Gå til innhold

Fått varsel om avskilting - Selger påstår årsavgiften er betalt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte bil for snart to måneder siden. I annonsen stod at årsavgiften var betalt, selger bekreftet dette da jeg henta bilen og det står i kontrakten at selger har ansvaret for årsavgiften.

Men da jeg skulle omregistrere fikk jeg gire med både omreg avgift og årsavgift. Jeg sjekka med biltilsynet, og fikk beskjed at årsavgift ikke var betalt. Tok så kontakt med selger, og h*n lova å ordne opp i det.

Etter en måned var ingenting skjedd. Jeg kontakter selger som lover å ordne opp, og får dagen etter melding at h*n skal ha betalt. Men etter to uker er årsavgifta fortsatt registrert som skyldig hos biltilsynet. Har bedt om å få kvittering fra selger, men har ennå ikke fått noe. Nå har jeg fått vedtak om avskilting av bilen.

Hva gjør jeg, og hvilke rettigheter har jeg? Noen som har vert borti slikt før? Det enkleste er jo å bare betale avgifta, men om selger med vilje prøver å lure meg så vil jeg vell aldri se de pengene igjen....

Anonym poster: cef5a86a8ee7ee6352b88e199946e549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du vel kan gjøre, er å klage ham inn til forliksrådet dersom du velger å betale for ikke å bli avskiltet. Så lenge du har skriftlig at årsavgiften er OK, vil nok selger bli dømt til å betale deg tilbake årsavgiften pluss dine utgifter.

Eller du kan gjemme bilen i en garasje inntil staten har fått inndrevet pengene sine fra selger. Det siste er kanskje ikke et valg, siden du gjerne kjøpte bilen for å bruke den :P

Skrevet

Hvordan har det seg egentlig at du fikk giro på årsavgift? Trudde det automatisk gikk til den som bilen var registrert på 1. januar?

Skrevet

Det gjør den, men om den bytter eier etter det, får ny eier tilsendt purringen dersom den ikke er betalt. Det er eier pr. 1 januar de går etter dersom årsavgiften ikke blir betalt, men først ryker skiltene....

AnonymBruker
Skrevet

I brevet står det at både ny og gammel eier er ansvarlig for årsavgiften.

Var flink å sjekke at bilen var fri for heftelser. Men sia den ble kjøpt etter betalingsfristen var ute kom jeg ikke på å sjekke at årsavgifta faktisk var betalt. Hadde kjøpet vert en måned senere hadde jeg ikke fått omregistrert den pga skyldig avgift

TS

Anonym poster: cef5a86a8ee7ee6352b88e199946e549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...