Gå til innhold

Trenger hjelp ang. forkjøpsrett og finansieringsbevis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på visning til en halvpart av tomannsbolig i helgen (OBOS-bolig). Vi har finansieringsbevis fra banken som ligger 200 000 kr over verditaksten på boligen. Siden min samboer har lang ansiennitet i OBOS har vi tenkt å melde forkjøp, og skal derfor ikke legge inn noen bud, men vente og se hva boligen går for. Vi legger ved pdf av finansieringsbevis på OBOS sine sider, men hva skjer hvis boligen blir solgt for mer enn beløpet vi har finansieringsbevis for? Vil OBOS da automatisk stryke oss fra "forkjøpslista", eller tar de kontakt for å redegjøre for om vi har andre finansieringsmuligheter?

Saken er den at mine foreldre har tilbudt seg å stille med rente- og avdragsfritt privatlån dersom boligen går for mer enn vi har fått finansieringsbevis for. Hva slags "bevis" må jeg isåfall sende inn til OBOS på at vi også kan få lån fra foreldre? Vår kontaktperson i banken har forøvrig også sagt at vi kan få 200 000 mer i lån enn det som er oppført på beviset, men det har vi jo heller ikke noen papirer på.

Vil det holde at jeg legger ved et dokument hvor jeg forklarer saken til OBOS, eller hjelper det om foreldrene mine sender meg et skriftlig bevis på at de har penger å låne bort, som jeg kan legge ved? Hvordan pleier man å gjøre det i en vanlig budrunde dersom man finansierer lånet gjennom foreldre? Da har man jo ikke nødvendigvis noe finansieringsbevis fra en bank.

I tillegg ble jeg litt usikker på dette - meldefristen utløper 4/6 klokken 24.00, vil det si natt til tirsdag eller natt til onsdag?

Jeg vet dette er spørsmål jeg sikkert kunne fått avklart lett ved å ringe OBOS, men de er stengt nå, og jeg er litt utålmodig med å finne ut av ting, spesielt hvis det viser seg at meldefristen går ut i natt! :P

Anonym poster: cf268d39b8860214c41978f42c690a7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom kontaktpersonen i banken er enig i at dere kan låne mer enn det skriftlige finansieringsbeviset tror jeg det går greit. Da vi kjøpte hadde vi ikke noe skriftlig bevis på at vi hadde finansiering, og oppga derfor telefonnummeret til personen i banken på budskjemaet.

Skrevet

Det er annerledes ved bruk av forkjøpsrett, da må hele summen kunne dokumenteres. Det nytter ikke med lovnader om privatlån eller forsikringer om at pengene er på plass så fort gammel bolig er solgt. Vi ordna det slik at en snill bankkontakt bare skrev en "attest" på summen for det aktuelle objektet, uten noe videre forklaringer, og det funka. Noe i retning av at "Vi, Bank Sånnogsånn, bekrefter at Zzyzx har til rådighet 3.000.000,-", der godt over halvparten faktisk var privat lån.

Men ja, hvis boligen blir solgt for mer enn dere kan dokumentere, så får dere ikke brukt forkjøpsretten. Jeg ville tatt en telefon til Obos for å høre hva de godtar som dokumentasjon.

Gjest Madeleine
Skrevet (endret)

Få finansieringsbevis på hele lånesummen - Obos godtar kun finansieringsbevis.

All egenkapital må bekreftes i form av kontoutskrift. Dersom foreldrene dine ikke har penger på bok må de også ha finansieringsbevis, slik jeg har forstått det.

Endret av Celinia
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Fikk snakket med megler, og han sa at han vil ringe til den som har lengst ansiennitet dersom det skulle være behov for å avklare mer mtp. finansieringen. Så da holdt det med finansieringsbevis tilsvarende verditaksten i første omgang! Jeg tror ikke det er en generell regel, men får håpe det ikke blir noe kluss når ting skal avklares!

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lov med rentefrie privatlandskamp

Anonym poster: 742d3eb6c479c44ceaff0f70bdc69ca2

AnonymBruker
Skrevet

Privat lån. iPhone altså;)

Skrevet

Er ikke lov med rentefrie privatlån

Hvis man betaler arveavgift, så. :)

Skrevet

Er ikke lov med rentefrie privatlandskamp

Sett renta til 0,1% da, om det ikke er noe krav til minimumsrente?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men arveavgift er en annen sak og det gjelder kun arv, ikke lån! Nei, renten kam ikke være 0,01, hvorfor uttaler folk som ikke kan noe om dette seg som om de gjør det?

Anonymous poster hash: dde59...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men arveavgift er en annen sak og det gjelder kun arv, ikke lån! Nei, renten kam ikke være 0,01, hvorfor uttaler folk som ikke kan noe om dette seg som om de gjør det?

Virker som du kan så veldig mye mer når du bare sier nei det kan ikke være sånn, men du kan ikke si noe som helst som kan hjelpe TS virker det som, må være dum som et brød du å da så hold kjeft da for faan

Anonymous poster hash: 656f7...407

AnonymBruker
Skrevet

Virker som du kan så veldig mye mer når du bare sier nei det kan ikke være sånn, men du kan ikke si noe som helst som kan hjelpe TS virker det som, må være dum som et brød du å da så hold kjeft da for faan

Anonymous poster hash: 656f7...407

Renten må være satt til normrente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...