig om ca 9-10 mnd. Nå lurer vi på om vi burde selge nå rundt sommertider, eller om vi skal vente til det nærmer seg flytting. Det huset vi har nå er i mur i første etasje, noe som gjør at det er iskaldt på vinteren/tidlig vår og vanskelig å få varmet opp ordentlig i den etasjen. Det er også delvis åpen løsning over 3 etasjer, noe som også er en ulempe når det kommer til oppvarming. Nå for tiden er det et veldig godt marked for hus i dette området og vi kommer antakelig til å kunne selge for 3-500 000 kroner over takst (sammenlignet med andre hus som er blitt solgt her i nabolaget). Jeg leste nettop i Dagens Næringsliv at et best case-scenario er at boligpriser faller noe. Et worst case-scenarie tilsier et kraftig fall som vil merkes i forhold til verdi på boliger i fjor. Dette var visst forventet å kunne se effekten av allerede utpå høsten. Bør vi selge nå, og unngå den kalde tiden og et evt. labert boligmarked? Eller bør vi vente til vi faktisk skal flytte og slippe det styret med midlertidig leilighet osv?Anonym poster: 2487bb39175afab0dc7b793471158dce At husprisene skal flate ut eller synke drastisk har blitt spådd 3-4 ganger årlig siden jeg entret boligmarkedet, så det ville jeg ikke lagt noe særlig vekt på. Derimot er tidsrommet nå utover sommeren (på mine kanter) et labert tidspunkt for salg av bolig, da flere er på ferie og slutter å følge med på annonsene. Om dere ennå ikke har startet prosessen med å selge vil jeg anbefale å gå på visning i området. Se hvilke meklere som gjør en god figur og hvilke som ikke gjør det (mange dårlige selgere i det yrket..). Dette vil antagelig ta 1-2 mnd. Så, når dere har landet på en kan dere forhøre dere med en som er ekspert på salg av bolig, og vedkommende vil kunne si noe om både salgstidspunkt, hvor lang tid dere bør beregne etc. På dette tidspunktet kan dere vurdere om enkel oppusning bør foretas. Er rommene malt i utdattert farge? Hvordan ser inngangspartiet ut? Vil det lønne seg å installere varmepumpe? En god mekler kan rådgi om slike ting, så ikke gjør noe før dere har tatt et valg. For en bolig kan selve salgsprosessen være såpass avgjørende for pris at jeg heller ville brukt 6 mnd på den og så solgt enn å kastet meg ut i et marked få vet mye om - jeg kjenner folk som har brukt 3-4 mnd på å velge mekler, og fått igjen for det. I motsatt fall kan en dårlig mekler gjøre at dere ender opp som naboen min: 2 stk på visning i et populært område, og salg antagelig langt under det de kunne fått.. Anonymous poster hash: d8355...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå